bIsk0p Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg gjorde en liten regnetabbe før trening i går, så da løftet jeg 6 x 90kg. Noe som gikk greit, men de samme regnetabbene på f.eks en-håndskablenedtrekk (triceps) som ble på 13 x 25kg, så ble d j*vla tungt!!! Franskpress tok jeg 20kg, og selv det svei. Ved å kutt 30% direkte, kommer jeg på 22,75kg. Det tar meg 5 økter fra 20 før jeg er på samme vekt som før.. Ved å begynne på 55kg, vil det jo ta 16 økter før jeg er på samme nivå som tidligere. Det blir vel litt lenge kan jeg tenke meg.. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Er det veldig lite å ta 15kg i arnoldpress? Har ikkje trena det før, så lurar på kva som er vanleg. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 15KG pr manual? Det er vel fra person til person skal jeg tro ... Jeg stagnerte på 14 kilo for ett år siden men er oppe på 18 nå da Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Er det veldig lite å ta 15kg i arnoldpress? Har ikkje trena det før, så lurar på kva som er vanleg. Har ikke tatt arnoldpress lenge, men kontra skulderpress med manualer lå jeg vel kanskje et par kilo under. Hvis du har gjort pressøvelser før så er det kanskje ikke noe imponerende tall, men alle er forskjellige. Jeg sliter med skulderøvelser og progresjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Lytt til kroppen din du, det er et spørsmål et forum ikke kan gi svar på. Ta pyramidesett og kjenn når det blir tungt. Eller start lavt, med lineær progresjon til du når toppen. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Ang. kilder... Folk som er fri for argumenter, eller ikke har peiling på hva de snakker om, spør etter kilder som en hersketeknikk. Da er det like greit å bare riste på hodet å la vær å diskutere med de... Nå skal det nevnes at treningslitteratur i mange år har vært preget av veldig mange forfattere og skribenter som ikke har tatt hensyn til hele sannheten når de skriver om noe. Det er i og for seg en bra ting, fordi det tvinger folk til å tenke selv, men dessverre så er det mange som tar det som blir sagt som "god fisk". Da starter også problemene. Resultatet av dette er at artikler om trening refererer til kilder etter hver eneste setning for å i det hele tatt virke troverdige. Etter min mening er det veldig tungvint å lese.. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Noen som kan se litt på regnestykket mitt i forhold til å kutte 20% etter deload? Vekt * reps (gjennomsnitts settet før deload) * 0,80 (ta bort 20%) / 13 (antall reps jeg skal starte på. Eksempel fra markløft, siste trening før deload var 135kg med 3 reps. Da blir regnestykket følgende; 135 * 3 = 405kg (kg løftet per sett) 405 * 0,80 = 324 (da har vi fjernet 20%) 324 / 6 = 54kg (runder opp til 55kg) Det var ett stykk nasty regnestykke... Hva med dette: 135kgx3 reps gir en 1rm på 148 hvis man benytter seg av regnestykket jim wendler bruker for 1rm altså: vekt x reps x 0,0333 + vekt Når du vet 1rm tar du 20% vekk fra den loaden, altså: ca 125kg. Deretter regner man ut hva det vil tilsvare i 6 reps ut ifra samme formel som første delen, bare litt bytting av x'er 125/1,1998= ca105kg på 6reppern. 1 Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Et par ord om protein kan bli lagret som fett. Kort sagt er det slik at dersom man har et kalorioverskudd så legger man på seg fett. Dette betyr igjen at det spiller ingen rolle om kalorioverskuddet er fra protein, karbohydrater eller fett. Dersom man teoretisk sett skulle inntatt kun protein (noe som ikke er reelt), ville man fremdeles legge på seg fett så lenge man hadde hatt et saftig kalorioverskudd. Siden kroppen kan omdanne protein til glukose så kan den også lagre det som fett. Det er ikke slik at man "pisser protein" dersom man har et proteinoverskudd (som var en populær treningsmyte for en del år siden). Protein er riktignok en forholdsvis dårlig kilde til energi pga den termiske effekten når det omdannes til glukose. Rundt 20-30% av energien (avhengig av aminosyresammensetningen) brukes fordøye protein. Til sammenligning har karbohydrater og fett en termisk effekt på henholdsvis 5-6% og 2-3%. Når maten er brutt ned i magen skjer følgende: Karbohydrater: - Sukker blir frigitt i blodet og organene tar opp det de trenger. - Noe blir lagret i leveren som glykogen. - Overskuddet blir lagret som fett. Fett: - Transportert i blodet til leveren. - Leveren forbrenner en del av fettet, noe blir spaltet til fettsyrer og glyserol mens resten blir lagret i fettcellene. Protein: - Brutt ned til peptider - Brutt ned til aminosyrer - Transportert ut i blodet og benyttet der de trengs som f.eks muskler, hjerne osv. - Og nå, helt til slutt, blir overskuddet av aminosyrer som ikke blir brukt til noen andre ting, omdannet til glukose (sukker) og følger de samme reglene som er beskrevet over. Så dersom kroppen ikke trenger energien fra protein som er brutt ned til glukose, da blir det altså lagret som fett. 4 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hvor høyt har du stanga egentlig, eller trener du i bar overkropp? Den toucher bare litt hud her, og jeg kjører high bar. Trente i t-skjorte sist. Pleier å bruke genser på knebøy. Har hvertfall ganske mye vekt på "ryggraden" når jeg kjører bøy, så det blir alltid rødt der etter ei økt. Men nå har det jaggumeg begynt å bli træl-lignende hud der :!: Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 15KG pr manual? Det er vel fra person til person skal jeg tro ... Jeg stagnerte på 14 kilo for ett år siden men er oppe på 18 nå da Per manual ja. Er det veldig lite å ta 15kg i arnoldpress? Har ikkje trena det før, så lurar på kva som er vanleg.Har ikke tatt arnoldpress lenge, men kontra skulderpress med manualer lå jeg vel kanskje et par kilo under. Hvis du har gjort pressøvelser før så er det kanskje ikke noe imponerende tall, men alle er forskjellige. Jeg sliter med skulderøvelser og progresjon. Eg tek til dømes 42,5kg i militærpress, så det blir jau ein del meir. Lytt til kroppen din du, det er et spørsmål et forum ikke kan gi svar på. Ta pyramidesett og kjenn når det blir tungt. Eller start lavt, med lineær progresjon til du når toppen. Ja, det stemmer vell det. Men syns bare eg leste om ein kar her som trente med 30kg og meinte det var lavt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Vel, om han har trent i mange år og er en stor sterk fyr, så er det kanskje det for ham? Ingen vits i å konkurrere med andre enn seg selv. I alle fall ikke på det nivået hvor de fleste brukerne her på forumet er. Endret 9. november 2011 av Herr Brun Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Vel, om han har trent i mange år og er en stor sterk fyr, så er det kanskje det for ham? Ingen vits i å konkurrere med andre enn seg selv. I alle fall ikke på det nivået hvor de fleste brukerne her på forumet er. Ja det var kanskje meg det var snakk om, for meg er det ganske lavt da jeg trener med over 100kg til vanlig med stang på skuldrene. Jeg er veldig erfaren utøver som har holdt på snart i 10 år nå. Beste jeg har trent på bulk er 115kg militærpress på 4reps, for så å trene med manualer på 30kg blir stor forskjell da jeg ikke har trent dette for godt over 3år siden. Jeg mistet fort balansen til og begynne med, men er opp i 35 nå på 6-8 reps. Så det kommer seg ganske fort, er heller ei i bulk periode nå, så vil ikke fått gitt like mye i styrke. Hadde dog 32kg manual på skulder uthev på mandag med 8reps, synes jeg har komt meg ganske fort for å ha pause på snart 4 uker *edit Nei det er sant som du skriver, en av de største feilene man gjør på gymmet er faktisk å sammenligne seg med andre og konkurerre med andre. Da mister man fokus og detter i dårlige rutiner. Og ikke minst, egoet spretter frem og kan ødelegge treningen. Endret 9. november 2011 av Bentus Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vel, om han har trent i mange år og er en stor sterk fyr, så er det kanskje det for ham? Ingen vits i å konkurrere med andre enn seg selv. I alle fall ikke på det nivået hvor de fleste brukerne her på forumet er. Ja det var kanskje meg det var snakk om, for meg er det ganske lavt da jeg trener med over 100kg til vanlig med stang på skuldrene. Jeg er veldig erfaren utøver som har holdt på snart i 10 år nå. Beste jeg har trent på bulk er 115kg militærpress på 4reps, for så å trene med manualer på 30kg blir stor forskjell da jeg ikke har trent dette for godt over 3år siden. Jeg mistet fort balansen til og begynne med, men er opp i 35 nå på 6-8 reps. Så det kommer seg ganske fort, er heller ei i bulk periode nå, så vil ikke fått gitt like mye i styrke. Hadde dog 32kg manual på skulder uthev på mandag med 8reps, synes jeg har komt meg ganske fort for å ha pause på snart 4 uker *edit Nei det er sant som du skriver, en av de største feilene man gjør på gymmet er faktisk å sammenligne seg med andre og konkurerre med andre. Da mister man fokus og detter i dårlige rutiner. Og ikke minst, egoet spretter frem og kan ødelegge treningen. Det var sikkert deg ja. Kommer seg sikkert litt etterkvart som balansen og støtte muskelaturen kjem inn i bilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vil øvelser som sit-ups etc øke størrelsen på magemusklene? Er det i det hele tatt noen øvelse som vil (over tid) øke volumet på magemusklene? Og hvorfor er det slik at muskler som biceps blir fysisk større, mens magemusklene ikke blir så mye større av trening? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en heftig debatt gående om hvordan få six-pack. Motparten mener at det vil hjelpe på synligheten for six-packen å ta 1000 sit-ups per dag, noe jeg tviler på. Kom gjerne med kilder! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Du har rett. Skriv meg opp som kilde. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) sit-ups vil bare øke sjansen for skader. Som over lang tid kan føre til prolaps og andre plager. Så om sit-ups faktisk er en mage øvelse tror jeg ikke. Rett og slett unødvendig å utsette rygg og hoften sin for. Så om du har lyst på kjerne muskler er baseøvelser, planken, pallof press, magerulle, og andre stabilitetsøvelser det beste. Itillegg til at det er skadeforebyggende og man bygger mye mer stabilitet, styrke, volum.. og husk mat! Endret 9. november 2011 av joakimz Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vil øvelser som sit-ups etc øke størrelsen på magemusklene? Er det i det hele tatt noen øvelse som vil (over tid) øke volumet på magemusklene? Og hvorfor er det slik at muskler som biceps blir fysisk større, mens magemusklene ikke blir så mye større av trening? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en heftig debatt gående om hvordan få six-pack. Motparten mener at det vil hjelpe på synligheten for six-packen å ta 1000 sit-ups per dag, noe jeg tviler på. Kom gjerne med kilder! Jeg vil anbefale crunches med tunge vekter, enn 1k situp hver bidige dag. Høres ut som overtrening også for min del på sistnevnte. Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vil øvelser som sit-ups etc øke størrelsen på magemusklene? Er det i det hele tatt noen øvelse som vil (over tid) øke volumet på magemusklene? Og hvorfor er det slik at muskler som biceps blir fysisk større, mens magemusklene ikke blir så mye større av trening? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en heftig debatt gående om hvordan få six-pack. Motparten mener at det vil hjelpe på synligheten for six-packen å ta 1000 sit-ups per dag, noe jeg tviler på. Kom gjerne med kilder! Spør ham hvorfor han mener at dersom man gjør 1000 sit ups hver dag så vil det hjelpe med å få six pack. Altså, 1000 situps hver dag er jo en minitreningsøkt, men da ville jeg heller anbefalt å gå en liten tur i stedet for samme virkning.. Han vil nok bli en jævel på situps, men han vil ikke bygge mye mage med det opplegget der. 1) Det går ikke an å punktslanke seg. 2) Dersom man vil få six pack må fettprosenten ned. Så enkelt er det. Alle har six pack, den er bare hos de aller fleste skjult av et fettlag. Genetikk spiller selvsagt en rolle for hvordan vi til syvende og sist blir seende ut, men alt kan trenes til en viss grad. Magemusklene kan bli større, men de vil ikke bli svære av å gjøre 1000 sit ups hver dag. Da er det heller bedre med andre tyngre øvelser eller evt bruke en form for belastning. Det er ingen som får store muskler av å gjøre 1000 bicepscurls ut i luften hver dag heller. Kjernemuskulaturen vår er aktiv konstant når vi beveger oss og det ville jo vært en ulempe dersom slike (naturlige) bevegelser skulle bygge masse og få oss til å ende opp som vandrende tønner alle mann. Kan egentlig sammenligne magemusklene med leggmusklene. Leggmusklene tar tonnevis med juling hver eneste dag fra gåing, så hvorfor blir ikke de brutalt store av det? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Takk for gode svar! (Spesielt frosten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå