Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

Har nettopp startet å trene og har en god del spørsmål i forbindelse med dette:

1. Trenger jeg et treningsprogram med en gang eller skal jeg bare surre rundt inne på senteret å bruke de apparatene jeg vil? Føler at hvis jeg velger å gå rundt uten noe mål og mening at jeg ikke får noe ut av treninga. Jeg vil se resultater og med en slik strategi føler jeg det blir litt for useriøst.

2. Hvor mange ganger i uka burde jeg starte med? Er redd for å starte for hardt.

3. Burde man dele opp styrkeøktene på forskjellige dager? Tenker f. eks å trene magen og armene èn dag mens jeg trener ryggen og beina en annen dag?

Kommer sikkert med mange fler spørsmål, men prøver disse i førsteomgang! :)

1. Er bare å surre rundt, bruk så mange maskiner som mulig og ta så mange sett og reps du klarer. Du burde fokusere så mye som mulig på armer, bryst og mage. Du har sikkert spilt litt fotball i ditt liv så beina er nok sterke nok fra før av.

2. Hver dag burde holde.

3. Joa greit det. Kjør 4 dager med armer, 2 med bryst og en til mage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du begrunne det utsagnet?

Heile kroppen har godt av å bli aktivert. Det er sjølvsagt individuelle tilpassingar.

Det er jeg selvfølgelig enig i, en aktivert kropp er bedre enn motsatt.

Dog er jeg personlig skeptisk til fullkroppsprogram med tanke på progresjon og volumøkning.

@TheNarsissist: Utelate rygg og ben? Fyyyyyy!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Takk for "hjelpa". Tror jeg henvender meg et annet sted. cio

Eh, du fikk vel akkurat di svarene som du skulle ha fått?

Edit: kan få svar av meg også:

1. Ja, ha et program. Dilling på et senter uten mål og mening er jeg ikke fan av.

2. Igjen, en personlig mening, men 3 dager holder!

3. For best mulig progresjon hadde jeg startet med et 2-splitt-program (dag 1; bryst og triceps, dag 2; biceps og rygg, dag 3; bein og mage).

Hadde jeg vært deg hadde jeg smyglest i treningsloggene her for å finne ut hva folk flest driver med og hva folk oppnår best resultat med.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Det er jeg selvfølgelig enig i, en aktivert kropp er bedre enn motsatt.

Dog er jeg personlig skeptisk til fullkroppsprogram med tanke på progresjon og volumøkning.

Me har kanskje litt forskjellige definisjonar av fullkroppsprogram. Med det meiner eg eit program der heile kroppen blir trent i løpet av ei veke. Eg ser ikkje kvifor det skulle bety noko for progresjon. RYP er eit fullkroppsprogram sidan heile kroppen blir trent. IMO. :p

Det spørs kva progresjonsmønster du har. Ein auke på 2,5kg i veka vil du ikkje klare uansett. Eg er stor tilhengar av autoregulering.

Jeg kunne øke 2,5kg i uka over en periode. Så det er ikke nødvendigvis noen fasit. Er man relativt ny, spiser, sover og trener nok er det ikke umulig på baseøvelser.

Du auka 2,5kg ein periode ja, men det går ikkje over lengre tid.

Takk for "hjelpa". Tror jeg henvender meg et annet sted. cio

Værsågod.

Lenke til kommentar

Det spørs kva progresjonsmønster du har. Ein auke på 2,5kg i veka vil du ikkje klare uansett. Eg er stor tilhengar av autoregulering.

Jeg kunne øke 2,5kg i uka over en periode. Så det er ikke nødvendigvis noen fasit. Er man relativt ny, spiser, sover og trener nok er det ikke umulig på baseøvelser.

For min del er det jo snakk om å starte 10-15kg under min 8-10RM for deretter å øke med 2.5kg hver uke til jeg stagnerer. Hvis jeg da feks øker med 2.5kg fra forrige 8-10RM starter jeg på nytt med 10-15kg mindre enn ny 8-10RM. Jeg mener dette kalles lineær progresjon? Tenkte også å rullere antall reps. Feks kjøre to 'omganger' med 3x8-10 for deretter å kjøre to 'omganger' med 5x5. For å ta et eksempel. Vil ikke dette ha noe å si for progresjonen, og vil jeg fort stagnere? Jeg syns autoregulering virket veldig avansert(var i alle fall mye skrift :p ) Er først nå, når jeg har begynt å virkelig sette meg inn i hvordan treningsprogram bør bygges opp at jeg har tenkt på innlagt progresjon. Dette har aldri vært noe tema før, da jeg ikke har hatt kunnskapen om at dette er nødvendig.

Lenke til kommentar

Me har kanskje litt forskjellige definisjonar av fullkroppsprogram. Med det meiner eg eit program der heile kroppen blir trent i løpet av ei veke. Eg ser ikkje kvifor det skulle bety noko for progresjon. RYP er eit fullkroppsprogram sidan heile kroppen blir trent. IMO. :p

Aaaaaaaaaaaaaaaaah.

Når jeg har lest deg argumentere for fullkroppsprogram før, har jeg kanskje lest litt feil og antatt du mener fullkropps på en dag.

Men da er vi enige. IMO ;)

Edit: What Kevlar said!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med over lengre tid det. Med treningpauser/deload, og det jeg nevnte om treningserfaring, søvn og mat, så kan man holde på sånn en stund etter min mening. Trening handler om å presse seg, ikke gå og fise rundt på samme vekter til du føler du kanskje tror du kunne klart det hvis du kanskje er veldig veldig heldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Øh, hvorfor ikke? Klarer man ikke øke 2,5kg i uka engang så bør man ta en titt på treningsprogrammet sitt. Progresjon og deload er to gode stikkord her. Dette er jo helt elementær treningsteori, såpass bør du ha fått med deg til nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Øh, hvorfor ikke? Klarer man ikke øke 2,5kg i uka engang så bør man ta en titt på treningsprogrammet sitt. Progresjon og deload er to gode stikkord her. Dette er jo helt elementær treningsteori, såpass bør du ha fått med deg til nå.

Så om man gjør alt "rett" så stagnerer man aldri? Gleder meg til å dra 700kg i markløft om et par år i så fall :tease:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eg vil påstå det er fordelaktig for samtlige å ha eit fullkroppsprogram.

Kan du begrunne det utsagnet?

Du trener hele kroppen og lar ingen muskler stå igjen utrent.

altså, ett fullkroppsprogram trenger ikke bety at du trener hele kroppen i en økt. et fullkroppsprogram kan være isolasjonsøvelser over flere måneder for den slaks skyld, bare du trener kroppen jamt, sant.

Lenke til kommentar

Nå kverulerer du da, Doof, og hoppet over poenget med deload blant annet.

Balthier, nei, et fullkroppsprogram trener hele kroppen under ett hver økt. Annet blir en splitt. Unødvendig å dele opp treningsprogrammer i to deler, en for idioter som ikke trener hele kroppen, og en for de som har skjønt elementære ting.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...