Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meldte meg opp på et forskningsprosjekt hos noen master-studenter som trengte forsøkspersoner før helga. Dette går ut på å teste litt forskjellige effekter av trening på lett overvektige eller fete personer. Et krav på 25bmi, jeg klokket inn på stødige 25.2bmi, første gang jeg har vært fornøyd med litt ekstra fett på kroppen \o/

 

URL: http://www.ntnu.no/cerg/23

 

11. okt

Første møte med studentene. Blodprøve, 5 glass hvorav to av de skulle gjemmes til forsøkene var ferdige, sjekkes for kolesterol, hemoglobin og noe mer hvis jeg husker rett. Videre til ultralyd av arterie og vene i overarmen med oppblåsbare restriksjoner over ultralydpunktet på overarmen og nede på håndleddet. Den på overarmen skulle sette restriksjon på venen og den ved håndleddet skulle stoppe all blodsirkulasjon. Sjekken tok bare 15-20min og inkluderte blodtrykks mål. Noe stresset, blodtrykket var 138\80. Fikk litt informasjon. Testgruppa deles inn i 3, de skal utføre 18 økter a 4x4, 10x1 eller langkjøring over 6 uker. 12. okt skal det utføres en muskel biopsi for å se på kapillærtettheten både før og etter treningsperioden. Onsdag 19. okt skal det også utføres VO2max test.

 

I dag

Biopsi... Starter med godt mot, får gode 20-25ml med lokalbedøvelse som virker en stund. Legen gjør et lite snitt i låret, ganske fasinerende, såret gaper når jeg ser på det og det blør ikke. Biopsien starter, 5mm-ish diameter på nåla, holy shit, hadde aldri trodd den skulle være så stor. Legen sier at jeg må si ifra om jeg kjenner noe, hu gjør et forsøk på å få ut litt av muskelen uten lykke. Det er ingen smerte, det er rart at det er lettere å bedøve hele lår-muskelen min enn det er for tannlegen å bedøve i munnen min. De tre første stikkene får hun ut litt fett, hver gang klumper på ca halvannen millimeter i diameter. Etter ca. 10 stikk setter hun seg ned med et noe skuffet uttrykk i ansiktet, "Dette har jeg ikke opplevd siden jeg var på opplæring under utdanningen" sier hun. Hun gjør et noe lenger snitt i låret, dette gjorde vondt, og ga meg litt mer lokalbedøvelse og lot dette virke i et par minutter. Nye fem forsøk ble gjort på å få ut noe av lårmusklen min, denne gangen tok jeg mot til meg og så ned da hun stakk nåla inn i låret, _5_cm inn i låret?! Spurte legen om hvor langt inn hun gikk, joda, "prøven blir tatt ca. 3cm inn i lårmuskelen".. Hun satt seg igjen ned og spurte om vi bare skulle gi oss, hun ville ikke utsette meg for noe mer ubehag, men vi blir enige om å gjøre ett eller to nye forsøk. 5 stikk til og fortsatt ingen prøveresultater, vi blir enige om at jeg slipper etter-prøvene om 6 uker og at studentene har en stor nok forskingsgruppe fra før.

 

Jeg spurte legen mens hun vasket låret om hvilke smerter jeg kunne forvente etterpå. Det var visst ikke stort, noe slikt som en kraftig lårhøne eller lignende. Nå sitter jeg her og tenker, vanligvis er det kun 1-3 stikk som skal til, jeg har 20-ish stikk i låret og gruer meg fælt til hva som kommer. Fikk beskjed om å kombinere 1g paracet med 400mg ibux hvis det gjorde vondt, jeg tjuvstartet med halvparten.

 

 

Wall of text, men kan sikkert skrive mer om erfaringene og konklusjonen etterpå hvis det er ønskelig.

 

Edit: Kan vel nevne at jeg har relativt store lårmuskler, og legen var veldig overrasket og skuffet over sin egen prestasjon da hun ikke klarte å få noe ut av meg.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Er snart ferdig med deloaden og har et klart oppsett for programmet fremover. Er likevel litt usikker på hvordan jeg skal gå frem i knebøy og markløft, i disse øvelsene kjører jeg nemlig et annet opplegg, 5x5 med 2.5 kilos ukentlige økninger til jeg stagnerer. Så, skal jeg gå ned noen kilo i disse øvelsene etter deloaden, for så å øke progressivt, eller fortsette der jeg slapp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...