Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Rippetoe har vel ikke vært med å grunnlagt CrossFit, men har vært tilknyttet det, ifølge Wiki. Trukket seg etter at Crossfit tar en retning mange ikke er enige med, visstnok.

Ah, det er slik det er ja.

Selv om mye kan sies om hvordan folk utøver Crossfit i praksis, liker jeg prinsippet bak det. Jeg har stort sett utelukkende trent styrketrening de to siste årene, men det har likevel aldri vært et mål i seg selv å bli stor som en låvedør og sterk som en traktor; jeg vil heller si at målet er å bli mer atletisk, som jo styrketrening i en stor grad underbygger. Men for å ha en gjennomgående atletisk fysikk, er det også viktig med arbeidskapasitet, smidighet, eksplosivitet, balanse og kroppsbeherskelse.

CrossFit på 100 ord

Spis kjøtt og grønnsaker, nøtter og frø, noe frukt, lite stivelse og ingenting sukker. Inntaket av mat skal være oppbyggende og støtte opp om treningen, men ikke kroppsfett. Tren funksjonelle basisøvelser: markløft, frivending, knebøy, presser, støt og rykk. Lær deg basis turnøvelser: pull-ups, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, håndstående armhevning, piruetter, salto, splitt og statiske hold. Sykle, løp, svøm og ro osv. Hardt og raskt. Bland elementene, kondisjon, vektløfting og turnøvelser fem til seks dager i uken med så stor variasjon og kreativitet som mulig. Rutine er fienden. Hold treningene korte og intensive. Lær deg å mestre nye idretter og aktiviteter.

Denne teksten synes jeg fint oppsummerer hva Crossfit står for. Så får det heller være oppe til deg selv hvordan du tolker det, og gjør det i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken til Crossfit er jo utrolig bra, men gjennomføringen har ikke helt stått i stil (for alle), noe man ser om man leser ordene til de som har vært med, men gått bort fra det. Følger du opplegget ligger ting til rette for at du får en bra opplevelse, men da er jo også forutsetningen at ting gjøres som det skal. Øvelsene crossfit baserer mye av sitt opplegg på er jo noe av de mest teknikkrevende du finner. Frivendinger, rykk og støt etc er ikke lært på en dag akkurat, og kanskje ikke noe av det første jeg hadde startet med uansett.

http://greyskullarticles.blogspot.com/2009/10/recently-ive-received-lot-of-emails.html

Her er en av de som har gått bort ifra det.

EDIT: Men jeg har også lyst til å prøve det ut, for å vite mer om hvordan det faktisk er i praksis..

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Noen øvelser kan man nok komme unna med å la nybegynnere gjøre, feks veldig lett knebøy skal godt gjøres å gjøre så feil at man få skader. Bare skjønner ikke hvordan man kan "lære" kettlebell sving, rykk og press til 8-10 stk på en gang. Det er alt for mange å følge med på og alt for tekniske øvelser til at man rekker å lære Det før man settet i gang med intervaller hvor disse øvelsene er inkludert.

Kanskje en crossfit light hadde vært smart :p jeg kjører Noen ganger små sirkeltreninger med kundene mine, og Det skal ikke mye til før teknikken er skikkelig dårlig. da er det viktig at man blir sett og korrigert, evt får enklere vekter eller enklere versjon av øvrlsen. Det er ikke riktig å presse gjennom alltid.

Lenke til kommentar

Gjør meg klar for mitt første stevne i februar, håper på en del treninger med Brumunddal fremover. Går for raw løft første gangen.

Hvor trener du til vanlig? Jeg har selv vært litt i kontakt med Brummunddal AK og tenkt litt på å begynne med styrkeløft, men er egentlig bare på tenkestadiet enda :) Jeg har null struktur for knebøy, men det hadde jo gått an å vært medlem og trent, om ikke annet for å komme i kontakt med ressurspersoner som kan hjelpe en å bli bedre.

Lenke til kommentar

Gjør meg klar for mitt første stevne i februar, håper på en del treninger med Brumunddal fremover. Går for raw løft første gangen.

Hvor trener du til vanlig? Jeg har selv vært litt i kontakt med Brummunddal AK og tenkt litt på å begynne med styrkeløft, men er egentlig bare på tenkestadiet enda :) Jeg har null struktur for knebøy, men det hadde jo gått an å vært medlem og trent, om ikke annet for å komme i kontakt med ressurspersoner som kan hjelpe en å bli bedre.

basic gym gjøvik :)

Lenke til kommentar

Har ikkje det. Ikkje sikkert eg får Vital-olja heller. Sist eg bestilte var dei tom og sendte lakseolje i staden for, som for øvrig er heilt grei på smak.

Tre liter faktisk, det var ikkje småsaker. 300ml-flasker då, eller finnes det større? Eg tar 10ml i dagen, så 3 flasker held i 3 månader. Normalt nærmare 4 sidan eg ikkje tar dei dagane eg et laks. Samt at eg av og til gløymer ut heile greia.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hva synes folk her om smith-maskin?

Spør Kevlar, han er jo så glad i slikt. :)

Vet de var tomme i august en gang, men troor de har fått inn igjen nå? Har ikke sjekka hva jeg fikk denne gangen egentlig. Bestilte 10 flasker, billigere sånn. Jeg tar vel noe sånt som 20ml om dagen tenker jeg. Er vel Berkhan som argumenterer for en "overdose" av Omega3 tror jeg?

Det er mange som kan ha godt av en slik "overdose". Det er altfor mange som har en skjev fordeling av omega-6 og omega-3. For mye omega-6 i forhold til omega-3 er negativt med tanke på helse. Derfor: Ta tranen deres, gutter!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snart skal jeg operere båtbenet og får på gips i noen måneder (3-5 mnd i følge håndspesialisten). Jeg har hatt skaden i et halvår nå, og begynner å bli lei av å ikke trene styrke eller drive med andre idretter hvor det er praktisk med en operativ høyre hånd. Noen som har forslag til noen form for trening jeg kan utøve med gipset høyre arm? :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, men krangler litt med ei venninne som har fått anbefalt å ta knebøy og utfall i smith-maskin av sin personlige trener, fordi hun sliter med teknikk og har et dårlig kne.

Er det bare jeg som tenker "vel, så lær deg den jævla teknikken" hver gang noen bruker det som unnskyldning?

Nei. Det går vel kanskje mer på ressurser og kompetanse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...