Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Snip*

Hva er er egentlig grunnen til at man skal strekke ut? Har lest my forskjellig rundt emnet, både at det ødelegger musklene unødvendig mye, og at man strekker musklene og "får mer plass" til større muskler. Hva er egentlig riktig angående å strekke ut?

Endret av Tekk
Lenke til kommentar

musklene trekker seg sammen etter aktivering. Særlig harde økter gjør de knutete og seige. Utstrekking er simpelthen det det høres ut som; strekking av muskeln tilbake til startposisjon. Det holder simpelthen smertene og krampene borte etter tunge økter.

Eh nei.

Det er direkte broscience å si at utstrekking fjerner stølhet og smerter! Ved vektrening blir muskelfibre revet fra hverandre/såret og utstrekking av en sår muskel kan resultere i større skade. Det som Bentus forteller høres mer ut som Yoga for min del!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vektrening ja.. men hvorfor tror du fotballspillere konstant strekker ut på trening?

finnes flere måter å trene på enn bare vekter.. herreguud! :roll:

Å "touche".

Jeg spilte fotball semi-profesjonelt som ung, og strakk aldri ut. Jeg fikk aldri krampe eller strekk-relaterte skader.

Det samme gjelder her! Flere og flere studier innen området tilsier at utstrekking ikke gir den tiltenkte effekten.

Edit: kan vi ikke omdøpe denne tråden til DST/fotballspillertråden?

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vektrening ja.. men hvorfor tror du fotballspillere konstant strekker ut på trening?

finnes flere måter å trene på enn bare vekter.. herreguud! :roll:

haha, regner med dette er sarkasme, siden det er ganske tydelig at posten dere snakker om omhandlet styrketrening, ikke hva fotballspillere driver med.

Lenke til kommentar

"How fucking scientific" som Bill Hicks sa det!

Hvis du ikke vet, så foreslår jeg at du slutter gi råd til folk!

Ah. Bill Hicks. God smak.

Men seriøst. Uttøying er kjekt for å øke bevegeligheten. De færreste er myke nok til å utføre alle øvelser korrekt. Derfor er det nesten en nødvendighet.

Vil vel heller påstå at styrketreningen din innebærer endel styrketrening, og kardiotreningen din inneholder endel kardiotrening. Mulig det bare er meg.

TAUTOLOGY MAN! :D

Lenke til kommentar

Vel, en del strekking hører med generell trening og kan høres ut som yoga for de fleste. Og rett og slett føre til at folk glemmer det helt. Jeg har hatt tett sammarbeid med forskjellige kiropraktorer og fysioterapauter de siste 3 åra nå, og kan konkludere på egen basis at strekking kommer før vekt trening/sammentrekking av muskelatur for optimal fremgang, og til et punkt i det hele tatt fremgang.

Uten strekking og tøying hadde jeg fått sinnsvake store muskelknuter stort sett over hele kroppen, som hemmet vekst helt. Og disse muskelknutene er noe av det låkeste jeg har vært borti for å behandle dette. Gjerne dropp en kreatin kur mot en klassisk masassjetime, jeg angret hvertfall ikke :)

Det er så og si en livsviktig ting å strekke ut, for den tverrstripetede muskelaturen som er festet i skjelettet må være tøyelig, for å kunne utføre en form optimalt. Og når en sammentrekker en muskel over lengre tid uten å stimulere muskelen til å gå tilbake til sin utgangsposisjon, så vil den forbli slik. Og da vil alle plager komme, du vil merke at hendene dine er V formet når du ser deg sidelengs i speilet (at hendene ikke lenger peker nedover men nesten 90grader fremover), skuldrene er foroverbøyd, smerter i midtbryst eller i ryggbrystene, fremsiden av skuldrene, dårlig svai i rygg etc. Plagene er mange, også medlemene som slutter i forskjellige klubber og med trening i seg selv på grunn av plagene som dukker opp. Også demotivasjon på grunn av ingen fremgang lengre.

Svaret er enkelt, og rett forran en hele tiden. Men det å ha vilje avgjører alt, så enkelt som å ha vilje til å tørre å presse inn basis kunnskaper og metoder som egentlig hører hjemme med all slags trening som med for eksempel tøying.

Man har aktiv tøying, der en bruker egen muskel til å strekke ut muskelen (min favoritt på kveldene). Så har man passiv tøying som er kjekk gjerne før, underveis og etter trening. Der en må bruke gjenstander til hjelp med å tøye ut. Det er så mange forskjellige metoder og egne favoritter som man må oppdage gjennom årene.

Man har ingenting å tape med å begynne å prøve, gjerne prøv ut neste trening. Og kjenn godt etter til neste trening. Det er en god forsikring over lengre tid for egen helse og fremgang.

Lenke til kommentar
*kreatin kur*

Her har du misforstått litt...

Kreatin er IKKE en kur eller noe man "går på", det er ikke dop det er snakk om.

Man kan innta kreatinTILSKUDD så lenge man selv gidder, det er broscience å si at man kjøre sykluser for at kroppen skal ta dette opp og ikke bygge resistans.

Forskningen på området indikerer at det som gjør til at man ikke tar opp mer kreatin av det TILSKUDDET man inntar, er rett å slett fulle lagre.

Det vil da ikke si at man må slutte, om man fortsetter å innta kreatinTILSKUDD vil man bare være sikret fulle lagre i kroppen...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
*kreatin kur*

Her har du misforstått litt...

Kreatin er IKKE en kur eller noe man "går på", det er ikke dop det er snakk om.

Man kan innta kreatinTILSKUDD så lenge man selv gidder, det er broscience å si at man kjøre sykluser for at kroppen skal ta dette opp og ikke bygge resistans.

Forskningen på området indikerer at det som gjør til at man ikke tar opp mer kreatin av det TILSKUDDET man inntar, er rett å slett fulle lagre.

Det vil da ikke si at man må slutte, om man fortsetter å innta kreatinTILSKUDD vil man bare være sikret fulle lagre i kroppen...

Tror det han mente var å bruke penger man ellers ville brukt på kreatin en gang på massasje :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...