Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så om man gjør alt "rett" så stagnerer man aldri? Gleder meg til å dra 700kg i markløft om et par år i så fall :tease:

Har aldri sagt noe i nærheten av hva du babler om her. Selvsagt stagnerer man, så tar man av vekter og øker fra uke til uke til man stagnerer igjen. Hvis man ikke klarer å ha en progresjon på stakkarslige 2,5 kg i uka på tunge basisøvelser så løfter man for tungt og trener for nært 100%. Dette VET jeg at du vet. Forbanna nordlenningkverulant. ;)

Jeg øker gjerne 5-7.5kg i uka på de øvelsene jeg løfter mest i, hvis ikke må jeg jo kjøre treningsperioder på et halv år for å komme meg opp over det nivået jeg stagnerte på.

Hehe, bra du så at jeg kødda :p MÅTTE barte ta muligheten når den var der... :tease:

Lenke til kommentar

Trodde det kun var jeg som (inn til nylig) ikke hadde fått med meg dette om progresjon og deload.

Selv legger jeg på 2,5kg på mindre-muskel-aktiviserende øvelser hvor jeg tar 8-12 reps også 5kg på base øvelser hvor jeg tar 3-5. Har nå kommet til det punktet hvor jeg ikke klarer 3/8 reps med godkjent teknikk tok derfor å makset sist uke og vil kjøre deload denne med 20% mindre vekt og et sett mindre. Etter denne uken vil jeg fortsette programmet og øke fra 80% av maks til jeg på ny stangerer.

Grunnen til at økning i vekt/reps (reps burde ikke overdrives da du på et punkt endrer resultatet av treningen i forhold til styrke/muskelvekst), er at når man løfter 60kg med 9 reps. Så vil muskel fibrene bli brutt ned og bygget opp til å tåle den belastningen. Øker man ikke neste gang, så vil man ikke klare å bryte ned fibrene like bra og dermed ha dårligere utbytte av økten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Øker man ikke neste gang, så vil man ikke klare å bryte ned fibrene like bra og dermed ha dårligere utbytte av økten.

Ikkje sikkert ein klarar ein auke neste økt.

Men målet bør være å hele tiden forsøke. Går det ikke, så vel, fortsett på samme vekt. Men synes i hvert fall man bør prøve å hele tiden presse seg fremover.

Lenke til kommentar

Ser jo poenget til Zeph. En kommer til et punkt hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å øke 2.5kg fra gang til gang. Spesielt når en har trent styrke i noen år, og vektene begynner å bli store. For all del, ikke umulig, men vanskelig.

Skulle vel egentlig være motsatt. 2,5kg vil jo bli en mindre og mindre prosentvis økning... Men som jeg sa i sted, litt slingring i antall reps man tar er også viktig (mener jeg iallefall)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man begynner på 80%, så vil du merke når du nærmer deg 95% (burde ikke trene til 100) Når man i tillegg har variabelt antall reps, så vil man klare å se når man når maks og derfor kjøre deload.

Då forstår eg litt meir av dette. Modellen min er veldig forskjellig frå den som er diskutert her når det gjeld progresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...