Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knebøy og markløft - fare for prolaps og brokk

Nordic hamstrings - muskelstrekk eller delvis avrivning er ikke umulig

Leg extension - hard for knærne

Benkpress, dips, sidehev og pull-ups - kan kuke til skuldrene

Listen bare fortsetter. Det gjelder å finne ut hvilke øvelser som fungerer for en og hvilke som ikke gjør det. Vurder risk mot fortjeneste. Press over hodet gir veldig mye fortjeneste, men risken varierer veldig fra person til person. Personlig stusser jeg litt på folk som er smertefrie, ikke presser mer enn 20 kg, og likevel dropper press og over hodet på grunn av noe de har lest.

Så det er betre å eventuelt trena på seg ein skade før ein tar tak i ting? Som det står i lenkene er det i enkelte tilfeller genetisk om ein kan skada seg av overhead press eller ei.

Sjølvsagt er det basert på noko ein har lese, korleis skal ein ellers læra? Trening er ein kalkulert risiko. Mitt hovudmål har alltid vore og vil alltid vera å unngå skader. Difor gjer eg det eg kan for å halda kroppen frisk. I enkelte tilfeller er det snakk om å kutta ut enkelte øvelser fordi eg ikkje aksepterer risikoen dei inneber. Så lenge dei blir erstatta med alternativer ser eg ikkje problemet.

Lenke til kommentar

Man må jo bare finne ut selv om hva som gjør vondt og hva som fungerer fint.

Skal man lese seg til alt, er det vell nesten ingen øvelser igjen man kan gjøre :p

Jo, men det blir ein kalkulert risiko. Ta ut øvelsane som statistisk sett er mest problematisk, eventuelt jobba med teknikken på dei. Eg føretrekk å unngå skaden i utgangspunktet enn å ta sjansen for å kunna ta ein øvelse.

Lenke til kommentar

Hvis ditt hovedmål med trening er å unngå skader er det lettere å oppnå det målet ved å ikke trene. Mitt hovedmål er å løfte X kg, og da er skader, som du selv sier, en kalkulert risiko :) Ja, det er bra at man leser ting og lærer, men poenget mitt er at man kommer ikke langt hvis man bare gjentar blindt det man leser, og ikke går inn for å lære av erfaring.

Børge Fagerli kan f.eks anbefale liggende sidehev og sidehev i kabel bak ryggen for skuldre. Personlig har jeg erfart at jeg kan fint presse 8 - 10 tunge sett over hodet i uka uten at jeg får problemer med skuldrene, men så snart jeg prøver sidehevvariantene han anbefaler så kjennes skuldrene mine rare ut. Holder jeg meg til andre sidehevvarianter så er skuldrene gode.

Poenget mitt er bare at man ikke skal blindt anvende ting før man faktisk har tenkt over om de gjelder for ens egen kropp.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med den holdningen så kan man strengt tatt holde seg i sofaen. Alle øvelser inneholder jo en risiko for skade med feil utførelse.

Okey, då sluttar eg med trening i dag. Takk for tipset!

Hvis ditt hovedmål med trening er å unngå skader er det lettere å oppnå det målet ved å ikke trene. Mitt hovedmål er å løfte X kg, og da er skader, som du selv sier, en kalkulert risiko :) Ja, det er bra at man leser ting og lærer, men poenget mitt er at man kommer ikke langt hvis man bare gjentar blindt det man leser, og ikke går inn for å lære av erfaring.

Børge Fagerli kan f.eks anbefale liggende sidehev og sidehev i kabel bak ryggen for skuldre. Personlig har jeg erfart at jeg kan fint presse 8 - 10 tunge sett over hodet i uka uten at jeg får problemer med skuldrene, men så snart jeg prøver sidehevvariantene han anbefaler så kjennes skuldrene mine rare ut. Holder jeg meg til andre sidehevvarianter så er skuldrene gode.

Poenget mitt er bare at man ikke skal blindt anvende ting før man faktisk har tenkt over om de gjelder for ens egen kropp.

Målet er ein del av treninga. Eg prioriterer ikkje framgang framfor helsa. Det betyr ikkje at eg ikkje kan trena.

I så fall må ein prøva alt sjølv. Eg har ikkje noko behov for å prøva nedtrekk bak nakken for å finna ut om eg tar skade av det.

Overhead press fungerer for deg, det betyr ikkje at det fungerer for meg. Eg går heller for sidehev først og ser korleis det går. I praksis er det vel ikkje den heilt store forskjellen på korleis me gjer ting? Du vel ei rute basert på ein anbefaling, eg vel ei anna rute basert på ein anna erfaring. Kanskje eg gjer eit forsøk på militærpress på eit seinare tidspunkt.

Eg gjentar ikkje blindt det eg les, men om fleirtalet av erfaring på eit område er enige om noko, så gjer eg det eg kan for å følga anbefalingane. Kanskje sidehev ikkje fungerer for meg, det finn eg ut før eller seinare.

Kvifor kan ein ikkje koma langt av å unngå øvelser som av fleire ikkje er anbefalt, når det finnes alternativer? Resultater er eit resultat av framgang, ikkje øvelser.

Eg har prøvd ein god del øvelser etter kvart og luka ut forskjellig underveis. Enten fordi eg ikkje synest dei fungerer, eller fordi det finnes betre alternativer.

All trening er basert på erfaring av dei som har gjort det før, sånn er det med alt i verda. Difor har me folk som Rippetoe som driv med opplæring på øvelser som er veldig teknisk krevjande.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du blindt anvender teori, Zeph ;) Mitt opprinnelige innlegg i debatten om risk i press over hodet var at det finnes risikomomenter i alle øvelser, og derfor bør man ta en individuell vurdering før man legger til eller utelukker en øvelse i sitt repertoar. Med unntakt av helt bevisst provokative fraser, var det essensielt alt jeg sa :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

@Wingeer: Hmm, sorry, jeg tror vi har snakket litt rundt og forbi hverandre/eventuelt har jeg misforstått. Jeg mente ikke at man MÅ trene 3-4 økter, men lurte egentlig på hvorfor man folk har så negative holdninger imot det :)

@phax: Selvfølgelig :) Folk finner sin vei, uansett. Håper du ikke ble fornærmet av min "graving" i loggen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere om å kjøre to styrkeøkter i morgen? Pga skolearbeid rekker jeg ikke å trene i kveld, og tenker derfor å trene rygg i morgen tidlig og bein seinere på kvelden? Er det noe poeng, eller er det totalt bortkasta?

Lenke til kommentar

Trente mye doble økter i sommer, og gjør det av og til fremdeles. Da kjører jeg samme kroppsdel på begge. Tunge, eksplosive baseøvelser første økta, og lett pumping og isolasjon andre. Nøkkelen er å holde øktene korte, helst ikke mer enn 40 minutter. 4 timer mellomrom er høvelig passende. Selv om man trener 2 økter, så dobler man ikke treningsmengden, men holder den kanskje 10 - 20% høyere enn vanlig. Poenget er bare å være mer uthvilt og få inn mer kvalitet på treningene. Skal du kjøre rygg og bein i morgen, så kjør bein først, og dropp eventuell overflødig isolasjon på begge øktene for å holde deg godt under en time.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...