Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 18 år. Jeg er 187 cm og veier 83 kg. Jeg målte fettprosent med et slikt apparat som mor har. Prosenten endte på 17%. Det stod at det var normal fettprosent i brosjyren som fulgte med, men jeg føler den er en dose høy i forhold til andre på dette forumet. Greia er at jeg ikke føler meg feit ettersom ribbein er synlige og magen er NESTEN flat. Jeg har noe å gripe tak i nederst på ryggen. Det fettet er så og si umulig å fjerne.

 

Vil dere si 17% kroppsfett er mye? Kroppsbygningen min er heller ikke veldig spinkel. Jeg har ingen synlige blodårer osv. (bortsett fra når jeg løfter med armene).

Endret av ryc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket scenario ville vært best for å oppnå en sixpack?

 

A) Begynne på 63 kilo med en høyde på 1,81 m

B) Begynne på 75 kilo med en høyde på 1,81 m

 

Scenario B er beste (og eneste) utgangspunkt for sixpack, sett at vektforskjellen er muskelmasse. Det har ingen verdi å bare legge på seg 12 kg med fett, derfor er du nødt til å begynne trene styrke NÅ og du må begynne spise mer mat NÅ.

 

Du kan spørre og grave så mye du vil her men svaret vil alltid være det samme. Du trenger muskler. Så, nok unnskyldninger og kom deg i gang med treninga.

Endret av phax
Lenke til kommentar

 

Jeg kjører 3-5x5 på baseøvelser og øker med 5 kg per trening og 8-12x4 på mindre øvelser og øker med 2.5kg per trening. Er litt usikker på hvordan det blir når som jeg merker at jeg ikke har mer å gi på noen øvelser. Men en deload og 20% kutt på alle øvelser vil vel være det beste?

 

 

Poenget er at jeg har mye mer å gi, men "programmet" jeg kjører på markløft og knebøy ikke samsvarer med hovedprogrammet mitt. Jeg føler at det ikke er noe poeng å gå ned så mange prosent i markløft og knebøy når jeg vet at jeg kan fortsette å øke.

 

 

Hvor mange uker kunne du øke?

Man pleier jo å starte for eks 25% under 5RM og den øker jo hele tiden.

Men da legger man vel på vekter pr trening og ikke uke.

Begynte vel et sted på rundt 25% av 1RM, men det ble en del rot, så har ikke fått fulgt progresjonen slik jeg ønsket. Og øker hver trening.

 

Tror jeg bare går ned noen kilo og så fortsetter og øke i de øvelsene det gjelder.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg har mye mer å gi, men "programmet" jeg kjører på markløft og knebøy ikke samsvarer med hovedprogrammet mitt. Jeg føler at det ikke er noe poeng å gå ned så mange prosent i markløft og knebøy når jeg vet at jeg kan fortsette å øke.

 

Jeg har litt det samme dilemmaet selv nå. I noen øvelser nærmer jeg meg stop, mens i andre har jeg mer å gå på.

 

På ryggdagen min for eksempel, må jeg kjøre samme vekter på rear delt øvelsen neste økt. Hvis jeg enda ikke klarer minimum 8 reps på 3 av 4 sett, vil jeg finne en alternativ øvelse og gjøre til resten av ryggen min stangerer i de andre øvelsene (som er snart). Så kutter jeg 20% på alle og bygger meg opp igjen :9

Lenke til kommentar

Neineinei, trene hele kroppen på en dag er ikke noe bra. Da blir du nødt til å skulke skole/jobb og sove for lite for å få tid til det!

Det er det vell ikke?

Jeg kjører gjennom hele kroppen hver treningsøkt (man,tir,fre) og jeg klarer det fint på 1 time.

 

Trener etter HST-prinsipper dog. da blir det 1-2 sett på hver øvelse.

Lenke til kommentar

Er vel på tide å bytte program snart nå, Brad? :mrgreen:

Hvorfor det? Han får sikkert resultater, la gutten fortsette da og slutt å bestem over andre :S

Ment som en spøk. :-)

 

NRK kjørte ein debatt på lavkarbo i kveld for dei som er interessert: http://www.nrk.no/nett-tv/​klipp/793928/

 

Eg har ikkje sett den sjølv endå.

Så debatten, og jeg må si at Fedon Lindberg kommer ut som "vinneren" her, helt klart. De andre er altfor forutinntatte og bryr seg mest om å "ha rett".

Fedon kommer derimot med gode, nyanserte råd og det virker som om han er den minst forutinntatte av alle som sitter der. Jeg fikk faktisk hakket mer respekt for han etter å ha sett programmet.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel på tide å bytte program snart nå, Brad? :mrgreen:

Hvorfor det? Han får sikkert resultater, la gutten fortsette da og slutt å bestem over andre :S

Ment som en morsom spøk. :-)

 

:dremel:

 

 

Det er morsomt fordi brad har byttet program veldig ofte i det siste..

 

 

 

 

PS: Henta i dag 6kg ProZyme sjokolade, kostet meg under tusenlappen inkl frakt :love:

Endret av bIsk0p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Dette har trgisk nok, gått veldig utover motivasjonen min i det siste. Den siste tiden har jeg prøvd å spise mye sunn mat samt mye trening. Det er synelig at jeg har vokst i en negativ rettning, i form av mer fett, og dette gjør meg svært demotivert og gir meg delvis lav selvtilitt. Høres kanskje rart ut, men det er slik jeg har det..

 

Jeg forstår at det er vanskelig når resultatene er motsatt av ønsket, men da må du rett og slett se på hva du spiser og hvordan du trener. Hvordan veien videre for deg burde være kommer an på hvordan du er nå.

 

Hvis du ligger over 25% kroppsfett, ville jeg nok trent mer direkte for fett nedgang. Hvis du fortsetter med overskuddet og øker fra 25% blir veien tilbake veldig lang, tung i tillegg til at mer muskelmasse blir mistet.

 

Ligger du under 20% ville jeg fortsatt med et litt mindre overskudd enn du har i dag og trent litt hardere (kanskje inkludert en liten 30-60 min gå tur en eller to ganger i uken)

 

Selv ligger jeg på rundt 20% (når det gjelder magefett iallefall, men har ikke sjekket på lenge) Per nå spiser jeg sånn ca omtrentlig akkurat nesten litt nesten som man burde hvis man er i over-/underskudd og vil fortsette med dette frem mot jul og se hvordan jeg ligger an og vil justere mot et mer direkte under ELLER overskudd mot sommeren igjen (alt etter hva som trengs)

 

 

Jeg veier rundt 76 kg og er 182 høy. Jeg har ingen insturmenter tilgjengelig for å måle prosenten, men jeg anser ikke meg selv som feit. Jeg har bare mye unødvenig fett som jeg ikke klarer å bære med meg uten å irritere meg. Jeg har vært syk i over tre uker nå, og stappet i meg alt for mye dritt som jeg angrer ekstremt på. Skal oppsøke lege den nærmeste tiden, og starter med trening igjen på mandag.

 

Har dere noen synspunkter på hva jeg burde gjøre? Jeg ønsker ikke å legge på meg mer fett, uansett hvor lenge til det er strandsessong, og jeg er temmelig sikker på at jeg ikke tørr å ta den risken ved at jeg kanskje blir treningslei i noen måneder før sommeren, og ender om som feit over sommeren.

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Økt muskelmasse vil føre til redusert fettprosent, og du vil se bedre ut i samme slengen. 76kg fordelt på 182cm er ganske lite, så jeg ville gitt bæng i fettprosenten og heller jobbet for å legge på noen kilo muskler. Så kan du heller kjøre et par måneder med deffing før strandsespngen.

Lenke til kommentar

Har lyst å teste litt myo-reps nå, men er bare tre uker til jeg skal til usa og blir ihvertfall treningsfri en uke, kanskje to. Vurderer derfor litt hvordan jeg skal legge det opp, tenkte kanskje noe sånt:

Uke 1: 12-15 +16 utført som 12-15 + 4 + 4 + 4 + 4 (10 pust pause)

Uke 2: 9-12 +15 utført som 9-12 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 (10-15 pust pause)

Uke 3: 6-9+10 utført som 6-9 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 (15-20 pust pause)

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...