Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Benkpress

80kg - 5 reps

80kg - 5 reps

80kg - 5 reps

80kg - 5 reps

80kg - 5 reps

Så på ca. 1 år har du greid å gå opp 7,5 kg på 5x5 benkpress, samt gått opp 4 kg i kroppsvekt?

No offence, men for meg høres det ikke ut som allverdens resultater.

Oh snap! Du avslørte meg, jeg løy. Benkpress gir ikke resultater.

Men siden du har har vært så flink og brukt tid på å grave frem en gammel treningslogg så får jeg vel svare. Pga en skulderskade kunne jeg knapt trene bryst og mistet naturligvis mye styrke. Så der har du forklaringen.

Når det gjelder økning i kroppsvekt så er vel 4kg bra? Noe særlig mer muskelmasse er det jo ikke mulig å legge på seg for oss som har trent et par år, og jeg ser ikke vitsen med å spise meg opp til en fettprosent på 59 for å kunne si at jeg la på meg 35kg på to uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Snip*

Oh snap! Du avslørte meg, jeg løy. Benkpress gir ikke resultater.

Men siden du har har vært så flink og brukt tid på å grave frem en gammel treningslogg så får jeg vel svare. Pga en skulderskade kunne jeg knapt trene bryst og mistet naturligvis mye styrke. Så der har du forklaringen.

Når det gjelder økning i kroppsvekt så er vel 4kg bra? Noe særlig mer muskelmasse er det jo ikke mulig å legge på seg for oss som har trent et par år, og jeg ser ikke vitsen med å spise meg opp til en fettprosent på 59 for å kunne si at jeg la på meg 35kg på to uker.

Som sagt så var ikke meningen å "disse deg".

For å bruke meg selv som eksempel igjen, drakk jeg non stop i 5 uker fra mars til april pga en tur til USA-Brasil. Allikevel har jeg økt jevnt og trutt i benk, både 5x5, 3x10, 3x15 og 1RM.

En skulderskade kan selvfølgelig ikke sammenlignes, men det er absolutt ikke positivt for treningen noen av delene.

Hele poenget med diskusjonen i utgangspunktet fra min side er at jeg har steady framgang med mitt program, og jeg synes det er frustrerende når folk bastant sier at "det ikke går an fordi di følger det og det programmet". Ja (!!!) jeg er 1 år og 3-4 mnd inne i mitt "regime" noe som ikke nødvendigvis er så lenge, men jeg er 100% sikker på at det jeg holder på med er rett. Jeg øker tross alt i alt, vekt, volum, styrke fremdeles.

4kg er veldig bra med tanke på at du er på andre året, men det er sannsynligvis ikke bare muskler ;)

Lenke til kommentar

Trening er individuelt, og mange får resultater på tross av triks og vendinger i programmet, ikke på grunn av dem. Så å bruke enkeltpersoner som eksempler er dessverre ikke alltid det beste :)

F.eks kunne du Corey kanskje blitt enda større hvis du hadde trent med samme program som phax? No one knows.

Lenke til kommentar

Uansett kva øvelser du har og kor mange så vil du få framgang ved å trena riktig. Eg vil påstå at du får kjappare framgang med fleire øvelser på same muskel, men det betyr sjølvsagt ikkje at du ikkje får framgang med kun ein øvelse.

Eg trur ikkje det er fare for overtrening med 2-3 øvelser 2-3 gonger i veka.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tror heller ikke det er fare for overtrening. Men om du øker i 1rm benk ved å trene flatbenk med hantler etterpå? Usikker.

Volum/utholdenhet er en annen sak.

Godt poeng!

Hele poenget med diskusjonen i utgangspunktet fra min side er at jeg har steady framgang med mitt program, og jeg synes det er frustrerende når folk bastant sier at "det ikke går an fordi di følger det og det programmet".

Men det er jo nettopp det du gjør da du sier at kun 3-4 øvelser per økt gir resultater? Og da er jo hele poenget med diskusjonen plutselig ikke-eksisterende og bør legges død. :-)

Lenke til kommentar

Hele poenget med diskusjonen i utgangspunktet fra min side er at jeg har steady framgang med mitt program, og jeg synes det er frustrerende når folk bastant sier at "det ikke går an fordi di følger det og det programmet".

Er faktisk det stikk motsatte jeg prøver si. :) Det er mange veier til mål, og det som funker for deg er ikke nødvendigvis den ultimate fasit. Det samme gjelder selvsagt for meg.

Men over til noe annet. Første uke med deff unnagjort og gått ned 2,2 kg sålangt. :new_woot: Går neppe like fort nedover de kommende ukene men det er jo lov å håpe.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, jeg har selvfølgelig ikke bare 10 min på mølla som oppvarming, har oppvarmingsett i tilegg, men skal begynne med squat to stand igjen. Jeg gjorde det før og det hjalp meg veldig på fleksibiliteten. Tok alle de andre settene med albuene mye lenger ned og det hjalp veldig.

Det tar jeg som en selvfølge at de fleste gjør, men det er fortatt ikke nok oppvarming for og holde seg unna skader og få en bra teknikk og itillegg få en bedre økt.

Btw, spark foran bak og til siden og knebøy med strikk i 8tall kan du også gjøre. Start så klart med de dynamiske øvelsene før tøyinga. Sykkel kan også være en del av oppvarminga + noen sett med rygghev og mage.

Også en genial tøy øvelse:

Lenke til kommentar

Men over til noe annet. Første uke med deff unnagjort og gått ned 2,2 kg sålangt. :new_woot: Går neppe like fort nedover de kommende ukene men det er jo lov å håpe.

For å dempe entusiasmen litt vil jeg påpeke at halvparten av den vekten du har gått ned er vann.

Siden man blir skuffa når det begynner å gå tregere og det kun er lipolyse som bidrar til vektnedgang kan det være greit å være obs på at i begynnelsen er mye av vekttapet vann. Sånn bare for å være klar over dette slik at ikke skuffelsen fører til at man avslutter prosjektet...

My 2 cents... :whistle:

Lenke til kommentar

Mililtærpress var inne i programmet mitt ein dag. Planen var at den skulle erstatta skulderpress, men no går pressøvelser over hovudet heilt ut av programmet. Som erstatning tar eg inn einarms liggande sidehev.

Har lese litt rundt pressøvelser over hovudet og kome fram til at eg ikkje tar sjansen på at det går bra. Kjører safe.

Lenke til kommentar

Det er ein del faremomenter for skulderproblemer. Mange kan nok at det heilt greit, men eg tar ikkje sjansen. Det finnes alternativer.

http://myrevolution.no/forum/f4/skuldre-3256/

http://myrevolution.no/forum/f4/skulderpress-versus-arnold-press-3066/

http://www.elitefts.com/documents/overhead_athlete.htm

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=4735969

http://liftforlife.com/content/bodybuilding-fitness-diet-health-articles/training-articles/669-over-head-press

Benkpress er litt i same klassen, men der ser det ut til at riktig teknikk kan gå ein lang vei for å beskytta skuldrene. Hadde eg funnet ein fullgod og betre øvelse som kan erstatta benk så ville eg tatt den.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest om det, så tenker jeg:

- det er ikke spesielt bra for blodtrykket

- vekter over hodet, mister du dem når det blir tungt så lander de mest sannsynlig i hodet ditt

- store krav til teknikk, det er lett å lene seg bakover og svaie ryggen

Jeg gjør skulderpress med manualer, men sammenlignet med dere menn så er jo vekta veldig lav :)

Lenke til kommentar

Knebøy og markløft - fare for prolaps og brokk

Nordic hamstrings - muskelstrekk eller delvis avrivning er ikke umulig

Leg extension - hard for knærne

Benkpress, dips, sidehev og pull-ups - kan kuke til skuldrene

Listen bare fortsetter. Det gjelder å finne ut hvilke øvelser som fungerer for en og hvilke som ikke gjør det. Vurder risk mot fortjeneste. Press over hodet gir veldig mye fortjeneste, men risken varierer veldig fra person til person. Personlig stusser jeg litt på folk som er smertefrie, ikke presser mer enn 20 kg, og likevel dropper press og over hodet på grunn av noe de har lest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Knebøy og markløft - fare for prolaps og brokk

Nordic hamstrings - muskelstrekk eller delvis avrivning er ikke umulig

Leg extension - hard for knærne

Benkpress, dips, sidehev og pull-ups - kan kuke til skuldrene

Listen bare fortsetter. Det gjelder å finne ut hvilke øvelser som fungerer for en og hvilke som ikke gjør det. Vurder risk mot fortjeneste. Press over hodet gir veldig mye fortjeneste, men risken varierer veldig fra person til person. Personlig stusser jeg litt på folk som er smertefrie, ikke presser mer enn 20 kg, og likevel dropper press og over hodet på grunn av noe de har lest.

Så man kan ikke trene i det hele tatt omtrent, siden man KAN bli skadet av det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...