Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Uten tvil en god form, men det forteller jo samtidig heller ikke noe om fremgangen han har fått under Crossfit. Den er garantert til stede, ellers hadde han nok ikke fortsatt, men hvor stor er den i forhold til andre ting f.eks. Nesten så jeg får lyst å være med på litt Crossfit, men litt langt til nærmeste sted som har det..

Hvorfor må du på et sted som "har" crossfit for å trene det? Er bare å kjøre sirkeltrening med baseøvelser med 30+ reps og progressivt dårligere form, og en haug med chipping chinups. Voilà! Crossfit! :p

Klart crossfit funker som faen, man blir flink i det man gjør mye av. Og crossfit er intensive økter med høyrep-løft. Utholdenhet og hypertrofi i massevis.

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, Kevlar, det er det inntrykket jeg har av Crossfit. Og det er også derfor jeg vil på et Crossfit-senter, for å se hvordan de organiserte treningene er. Skjønner jo at du fleipet, men hadde vært interessant å opplevd det jeg ser på treningsverdens svar på boksen går og stiv heks, slik det er ment å være. :p

Det å bli flink i det man gjør mye av er det som bekymrer meg. Ut fra hva jeg har sett og hørt om det så virker det som et stresset opplegg med en haug av øvelser. Hvordan blir markløften og formen på teknikkrevende øvelser når man introduserer de i et slikt opplegg? Og da mener jeg for Ola Dunk, ikke for folk som han som Corey viste her.

Lenke til kommentar

Du har hørt helt riktig mtp. antall øvelser og tempo, og crossfit er notorisk kjent for dårlig form, hvor antall reps går foran teknikk, spesielt på tekniske løft som markløft. Men det betyr jo ikke at DU ikke kan fokusere på god form selv om trener etter crossfit-prinsippene.

Litt av grunnen til at det skorter på teknikk etterhvert er at folk skal nå "milestones" og pusher mot å skvise ut noen reps til selv om korsryggen skriker nei. :)

http://www.crossfitla.com/cms/images/uploads/blog/Athletic_Levels__Milestones.pdf

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Du har hørt helt riktig mtp. antall øvelser og tempo, og crossfit er notorisk kjent for dårlig form, hvor antall reps går foran teknikk, spesielt på tekniske løft som markløft. Men det betyr jo ikke at DU ikke kan fokusere på god form selv om trener etter crossfit-prinsippene.

Litt av grunnen til at det skorter på teknikk etterhvert er at folk skal nå "milestones" og pusher mot å skvise ut noen reps til selv om korsryggen skriker nei. :)

http://www.crossfitla.com/cms/images/uploads/blog/Athletic_Levels__Milestones.pdf

Så klart, men det går på Crossfit-inntrykket generelt. For det er utvilsomt en type trening som tiltrekker seg litt casual utøvere av trening. Jeg ser på det som krysningspunktet mellom Zumba og styrketrening, når det gjelder rekrutteringen. De jeg kjenner som trener Crossfit er ikke utpregede treningsnarkomane som tenker så mye form.

At det finnes unntak i begge leire er det ingen tvil om. Det er dumt om noen ødelegger seg uansett hvilken paraply de trener under.

Lenke til kommentar

Hele holdningen til Rippetoe ødelegger budskapet hans for meg, han oppfører seg latterlig arrogant.

Han er først og fremst MANN , og med så stor integritet innenfor sitt område at han godt kan være litt arrogant ovenfor treningsformer som åpenbårt neglisjerer teknikk og all form for styrkeprogresjon...

Lenke til kommentar

Hele holdningen til Rippetoe ødelegger budskapet hans for meg, han oppfører seg latterlig arrogant.

Han er først og fremst MANN , og med så stor integritet innenfor sitt område at han godt kan være litt arrogant ovenfor treningsformer som åpenbårt neglisjerer teknikk og all form for styrkeprogresjon...

Er ikke han en av grunnleggerne av CF da? Jeg tror heller Atald mener Rippetoe er arrogant ovenfor kritikerne av CF.

Lenke til kommentar

Hehe, men det ligger økonomiske interesser bak veldig mye, antar jeg. Og det klippet som ble postet var jo tatt ut i fra et lengre klipp der han går løs på syklister som ikke forsto at styrketrening var en nøkkelfaktor i utviklingen.

Rippetoe har vel ikke vært med å grunnlagt CrossFit, men har vært tilknyttet det, ifølge Wiki. Trukket seg etter at Crossfit tar en retning mange ikke er enige med, visstnok.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...