Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Noen som ikke trener mark og knebøy her? Isåfall hvorfor?

Fordi de spiller mye fotball og da får du store lårmuskler.

Men ikke begynn på den diskusjonen på nytt, vær så snill.

Jeg aner ikke hvilken "diskusjon" du sikter til, men dette er et reelt spørsmål og ikke noe trolling. Dessuten så har jeg akkurat sluttet på fotball! Sådeså! :tease:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg sliter med teknikken i knebøy og har den siste tiden kuttet det ut. Siden jeg er over gjennomsnittet aktiv med sykling mener jeg at belastningen føttene får av dette gjør at knebøy ikke blir nødvendig. Jeg tenkte derfor å kun kjøre overkropp (bryst, rygg, skuldre, buk) og bruke syklingen som beintrening. Er dette dumt?

Lenke til kommentar

HEI! jeg har nettopp begynt å trene, jeg trener ikke mark eller knebøy! Men har spilt fotball i 15 år :D Jeg trener hele kroppen på hver trening. Men på leg press, der du sitter i en stol og dytter deg oppover tar jeg 3x12 170kg. Så jeg vil påstå at fotball gir deg muskler i beina! Jeg har enda til gode å gå ned i vekt etter noen andre har brukt apparatet.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilken "diskusjon" du sikter til, men dette er et reelt spørsmål og ikke noe trolling. Dessuten så har jeg akkurat sluttet på fotball! Sådeså! :tease:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg sliter med teknikken i knebøy og har den siste tiden kuttet det ut. Siden jeg er over gjennomsnittet aktiv med sykling mener jeg at belastningen føttene får av dette gjør at knebøy ikke blir nødvendig. Jeg tenkte derfor å kun kjøre overkropp (bryst, rygg, skuldre, buk) og bruke syklingen som beintrening. Er dette dumt?

Sykling vil ikke gi beintrening på samme måte nei. Sykler du såpass mye at du trenger tiden mellom hver økt til restitusjon vil totalbelastningen sannsynligvis bli for stor med styrketrening i tillegg. Skal dog sies at høst\vintersesongen er en fin periode å trene styrke på med tanke på syklinga til sommern.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ok, takk for svar. Da vil ikke sykling erstatte knebøy.

Men vil jeg ha mindre fremgang på overkropp når jeg bare kjører sykling på underkropp kontra det å kjøre knebøy på underkropp?

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Da vil ikke sykling erstatte knebøy.

Men vil jeg ha mindre fremgang på overkropp når jeg bare kjører sykling på underkropp kontra det å kjøre knebøy på underkropp?

Ja, økt styrke i bein vil øke vekstpotensialet i resten av kroppen med høyere konsentrasjon av hormoner. Og for å bli sterk i beina trener man styrke. Man får trening av sykling og, men den beste måten å bli god i noe er å primært drive med det du ønsker å bli god i. Så det blir en avveining av hva du ønsker. Vil du bli god til å sykle, sykler du og trener bein i tillegg. Vil du bli sterk, trener du bein, også kan du sykle i tillegg.

Lenke til kommentar

Knebøy er nødvendig. Tren underkroppen også. Sykling gir ikke samme beintrening, det blir som å ta 400 repetisjoner beinpress uten vekt.

Sykling gir deg kondistrening, utholdenhet, hjerte og lungetrening osv osv osv. Ikke styrketrening.

Edit: var litt sein her, ja..

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Prøver meg på og legge ut ett nytt treningsprog, siden mit siste ble slaktet! :roll:

Mandag: Chest/Shoulders/Triceps/Calves

Dumbell Bench Press -4x8

Incline Dumbell Bench Press -4x8

Flyes -4x8

Dumbell Shoulder Press -4x8

Side Lateral Raise -3x12

Upright Barbell Row -3x12

Dumbell Triceps Extension -4x8

Dips -1xFailure

Standing Calf Raises -4x8

Tirsdag: Back/Biceps/Quads/Hamstrings

Wide-Grip Lat Pulldown -4x8

Bent Over Barbell Row -3x8

Seated Cable Rows -3x12

Barbell Curl -4x8

EZ Curl -3x8

Barbell Full Squat -3x8

Leg Press -3x8

Leg Extensions -4x8

Torsdag: Chest/Shoulders/Triceps/Calves

Barbell Bench Press -4x8

Incline Barbell Bench Press -4x8

Cable Crossover -4x8

Upright Barbell Row -3x8

Front Two-Dumbbell Raise -3x12

Dumbbell Triceps Extension -4x8

Sitting Calf Raises -4x12

Fredag: Back/Biceps/Quads/Hamstrings

Cable Rows -4x8

Wide grip Chins -4x(6)

Close-Grip Front Pulldown 4x8

Barbell Curl -4x8

EZ Curl -3x8

Stiff Leg Deadlift -4x8

Siden jeg har skinnypack så lar jeg mage være intill videre, kan evt legges inn en liten økt på ons i fremtiden.

Kom gjerne med forslag til forbedringer istedenfor og si at det er dårlig prog!

Syntes vell det var litt i meste laget med 6-8 øvelser hver dag med 3-4 sett på 8 reps. Det vil ta lang tid, og være energi krevendes. Tror du kan få like bra resultat med et betydelig mindre program. Ellers greie øvelser.

Lenke til kommentar

Sykling og benpress kan vel ikke sammenlignes? Blir litt som å sammenligne roing med båt og biceps-curls? :roll:

Sammenlignet det ikke, sammenlignet belastningen. Hvis du sykler 5 mil en dag, så vil du få like mye belastning i muskelfibrene som utallige beinpress, og ikke den samme som 5x5 130 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...