Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoisann.

Har nå trent SL5x5 i 4 måneder, med en måneds avbrudd midt mellom, så to 2-måneders perioder. Fulgte programmet ganske slavisk til å begynne med, men så ble det mindre og mindre av markløft og overhead press fordi jeg følte jeg ikke hadde helt styringen på markløft, og venstre skulder ikke ville være med på overhead press. Har dog holdt på med knebøy og benk, så der ligger det helt greit an (80kg i knebøy og ~60kg i benk), og barbell rows har vært litt på og av også. Har nå så smått begynt med markløft og overheaden igjen, og vil prøve å fortsette med det. Jeg har lyst til å følge et program, men begynner å bli litt lei SL5x5.

5/3/1 har jeg sett litt på, og føler det kan passe ganske bra for meg nå, men vil nå bare spørre her først for å se om det finnes noe bedre program for meg å begynne på. Tenkte å følge "The Triumvirate"-utgaven av 5/3/1 (eller "Body Weight"), for "Big But Boring" tror jeg blir litt for boring. Noen som har erfaring med 5/3/1, eller andre innspill å komme med?

Endret av Freqtal
Lenke til kommentar

Hoisann.

Har nå trent SL5x5 i 4 måneder, med en måneds avbrudd midt mellom, så to 2-måneders perioder. Fulgte programmet ganske slavisk til å begynne med, men så ble det mindre og mindre av markløft og overhead press fordi jeg følte jeg ikke hadde helt styringen på markløft, og venstre skulder ikke ville være med på overhead press. Har dog holdt på med knebøy og benk, så der ligger det helt greit an (80kg i knebøy og ~60kg i benk), og barbell rows har vært litt på og av også. Har nå så smått begynt med markløft og overheaden igjen, og vil prøve å fortsette med det. Jeg har lyst til å følge et program, men begynner å bli litt lei SL5x5.

5/3/1 har jeg sett litt på, og føler det kan passe ganske bra for meg nå, men vil nå bare spørre her først for å se om det finnes noe bedre program for meg å begynne på. Tenkte å følge "The Triumvirate"-utgaven av 5/3/1 (eller "Body Weight"), for "Big But Boring" tror jeg blir litt for boring. Noen som har erfaring med 5/3/1, eller andre innspill å komme med?

Har tenkt å begynne med STL 5x5 jeg og nå. Begynner idag da;) men må jobbe litt mer med teknikker først da.

Hadde du synlig fett på magen når du begynte?/eller eventuellt andre plasser. Og viss har du sett noe forskjell?

Har tenkt å kjøre 100% på med STL i 6 måneder, med et mye forbedret kosthold skjønner du.

Lenke til kommentar

Fikk vo2maxtesten i mailen nå om noen er intressert.

Forklaringen jeg fikk:

VE= hvor mange liter luft du puster i minuttet

VO2= hvor mange liter oksygen du tar opp i minuttet

VO2/kg = hvor mange liter oksygen du tar opp i minuttet per kg kroppsvekt

RER = er hvor mye CO2 du eliminerer fra kroppen i forhold til hvor mye oksygen du tar opp (CO2 ut/O2inn). Når man begynner å jobbe på høy intensitet blir det dannet mer og mer CO2 i forhold til oksygenet du bruker, så det bruker vi som et mål på hvor sliten du er.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqsuKV9Haoo1dHdMT1YwWkF2cVV2bGV4aHBwMEQ3Z0E&hl=en_US#gid=0

Edit:

BF = breathing frequency

VT = et mål på effektivitet, arbeidet som blir gjort per oksygenforbruk av noe slag.(tror jeg)

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Var på boksing i dag. Er jo glad i boksing og alt sånn der, jeg. Og skulle gjerne begynt med det, men innser at jeg må velge mellom det og vektløftinga med mine både bedre og beste kamerater. Kan ikke forlate det morsomme, gode miljøet. Etter skoletid er det alltid full fest og pump, og det vil det bli i mange år til fremover. =)

Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt øker fort nok med fullkroppsprogram er det egentlig ingen grunn til å gå over til 5/3/1, som tross alt er et program som sikter mot månedlig progresjon :)

Hmm, tror kanskje jeg har stoppet litt opp i knebøy nå på 80kg. Sliter litt med at beina svikter litt innover på de to siste repsene. Men kanskje jeg bør deloade litt og bare fortsette med 5x5, da. Har begynt å gjøre litt andre øvelser i tillegg til de som er i grunnprogrammet, for å få litt variasjon.

Hadde du synlig fett på magen når du begynte?/eller eventuellt andre plasser. Og viss har du sett noe forskjell?

Hehe, nei, jeg var stort sett et beinrangel da jeg begynte, så jeg har vel nesten fått litt mage av treningen. :p Men har i hvert fall merket litt muskelvekst også, heldigvis.

Med riktig kosthold så skal du jo du klare å forbrenne fett samtidig som du bygger muskler ved å følge SL - det er i hvert fall nok av historier om det på SL-nettsiden. Er noen gode tips om kosthold på den siden også.

Lenke til kommentar

Trente bøy i dag så kom en kis bort å spurte pent om jeg hadde mye igjen, jeg svarte at "joda, straks ferdig men du kan jo ta sett i mellom?"

"Neida, jeg skal kjøre deadlifts og så knebøy"

"Jaja, ok." Tenkte jeg for meg selv og sa bare at "den e grei, æ sir bare fra når æ e ferdig da"

Jeg sa fra når jeg var ferdig og gikk å tok litt dips`n shit...

Kom tilbake og der sto jævelen sammens med en pitteliten neger å dro markløft med strake ben og krumma rygg. De dro det de makta å rulla ryggen skikkelig fint oppover i beste ryggskadestil.

Jeg bare måpte og klarte ikke en gang å si noe, jeg så flere som også så på i vantro... :dontgetit:

De kjørte bøy etterpå ja, KVARTBØY.

Han lille negeren gikk i treningstøy fra alle verdens slags leverandører og hadde til og med på noen svindyre vektløftersko...

made my day :!:

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere noe på mark jeg :whistle:

Var et par søte jenter på senteret idag som skulle prøve knebøy. Så de var litt usikre, så det ble jo så som så det med kvartbøy og pussypad. Men de skal ha for initiativet. Kommer seg nok. De hadde visst glanet på meg når jeg tok bøy i annet rack, ifølge ene kompisen jeg trener med. Enten så så jeg rar ut, eller så prøvde de forhåpentligvis å plukke opp et par ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det vits å kjøpe Jack3d? Jeg har nokså stram økonomi som det er, så hvis valget står mellom proteinpulver og en boks Jack3d, er det da verdt å prioritere Jack3d?

Har hørt så mye forskjellig om det; noen sier det er helt sykt, andre merker ingenting :/.

Lenke til kommentar

Er det vits å kjøpe Jack3d? Jeg har nokså stram økonomi som det er, så hvis valget står mellom proteinpulver og en boks Jack3d, er det da verdt å prioritere Jack3d?

Har hørt så mye forskjellig om det; noen sier det er helt sykt, andre merker ingenting :/.

Ved stram økonomi, velg proteinpulver. Definitivt.

Alltid proteiner/mat fremfor energikicks, burners osv.

Lenke til kommentar

Vurderer selv å begynne å trene MMA med Skien Fighterklubb over nyåret. Noen som vet om det egentlig er noe vits når man ikke har tidligere erfaring fra kampsport? Nanbudo når man var 12 teller ikke. :D

Jada, kjør på :) Der Steve jobber, MMA-gym, er det folk i alle aldre og ferdighetsnivåer :) God trening, men om du vil pakke på størrelse så kræsjer det kanskje litt (altså, om du trener det èn gang i uka så bør det ikke ha noe å si, men).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...