Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan også skippe pausene ved å trene for eks benkpress/ roing

biceps / triceps osv

Bryst-ro-bryst-ro osv.

Nei, men ryp inneholder f.eks ikke markløft.. det er jo en god øvelse?

Det er en baseøvelse man sjelden kjører sammen med tung knebøy og evt roing uten bryststøtte.

RYP er et helkroppsprogram med lineær progresjon med en del isolasjonsøvelser.

Det kan være lurt å trene teknikk på markløft / bare stanga sammen med RYP

så kommer de store baseøvelsene inn i neste runde på for eks 5x5 ol.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du kan jo fint modifisere RYP litt og få eit anna program. Markløft bør du absolutt ha med ja. Eg synest knebøy er teknisk meir utfordrande enn markløft, men begge er kurant med litt trening. Det fine er at du i utgangspunktet ikkje har behov for andre øvelser på bein når du har dei to.

Lenke til kommentar

Du kan jo fint modifisere RYP litt og få eit anna program. Markløft bør du absolutt ha med ja. Eg synest knebøy er teknisk meir utfordrande enn markløft, men begge er kurant med litt trening. Det fine er at du i utgangspunktet ikkje har behov for andre øvelser på bein når du har dei to.

det ble helt klart andre takter da jeg implementerte markløft i rutinen. jeg merker godt at beina er busta etter disse to øktene.

men jeg synes at det er litt mye med 12x ... jeg klarer så vidt det med bare stanga så jeg har tatt 7x 7x 5x 5x i stedet for. det er bare det at jeg blir så fort sliten :/ vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det

Lenke til kommentar

Æsj, har pådratt meg en skade i høyre del av korsryggen. Tror årsaken er litt overambisiøs knebøy...

Noen tips til hva jeg bør gjøre? Kjøre knebøy lett og se om smerten vedvarer (det skal nevnes at den også er der når jeg ikke trener. Jeg kan sitte rolig og kjenne de ile), eller skal jeg droppe knebøy en liten stund fremover?

Lenke til kommentar

men jeg synes at det er litt mye med 12x ... jeg klarer så vidt det med bare stanga så jeg har tatt 7x 7x 5x 5x i stedet for. det er bare det at jeg blir så fort sliten :/ vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det

12 reps på markløft? Kjør 5x5. Eventuelt som trappesett ein periode (5x50-55-60-65-70)

Lenke til kommentar

Æsj, har pådratt meg en skade i høyre del av korsryggen. Tror årsaken er litt overambisiøs knebøy...

Noen tips til hva jeg bør gjøre? Kjøre knebøy lett og se om smerten vedvarer (det skal nevnes at den også er der når jeg ikke trener. Jeg kan sitte rolig og kjenne de ile), eller skal jeg droppe knebøy en liten stund fremover?

Du bør så absolutt droppe knebøy fremover. Kjør benpress på maskin. Det belaster ikke rygg overhode. Sliter selv med nakkeplager etter knebøy, og har derfor måtte erstatte med benpress og lårcurls

Lenke til kommentar

Du bør så absolutt droppe knebøy fremover. Kjør benpress på maskin. Det belaster ikke rygg overhode.

...bortsett fra at beinpress faktisk kan gi større belastning på korsryggen enn knebøy, mener du vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg bruker ca en og halv time på studio før jeg som regel er tom. innen den tid så rekker man alt på ryp programmet

Jeg rekker RYP programmet inkl. markløft og mageøvelser på 45 min om jeg er effektiv og ikke bruker tid til unødvendige ting.

Nå skal det sies at jeg har brukt 'slanke' programmet og ikke muskelvektprogrammet.

NB! Dette var ikke ment som en slebrig kommentar mot din.

Lenke til kommentar

yay ble 3x12 knebøy, ikke så værst :p

men markløft ble ikke no a i dag. faen jeg tror ikke jeg får i meg nok næring... for jeg blir sliten så utrolig fort.. det er bare det at jeg vegrer meg for kyllingfilleet. er det ikke noe annet jeg kan spise som er næringsrikt :cry:

Melk, egg, svinekjøtt +++++++++++++++++++.

Lenke til kommentar

jeg bruker ca en og halv time på studio før jeg som regel er tom. innen den tid så rekker man alt på ryp programmet

Jeg rekker RYP programmet inkl. markløft og mageøvelser på 45 min om jeg er effektiv og ikke bruker tid til unødvendige ting.

Nå skal det sies at jeg har brukt 'slanke' programmet og ikke muskelvektprogrammet.

NB! Dette var ikke ment som en slebrig kommentar mot din.

oppvarming og cardio. kanskje ikke en del av ryp som så, men noe jeg liker å gjøre i ny og ne. altså jeg skrøt kanskje litt på med 1 og halv time, men jeg vet at noen økter varer vel så lenge.. vel ikke i det siste da..

Lenke til kommentar

yay ble 3x12 knebøy, ikke så værst :p

men markløft ble ikke no a i dag. faen jeg tror ikke jeg får i meg nok næring... for jeg blir sliten så utrolig fort.. det er bare det at jeg vegrer meg for kyllingfilleet. er det ikke noe annet jeg kan spise som er næringsrikt :cry:

Melk, egg, svinekjøtt +++++++++++++++++++.

Ahh Fredrik. Like sjarmerende som alltid.

Altså. Jeg har prøvd meg litt fram på svinekjøttfronten. Bl.a flatbiff og sånt.

Men jeg liker å ta "kjøleskapstesten". Den går ut på at du setter kjøttstykket i en plastikkpose over natta og sjekker dagen etter. Ikke noen rosenrød historie på flatbiffen.

Det er blitt så ille at jeg vurderer å gå vegetarianer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at det ikke er så mye BCAA i vegetaralternativene. BCAA kan ha/har en fin hensiktsmessig effekt dersom en løfter vekter.

Angående knebøy og smerter i korsryggen. Hvor langt frem kjører du knærne, og hvor ligger vekten? Hælen? Hele fotsålen? Det er en studie som viser at det å restriktere knærne slik at de ikke går lenger frem enn tærne legger mer enn 1000% av trykket på hoftene, sammenlignet med knebøy hvor knærne går lenger frem enn tærne. Baksiden er at i sistnevnte har du 22% mer trykk på knærne. Men 22% mot over 1000% er et lett valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...