Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hehe. Etter trening spiser jeg ca350g kokt ris (tilsvarer 125g ukokt), tre kyllingbryst, en god del grønnsaker og 2 egg. Tipper det blir godt over halvkiloet med mat, ja. :D

Halvkilo? 3 kyllingbryst er vel rundt 6-700g?

Typisk middag for meg er: 120g ukokt ris, 200g kyllingfilet, 1/4 brokkoli, 1/4 blomkål, 2-3 gulrøtter.

Proteiner får eg i meg gjennom kjøtt, cottage cheese, egg, proteinpulver, mjølk, gainer.

Min erfaring er at matmengde er ein vanesak. I begynnelsen var det tungt å få i seg 3000+kc i løpet av ein dag, men i dag går det heilt fint. Frukosten i dag var på rundt 1600kc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det åpenbare er jo da at jeg rett og slett ikke spiser nok. Det er rart fordi jeg føler meg sjelden sulten. Ikke noen god følelse å gå rundt å stappe i seg næring da, sant.

Jeg tar allerede gainer og bruker å drikke det før/etter trening. Burde jeg å drikke dette på dager hvor jeg ikke trener også?

Endret av Balthier842
Lenke til kommentar

Jeg bruker næringsinnhold.no :).

Protein er stort sett kjøtt. Det er andre matvarer som også inneholder greit med proteiner (egg, bønner og meieriprodukter f.eks), men ingenting slår kjøtt.

Dersom du har problemer med å spise mer enn du er vant til, må du enten bare trykke det i deg (som folk har nevnt tidligere; du blir vant til å spise mye etter hvert) eller porsjonere det ut. Som du nevnte tidligere er du interessert i å gå ned i fettprosent (jeg tolker deg i hvert fall dithen, rett meg hvis jeg tar feil) og da befinner du deg i samme posisjon som meg.

Hvis du trenger noen generelle tips om kosthold e.l. kan du gjerne sende en personlig melding, så slipper vi å ta opp så mange sider her i tråden :). Jeg har ikke så mye å komme med når det gjelder trening, men jeg har lest en bok eller to om ernæringsfysiologi ;).

Lenke til kommentar

Spiser dere noe godteri eller drikker dere brus, iskaffe eller iste? Hvor mye ødelegger dette av kostholdet?

Tenker da på en pose cheeze doodles også to isteer på en dag. Har det noe å si?

Som en generell regel holder jeg meg unna alt slikt. Sukker generelt er egentlig på "nei-listen" min, rett og slett fordi kroppen min ikke trenger det.

Jeg koser meg allikevel med noe snacks fra tid til annen, men jeg lar det ikke bli en vane. Det gjelder å tenke på godteri osv. som noe ekstra, som kos. Det bør IKKE være en del av kostholdet ditt. Ikke tenk "i dag er det helg, da er det tid for godteri" eller "i dag er det fotballkamp på skjermen, da er det popcorn/chips". Velg heller sunnere alternativ til "hverdagskos" og la ting som godteri være en sjelden gode :).

Det kan ha en del å si. Sukker er veldig raske karbohydrater som skaper ubalanse i blodsukkeret. Dette er ikke særlig gunstig for restitusjon av musklene. I tillegg ender man ofte opp med et for stort samlet inntak av energi dersom man skal få i seg det ønskede antall gram protein, i tillegg til snacks. Da snakker vi fort om 500 - 1000kcal i overskudd på en dag, og det blir det fett av hvis det skjer over lengre tid.

Lenke til kommentar

Spiser dere noe godteri eller drikker dere brus, iskaffe eller iste? Hvor mye ødelegger dette av kostholdet?

Selv trøkker jeg i meg alt mulig, men så er jeg ubrukelig på kosthold og. Får i meg masse proteiner, men også jævlig mye dritt. :p

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Eg trykker i meg ein pose chips eller ein sjokolade i veka, stort sett. I det store og heile blir ikkje det mange kaloriane ekstra. Flytande sukker held eg meg unna, for både helsa og tennene si skuld.

No er eg på vei opp i vekt, så eg kunne fint ette meir søppelmat, men eg går fort lei og et heller meir mat i staden for.

Feit mat som pizza og hamburger er ikkje like appetittvekkande som tidlegare. Synest ikkje det er godt med så mykje fett og greier lengre. Trur kroppen har vendt seg litt av det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Når jeg først startet å spise sunt for å gå ned i fettprosent hadde jeg misunt dere (Zeph & Fredrik) noe forferdelig :p. Nå er jeg kommet dithen hvor jeg ikke lenger egentlig har lyst å spise ferdigpizza, McDonalds, kaker osv. Det er det samme Zeph snakker om; kroppen er rett og slett blitt vant til å ikke spise det, så nå vil ikke hjernen ha det lenger :).

Lenke til kommentar

Jeg drikker ca sånn en iste om dagen. i det siste har jeg drukket mye starbucks iskaffe. den med mocha er bare så god! :)

Uansett så unner jeg meg en godbit i blant da men jeg prøver generelt å spise sunnere. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten den ene cheeze doodles posen i uka. hehehe :)

generelt så har jeg kuttet enormt med godteri da spesielt sjokolade. jeg prøver alltid å traske så fort som mulig gjennom kassa fordi jeg hater å se på alt godteriet da jeg shopper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...