Kevlar Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Nei, ser du etter gainer er det sikkert helt topp Den gaineren jeg selv bruker nå vil jeg ikke anbefale til min verste fiende, så har få andre forslag. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Du skal ikke sette neste mål til 110 da? Hehe, jo neste delmål er selvfølgelig 110, men primær-målet har alltid vært 150 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Alright. Jeg gikk som tidligere nevnt opp 3,3 kg på 17 dager (opp fra 62,5kg). Målet er i første omgang 10 kg. (PS: Jeg føler meg mer sulten nå enn noen gang.. 30 minutter etter jeg har spist noe, og jeg er sulten igjen! Fml). Jeg har tatt en titt på dette StrongLift 5x5, og skal prøve å følge det, med unntak av at jeg har fjernet det som heter "Barbell Rows 5x5", for det syntes jeg ser flaut ut Skal holde dere oppdatert når jeg føler jeg har gjort noen framgang! Begynte i dag med: Squats 5x5: 40kg + stang (22kg?). Usikker på om jeg har teknikken i boks; må ha noen til å hjelpe meg der neste gang. Har prøvd squats før, og ender opp med gangsperr i lår i flere dager.. Hvordan skal jeg klare dette 3 ganger i uken? :o Benkpress 5x5: 35kg + stang (22kg her også?) (hva veier egentlig stangen?) Erstattet Barbell Rows med en del mageøvelser som situps og der man ligger på bakken strak og reiser beina til 90 grader, ettersom det er egentlig bare bryst og mage jeg hovedsaklig vil trene; men har forstått det slik at det er bullshit, og derfor tester jeg ut StrongLifts (2/3 i hvert fall). PS; Man-boobs. Leste i et Elixia magasin at løsningen her er å trene bryst, men med mange repetisjoner (lettere vekter). Stemmer dette? Endret 31. oktober 2011 av Toppris Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Stanga veier 20kg. Ordet "flaut" eksisterer ikke på gymmen. Det legger du igjen ved døra. Skal du bytte ut roing med stang, bytt det ut med en ryggøvelse som kabelroing, ikke noe mage-fjas. Trener du kun bryst og mage får du ubalanse i skuldre og core, ikke gjør dette. Manboobs får du bort med en kombinasjon av brysttrening og vektnedgang. Det du har lest høres ut som svada. 1 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Manboobs får du bort med en kombinasjon av brysttrening og vektnedgang. Det du har lest høres ut som svada. Jeg var nylig på grensen til undervektig, så vektnedgang er ikke akkurat målet mitt. Jeg har trent bryst "casually" over et halvt års periode nå, ved bruk av apparat. Har gått fra 45kg til 65kg på dette apparatet (sitte på en stol, dytte fra seg). Forstår det at apparater ikke er lurt å bruke, men det var vært lettere å måle progresjon da det ikke har vært teknikk involvert, og dermed gøyere Jeg får fortsette med programmet og se om det hjelper. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 @Toppis Er du fersking og velger et program, kjører du HELE programmet! Hvis det er en øvelse du ikke klarer, så holder du på til du får det til. Fjerne barbell rows og erstatte det med sit-up er jo helt på tryne. Det er jo forskjellige muskler som blir aktivisert og trent. 3 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) nm Endret 1. november 2011 av LtdEdFred Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Toppris: bb rows er en stor og god øvelse for ryggen. Rygg er viktig av flere grunner. Sterk rygg er med på å opprettholde god holdning, skape balanse mellom musklene på forsiden og baksiden, samt forebygge ryggproblemer. Velger du en mageøvelse jobber du helt motsatt og er med på å skape enda større forskjell mellom front og bakside. Om du ikke vil gjøre øvelsen pga du er flau eller usikker på teknikken, så velg en annen øvelse. Det er allerede nevnt sittende roing, jeg støtter denne. I det minste nedtrekk, så du for jobber ryggen også. Føles kanskje unødvendig og kjedelig NÅ, men tro meg, du får igjen for det senere. Dessuten, en sterk rygg er sexy men det er bare en ekstra bonus i forhold til det andre som er nevnt da 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Får du ikke til teknikken bytter du ikke ut øvelsen, du lærer deg teknikken. 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ikke helt enig. Det finnes øvelser som er gode alternativ til stående stangroing. I mitt tilfelle byttet jeg den ut med frivendinger, som jo er bedre. Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Vel, hvis han ikke behersker teknikken på stangroing (eller pendlay row som det er snakk om her) så kommer han hvertfall ikke til å klare frivendinger. Endret 1. november 2011 av phax Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Om du ikke vil gjøre øvelsen pga du er flau eller usikker på teknikken, så velg en annen øvelse. Det er allerede nevnt sittende roing, jeg støtter denne. I det minste nedtrekk, så du for jobber ryggen også. Får du ikke til teknikken bytter du ikke ut øvelsen, du lærer deg teknikken. Nedtrekk er en øvelse jeg liker, så hvis resultatet vil være noenlunde det samme, hadde det vært supert! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Fordi det er enkelt? Det bygger karakter å gjøre ting man ikke liker også, og av prinsipp vil jeg anbefale deg å holde deg til kjente programmer den første tiden du trener. 1 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Har selv aldri tatt barbell rows (fra gulvet) som SL 5x5 sier, men bruker kabelroing. Fungerer greit for min del. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 "problemet" er ofte at de som er nye på gymmet ikke ER komfortable med enkelte øvelser. Å være ny kan allerede være ekkelt nok for mange. Da er det ikke alltid stas å gjøre øvelser som får en til å føle seg enda mer flau. Stående roing/pendlay row krever også god teknikk og kan være vanskelig for en nybegynner alene. Det skader ingen å velge en annen øvelse (som er for samme område) om det gjør så personen får trent muskelgruppen i begynnelsen. Er ikke snakk om at han endrer hele programmet, da ville jeg også vært uenig 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Problemet er jo at nybegynner ikke vet om erstatningsøvelsen er et godt nok substitutt. Det å f. eks. bytte ut pendlay row med sittende roing i maskin er for eksempel en ganske stor endring i programmet. Ja, det kreves god teknikk, men det lærer man seg ved å spørre folk, ta med en venn eller filme. Sørg for å holde vektene lavt, så skader man seg ikke. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Nei, men så har man jo andre mennesker man kan spørre som kan fortelle deg om den er god nok. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Altså, en nybegynner vet ikke hvor grensa går mellom "små endringer" og "endre hele programmet". Når man da gjør utelukkende baseøvelser, så er det heller ikke mulig å gjøre særlig små endringer. Det finnes ikke én enkelt-øvelse som erstatter noen av øvelsene i programmet, og begynner man å endre så ender man opp med et vesensforskjellig program. Noe av det viktige med stronglifts er at det er så enkelt og at det ikke tar særlig mye tid. Erstatter du én øvelse med flere andre så bruker du plutselig lengre tid, da blir det litt vanskeligere å følge. Det geniale med SL5*5 er nemlig avveiningen mellom effekt og innsats. Det kreves veldig lite å følge det slavisk, med en gang man avviker fra det så må man gjøre en større innsats selv på ett eller annet vis, og da blir dørstokkmila større. Jeg sier ikke at en ikke kan endre på stronglifts 5*5, bare at en bør ha et mye større erfaringsgrunnlag enn det Toppris her har. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Får bare inntrykk at du legger mer i denne diskusjonen enn det som trengs. Stående, foroverbøyd roing er ikke en av de "store" i så måte. Kan jo spørre her, hvor mange av dere tar roing slik den er MENT å tas i 5x5? Da med døde løft, fra gulvet. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå