Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Melk er basisk, vet ikke hva det gjør med kreatin...

 

Må ikke ta det flere ganger om dagen, meningene er så mange. Men noen anbefaler å ta det etter trening for å hjelpe til å fylle opp igjen. Er mye myter og broscience, så er vel bare å velge seg ut noe som passer deg :p

Kliniske undersøkelser har indikert at ved å ta det rett før og rett etter trening øker opptaket med opptil 37%...

Lenke til kommentar

Melk er basisk, vet ikke hva det gjør med kreatin...

 

Må ikke ta det flere ganger om dagen, meningene er så mange. Men noen anbefaler å ta det etter trening for å hjelpe til å fylle opp igjen. Er mye myter og broscience, så er vel bare å velge seg ut noe som passer deg :p

Kliniske undersøkelser har indikert at ved å ta det rett før og rett etter trening øker opptaket med opptil 37%...

 

Starter ikke ny tråd for jeg satser på svar her.

 

Først litt om meg selv...

 

16 år

168-170 cm høy

74-75 KG

 

Har endel fett på magen jeg vil ha vekk, men vil bygge styrke og kondisjon samtidig. Vurderer stort å gå for SL 5x5 og med det vil man vell få vekk fettet samtidig som man trener styrke.

 

 

Vil også forbedre kondisjonen min samtidig, p.g.a har veldig dårlig kondisjon.

 

Så spørsmålene er vell...

 

-Vil jeg forbrenne fettet relativt fort samtidig som jeg bygger muskler med stronglift programmet?

-Kan jeg drive med kondisjonstrening samtidig som styrke?

-Bør jeg slanke meg først og så følge stronglift etterpå?

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

 

Vil øvelser som sit-ups etc øke størrelsen på magemusklene? Er det i det hele tatt noen øvelse som vil (over tid) øke volumet på magemusklene? Og hvorfor er det slik at muskler som biceps blir fysisk større, mens magemusklene ikke blir så mye større av trening? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en heftig debatt gående om hvordan få six-pack. Motparten mener at det vil hjelpe på synligheten for six-packen å ta 1000 sit-ups per dag, noe jeg tviler på. Kom gjerne med kilder!

 

 

 

 

Spør ham hvorfor han mener at dersom man gjør 1000 sit ups hver dag så vil det hjelpe med å få six pack. Altså, 1000 situps hver dag er jo en minitreningsøkt, men da ville jeg heller anbefalt å gå en liten tur i stedet for samme virkning.. :) Han vil nok bli en jævel på situps, men han vil ikke bygge mye mage med det opplegget der.

 

1) Det går ikke an å punktslanke seg.

2) Dersom man vil få six pack må fettprosenten ned.

 

Så enkelt er det. Alle har six pack, den er bare hos de aller fleste skjult av et fettlag.

Genetikk spiller selvsagt en rolle for hvordan vi til syvende og sist blir seende ut, men alt kan trenes til en viss grad.

 

Magemusklene kan bli større, men de vil ikke bli svære av å gjøre 1000 sit ups hver dag. Da er det heller bedre med andre tyngre øvelser eller evt bruke en form for belastning. Det er ingen som får store muskler av å gjøre 1000 bicepscurls ut i luften hver dag heller.

 

Kjernemuskulaturen vår er aktiv konstant når vi beveger oss og det ville jo vært en ulempe dersom slike (naturlige) bevegelser skulle bygge masse og få oss til å ende opp som vandrende tønner alle mann.

 

Kan egentlig sammenligne magemusklene med leggmusklene. Leggmusklene tar tonnevis med juling hver eneste dag fra gåing, så hvorfor blir ikke de brutalt store av det?

 

Magemusklene kan bli større, men de vil ikke bli svære av å gjøre 1000 sit ups hver dag.

 

Helt rett. Det blir som å si at gitarspillere får enorme biceps av å spille gitar....

Lenke til kommentar

-Vil jeg forbrenne fettet relativt fort samtidig som jeg bygger muskler med stronglift programmet?

 

Nei, styrketrening vil ikke alene forbrenne fett. Det er det kaloriunderskudd som gjør. Så der må du se på kostholdet ditt. I starten av din treningskarriere vil du klare å bygge muskler og miste fett, på kaloriunderskudd og proteinoverskudd (ville gått for minst 2,5g protein per kg kroppsvekt).

 

-Kan jeg drive med kondisjonstrening samtidig som styrke?

Det kan du, men prøv å legge det til dagene der du ikke trener styrke. Kondisjonstrening med høy intensitet motvirker litt av det styrketreningen gjør med kroppen din og er ikke optimalt.

 

-Bør jeg slanke meg først og så følge stronglift etterpå?

 

Du bør begynne å trene med en gang, men med kaloriunderkudd for å gå ned i vekt samtidig. Fettet på kroppen vil ikke forsvinne av treningen alene, selv om du ved å legge på deg muskelmasse vil forbedre fettprosenten din.

 

Helt rett. Det blir som å si at gitarspillere får enorme biceps av å spille gitar....

 

Gitarspilling er en pressøvelse i mine øyne, så biceps vil få lite trening. :green:

Lenke til kommentar

Nei, styrketrening vil ikke alene forbrenne fett. Det er det kaloriunderskudd som gjør. Så der må du se på kostholdet ditt. I starten av din treningskarriere vil du klare å bygge muskler og miste fett, på kaloriunderskudd og proteinoverskudd (ville gått for minst 2,5g protein per kg kroppsvekt).

Hvorfor bare i starten?

For øvrig helt enig. Kjør på underskudd og start SL med kun stanga. Godt å få inn teknikk.

Lenke til kommentar

Nei, styrketrening vil ikke alene forbrenne fett. Det er det kaloriunderskudd som gjør. Så der må du se på kostholdet ditt. I starten av din treningskarriere vil du klare å bygge muskler og miste fett, på kaloriunderskudd og proteinoverskudd (ville gått for minst 2,5g protein per kg kroppsvekt).

Hvorfor bare i starten?

For øvrig helt enig. Kjør på underskudd og start SL med kun stanga. Godt å få inn teknikk.

 

Tar selvkritikk på den. Det finnes måter å oppnå det på (IF f.eks), men tenkte litt generelt for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Å endre fettprosenten sin er jo å endre fordelingen, så om du har hatt like mange kilo fett på kroppen etter et år, men økt 5kg i muskelmasse så har du gått ned i fettprosent.

 

Men faaaeeen da, wingeer! Nå ble jeg sulten på noe lignende. Da skal jeg være like frekk som dere neste gang. Jeg tror jeg vil fylle den med fetaost i hvert fall.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Følte meg litt inspirert av innlegget til phax i går. Gikk til innkjøp av ytrefilet!

Skar den opp, og fylte den med soltørkede tomater og pinjekjerner før jeg snurret den sammen og surret den inn i italiensk skinke!

 

LIKER! Baconsurra og fylt med fetaost er også en vinner her hos meg, men ikke i disse deffe-dager. :p

 

Du scora ca 1000 poeng mer på presentasjon, det skal du ha!

Lenke til kommentar

Spørsmål til dei som er erfarne eller kan mykje om styrketrening og oppvarming:

 

Er det dumt å varme opp slik som dette? Er det litt for mykje sett, reps og vekt?

 

Du må kjenne selv på kroppen når du er varm. Pleide å varme opp noe lignende selv, men føler jeg får bedre effekt av flere sett med færre repetisjoner, som avsluttes nærmere arbeidssettene.

 

10x20kg

8x30

5x40

3x50

3x60

1x70

1x75

 

For eksempel.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...