Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så om man gjør alt "rett" så stagnerer man aldri? Gleder meg til å dra 700kg i markløft om et par år i så fall :tease:

Har aldri sagt noe i nærheten av hva du babler om her. Selvsagt stagnerer man, så tar man av vekter og øker fra uke til uke til man stagnerer igjen. Hvis man ikke klarer å ha en progresjon på stakkarslige 2,5 kg i uka på tunge basisøvelser så løfter man for tungt og trener for nært 100%. Dette VET jeg at du vet. Forbanna nordlenningkverulant. ;)

Jeg øker gjerne 5-7.5kg i uka på de øvelsene jeg løfter mest i, hvis ikke må jeg jo kjøre treningsperioder på et halv år for å komme meg opp over det nivået jeg stagnerte på.

Lenke til kommentar

Øh, hvorfor ikke? Klarer man ikke øke 2,5kg i uka engang så bør man ta en titt på treningsprogrammet sitt. Progresjon og deload er to gode stikkord her. Dette er jo helt elementær treningsteori, såpass bør du ha fått med deg til nå.

Okey. Lat oss sei du har deload kvar 6. veke. Då går ca. 9 veker i året vekk til deload. Om du legg på eit par ekstra veker har du kanskje 40 vanlege treningsveker i året.

2,5 i veka blir 100kg på eitt år i baseløft. Om du går ned til 35 treningsveker er det 87,5kg på eitt år.

Har aldri sagt noe i nærheten av hva du babler om her. Selvsagt stagnerer man, så tar man av vekter og øker fra uke til uke til man stagnerer igjen. Hvis man ikke klarer å ha en progresjon på stakkarslige 2,5 kg i uka på tunge basisøvelser så løfter man for tungt og trener for nært 100%. Dette VET jeg at du vet. Forbanna nordlenningkverulant. ;)

Jeg øker gjerne 5-7.5kg i uka på de øvelsene jeg løfter mest i, hvis ikke må jeg jo kjøre treningsperioder på et halv år for å komme meg opp over det nivået jeg stagnerte på.

Okey, ser ut som du har fasiten på trening her. Ikkje meir å diskutere altså.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kva gjer du under ein deload som fører til tap på 20kg? Ein vil sjølvsagt ta igjen tapet ganske kjapt etter ein deload, men det blir jo ikkje det same som å påstå at ein aukar 7,5kg i veka.

Dessutan er det stor forskjell på progresjon alt etter kva program ein køyrer.

Lenke til kommentar

Okey. Lat oss sei du har deload kvar 6. økt. Då går ca. 9 veker i året vekk til deload. Om du legg på eit par ekstra veker har du kanskje 40 vanlege treningsveker i året.

2,5 i veka blir 100kg på eitt år i baseløft. Om du går ned til 35 treningsveker er det 87,5kg på eitt år.

Du har åpenbart missforstått hvordan man legger opp progresjon i et treningsprogram. Jeg snakker selvsagt ikke om at man øker 2,5kg i uka på maksløft. Du har jo åpenbart hørt om deload, så hva gjør du når du starter å trene etter hvileuka. Hopper du rett på de samme vektene eller tar du av X-antall prosent? Forhåpentligvis gjør du det siste, og da må du legge inn progresjon i treningsøktene dine slik at du kommer opp på det nivået du stagnerte på, og forhåpentligvis over det igjen.

Okey, ser ut som du har fasiten på trening her. Ikkje meir å diskutere altså.

Bare hyggelig å kunne hjelpe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen på progresjon avhengig av program er det som skiller gode og dårlige programmer. Et program som ikke utnytter potensialet er ikke mye verdt.

Og da tar jeg selvfølgelig høyde for at målsetninger varierer. Ønsker du hypertrofi så kan godt muskelveksten være målet på progresjon. Men i styrkeprogrammer må jo poenget være å øke i styrke, så mye som mulig, så fort som mulig, så effektivt som mulig.

Lenke til kommentar

Okey. Lat oss sei du har deload kvar 6. økt. Då går ca. 9 veker i året vekk til deload. Om du legg på eit par ekstra veker har du kanskje 40 vanlege treningsveker i året.

Du har åpenbart missforstått hvordan man legger opp progresjon i et treningsprogram. Jeg snakker selvsagt ikke om at man øker 2,5kg i uka på maksløft. Du har jo åpenbart hørt om deload, så hva gjør du når du starter å trene etter hvileuka. Hopper du rett på de samme vektene eller tar du av X-antall prosent? Forhåpentligvis gjør du det siste, og da må du legge inn progresjon i treningsøktene dine slik at du kommer opp på det nivået du stagnerte på, og forhåpentligvis over det igjen.

Har kanskje tapt litt, men ikkje veldig mykje. Om eg tar av vekt eller ei avheng av kor mange repetisjonar eg har tenkt å ta.

Med 2,5kg auke i veka hadde eg drept meg sjølv, det er heilt sikkert. Gjekk greit i begynnelsen, men ikkje no lengre.

Teknikk er og ganske avgjerande. Eg kunne sikkert klaska på nokre kilo og latt det stå til, men nei takk.

Det er sjølvsagt forskjell på målsetjing. Eg antar det ikke kun er snakk om å løfta tyngst mogleg.

Kan nokon koma med eksempler på auke i kilo dei har hatt i løpet av eit år på baseløft?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kanskje tapt litt, men ikkje veldig mykje. Om eg tar av vekt eller ei avheng av kor mange repetisjonar eg har tenkt å ta.

Med 2,5kg auke i veka hadde eg drept meg sjølv, det er heilt sikkert. Gjekk greit i begynnelsen, men ikkje no lengre.

Teknikk er og ganske avgjerande. Eg kunne sikkert klaska på nokre kilo og latt det stå til, men nei takk.

Det er sjølvsagt forskjell på målsetjing. Eg antar det ikke kun er snakk om å løfta tyngst mogleg.

Kan nokon koma med eksempler på auke i kilo dei har hatt i løpet av eit år på baseløft?

Det handler ikke om at du har tapt noe som helst, du tar av vekter for å ikke ligge trene konstant på 95%. Det gir deg lite og ingenting fremgang. Progresjon er ordet. Les deg litt opp rundt emnet så tror jeg du vil få et par aha opplevelser.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg hadde 1RM 55 kg for litt over ti måneder siden i markløft. Jeg makset i dag og da hadde jeg 1RM på 147,5 kg! Jeg kunne kanskje tatt mer, men jeg var redd for at teknikken ville svikte. Når det har gått ett år, er jeg rimelig sikker på at jeg vil ha økt med til sammen 100 kg. Er fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...