Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trente for første gang på 7 uker i dag på studio. Er vanvittig kjipt med noen av øvelsene man må gå masse ned på for å klare ordentlig.. Måtte for eksempel gå ned 20 kg på benpress i apparat fordi knærne ikke er vant til å belastes lenger. :thumbdown: Det var derimot vanvittig digg å trene armer og skuldre ( :new_woot: ) så satser på at det andre kommer i løpet av en uke eller to..

Edit: Var egentlig ikke noen spesiell mening med dette innlegget :whistle: Følte bare for å dele det med resten av verden..

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

Tror jeg begynner å få ekstra tykk hud (træl) baki nakken, etter knebøy. Aldri hørt om noen som har fått det før, er det normalt? :blush:

Har det overalt på innsiden av hendene, på grunn av draøvelser, men nakken da.. Lol! :)

Haha! Pent.

KALORIoverskudd lagres som fett, IKKE proteinoverskudd...

Proteinoverskudd blir metabolisert på lik linje med karbs og fett, overskudd fører til at proteinene som er i overskudd blir brutt ned til glukose/energi...

Kroppen omdanner proteinet til fett, men det var ikke et spørsmål om hvor mye du må spise. Du må få deg i bra mye da altså.

Edit: Dette har jeg lest og hørt bra mange ganger før, men jeg finner ikke noen GODE kilder akkurat nå. Gjør et google search så finner du det nevnt tusenvis av ganger på forum.

Dette er altså tull. Det Doofenschmitz sier er helt riktig. Overskudd av protein blir kun omdannet til glukose. En kan se på det som dyre karbohydrater, egentlig. Det er ikke noen automatikk i at alt over det kroppen trenger av proteiner blir til fett. Det blir KUN bestemt av hvor mye du forbrenner.

Lenke til kommentar

Trente for første gang på 7 uker i dag på studio. Er vanvittig kjipt med noen av øvelsene man må gå masse ned på for å klare ordentlig.. Måtte for eksempel gå ned 20 kg på benpress i apparat fordi knærne ikke er vant til å belastes lenger. :thumbdown: Det var derimot vanvittig digg å trene armer og skuldre ( :new_woot: ) så satser på at det andre kommer i løpet av en uke eller to..

Edit: Var egentlig ikke noen spesiell mening med dette innlegget :whistle: Følte bare for å dele det med resten av verden..

Hehe, det kommer seg fort opp igjen! 2-3 uker så er du tilbake, og det er fortsatt god trening å få med seg på veien.

Tror jeg begynner å få ekstra tykk hud (træl) baki nakken, etter knebøy. Aldri hørt om noen som har fått det før, er det normalt? :blush:

Har det overalt på innsiden av hendene, på grunn av draøvelser, men nakken da.. Lol! :)

Hvor høyt har du stanga egentlig, eller trener du i bar overkropp? Den toucher bare litt hud her, og jeg kjører high bar.

Lenke til kommentar

Kroppen omdanner proteinet til fett, men det var ikke et spørsmål om hvor mye du må spise. Du må få deg i bra mye da altså.

Edit: Dette har jeg lest og hørt bra mange ganger før, men jeg finner ikke noen GODE kilder akkurat nå. Gjør et google search så finner du det nevnt tusenvis av ganger på forum.

Det blir rett om man holder KCAL-overskudd.

Det er fysisk UMULIG å lagre fett på kcal-underskudd selv om man har proteinoverskudd.

Proteinoverskudd er en følge av at kroppen ikke har behov for mere proteiner enn den trenger og bruker resten som energi...

Overskudd av proteiner blir til fett = BROSCIENCE!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Har vært helt ødelagt i venstre håndledd de siste to ukene, har derfor ikke orket å trene noe siden den minste belastning er ubehagelig. Kan det være skade/betennelse pga bruk av manualer?

Vet ikke helt hva det kan være, har jo prøvd så godt jeg kan å holde håndleddene rette når jeg har vært på senteret.

Det som er litt pussig er at jeg er vant med å plages med høyre håndledd etter et lite uhell på jobb, men den hånda er helt fin i motsetning til den andre :(

Lenke til kommentar

Muskel eller leddvondt, om du kjenner det? Hvordan holder du hånda under manual/benkpress? Står hånda rett opp og vektene nøytralt over leddet, eller ligger de i hånda som er vinklet bakover? Vær obs på det, det kan ødelegge håndledd.

Kan anbefale deg å i hvert fall holde håndleddet i ro med en støtte, finnes fine støtter med skinne osv som fungerer. Om det vedvarer bør du vurdere annen hjelp.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men vil da tro at det er leddet som gjør vondt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare løfteteknikken min med manualer, men jeg prøver å "låse" håndleddene på en måte i det jeg har fått grep rundt dem. Hvis jeg har håndflaten mot meg så prøver jeg å holde hånden rett frem og hvis jeg ser på hånden ovenfra slik at tommelen blir øverst så skal det være en så rett linje som mulig fra underarmen og ned til knoklene.

Dette er tydeligvis noe jeg ikke klarer å utføre helt korrekt siden det gjør vondt i leddet. Mistenker at det kan være bicepscurl som er synderen her siden øvelsen, slik jeg utfører den, innebærer at jeg vrir på manualen på vei opp.

Lenke til kommentar

Det er fysisk UMULIG å lagre fett på kcal-underskudd selv om man har proteinoverskudd.

Proteinoverskudd er en følge av at kroppen ikke har behov for mere proteiner enn den trenger og bruker resten som energi...

Heihei! Ikke at jeg ikke tror på deg, men har du kilder på dette? Håper å kunne bruke dette i diskusjoner der folk ikke tror på meg, og da må jeg ofte vise til kilder. Da er det litt kjedelig å ikke finne noen, eller bare vise til én kilde.

Takk!

Lenke til kommentar

Heihei! Ikke at jeg ikke tror på deg, men har du kilder på dette? Håper å kunne bruke dette i diskusjoner der folk ikke tror på meg, og da må jeg ofte vise til kilder. Da er det litt kjedelig å ikke finne noen, eller bare vise til én kilde.

Takk!

Det at man ikke kan lagre fett på underskudd kan forklares på en enkel måte: Se for deg at du tjener mindre penger enn du bruker hver måned (a là Luksusfellen). Da vil konsekvensen bli at man må ta av det man har lagra av penger i banken. Kroppen fungerer på samme måten.

Ang. kilder... Folk som er fri for argumenter, eller ikke har peiling på hva de snakker om, spør etter kilder som en hersketeknikk. Da er det like greit å bare riste på hodet å la vær å diskutere med de...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Underskot utan trening kan vel kanskje føre til høgare fettprosent, men tapt muskelmasse.

Det må du nesten forklare nærmere...

For lavt underskudd uten trening fører til tap av muskler. Da går den totale kroppsvekten ned og gitt at fettmengden holder seg stabil, vil fettet etter hvert utgjøre en større og større del av den totale kroppsvekten. Dermed øker fettprosenten ;).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan se litt på regnestykket mitt i forhold til å kutte 20% etter deload?

Vekt * reps (gjennomsnitts settet før deload) * 0,80 (ta bort 20%) / 13 (antall reps jeg skal starte på.

Eksempel fra markløft, siste trening før deload var 135kg med 3 reps. Da blir regnestykket følgende;

135 * 3 = 405kg (kg løftet per sett)

405 * 0,80 = 324 (da har vi fjernet 20%)

324 / 6 = 54kg (runder opp til 55kg)

Lenke til kommentar

Jeg vet det ser helt på trynet ut, akkurat derfor jeg spør :p Men siden jeg går fra 3 til 6 reps, så kan jeg ikke bare fjerne 20% av vekten jeg løfter 3 ganger (det blir j*vla tungt!)

Ved den regnemåten jeg har nå, vil jeg jo kutte 20% av totalt løftingen per sett, selv om det blir ganske voldsom reduksjon i kg per løft.. :hmm.

Lenke til kommentar

Nei ser den, men du kan ikke dele totalvekten på antall reps. Det er jo ikke like tungt å løfte 2x 75kg som å løfte 1x 150kg selv om den totale vekten blir det samme.

Jeg vet ikke hvordan du nøyaktig kan regne ut hva den "riktige" vekten når du skal øke reps og. Finnes sikkert en lur formel, men hva med å bare trekke av 30% f.eks? 6x 95kg burde jo være easy peasy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...