Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut som du får veldig med bøy i korsryggen, at du drar inn/bøyer ryggen og så skyter rumpa ut før du går nedover. Prøv å stive av bittelitt istedet for å få så veldig kurve, bedre for ryggen din :)

Dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener!

 

Er helt enig i den her.

 

lordosis1.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er teknikken min?

Har du hatt noe problemer med smerter i korsryggen?

Se når du nærmer deg bunnen av løftet. Ser du at hofta roterer med klokka? Den lille "snerten" du får på bunnen der er svært ugunstig for ryggen din. Det kan skyldes flere ting: Stive hamstrings, dårlig aktivert gluteus eller rett og slett at du ikke bruker hofta nok til å skyve fra og opp. Det du kan gjøre er å legge inn et tøyingsprogram før og etter du kjører knebøy med litt diverse øvelser.

F.eks. noen av

.

Som Juliess og Kevlar også påpeker har du en voldsom svai før du starter nedgangen av løftet. Dette blir litt for mye av det gode, og setter ryggen din i en sårbar posisjon. Dersom du hadde hatt betydelig tyngre vekter på skuldrene kunne du fort pådratt deg en skade ved slikt. Det kan motvirkes ved å stramme antagonisten, altså magen, så hardt som du klarer. Det er viktig å holde en stabil kjerne gjennom hele løftet.

 

Albuene frem før du setter deg ned, du kunne nok gått litt dypere også :)

Eh, nei. Når en mangler fleksibiliteten til å gå dypere så går en ikke dypere. Det blir å utsette seg for flere skader enn nødvendig og er totalt meningsløst. Det tror jeg du er enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke 75 kg du har der, Narra?

Stang 20 + 2x10 + 2x5 + 2x2,5 = 55 :w00t:

Stanga er 25kg, ikke 20kg ;)

Og jeg mener at blå skiver er standardiserte til 20kg?

 

Så det jeg ser er...

stanga = 25kg

blå skiver = 40kg

røde "store" skiver = 10kg

røde "små" skiver = 5kg

 

Som skal bli 80! kg :)

Lenke til kommentar

Etter årets første seriøse økt med fokus på styrketrening på bein om torsdagen, er jeg i dag ekstremt støl. Jeg tenkte jeg skulle stikke nå på morgenen og ta en økt til på beina, men i den tilstanden jeg er i så tror jeg ei oldemor med rullator hadde gått fra meg.

 

Det eneste trikset for å fjerne stølheten er vel å trene det vekk? Må bli kvitt den før jobb klokka tolv i hvert fall. Da blir jeg stående rett opp og ned i 6 timer.

Endret av ryc
Lenke til kommentar

Eh, nei. Når en mangler fleksibiliteten til å gå dypere så går en ikke dypere. Det blir å utsette seg for flere skader enn nødvendig og er totalt meningsløst. Det tror jeg du er enig i.

 

Ja, er enig. Burde vel forklart det litt bedre, så han burde jobbe med og komme lenger ned uten at man får den duppen i ryggen på slutten.

 

@TheNarsissistMen: Med noen min på mølla som oppvarming og albuene langt oppi taket er det ikke rart teknikken feiler litt. Bare du skyter albuene under stanga før du går ned og husker på og presse knærne ut på vei ned og opp igjen, evt står breiere (du finner ut om du står for bredt eller ikke, står du får bredt får du vondt i lysken). Så heller begynn med dynamisk oppvarming samt tøying vil hjelpe deg masse. Squat to stand med 5sek hold i bunn er en genial øvelse btw.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å ikke ta isoøvelser men heller sånn grunnleggende øvelser.

I dag tenkte jeg å trene bryst og triceps. Tips til øvelser jeg kan ta?

 

Tenkte på: Benkpress, skråbenk, benk m/manualer, pushups, nedtrekk for triceps, dips.

 

Flere eller noe jeg burde forandret her? Skal satse på 3x7

Lenke til kommentar

Fordi?

 

Jeg mener at vil man ha resultater på bryst bør man kjøre minst 2-3 brystøvelser i samme økt.

Personlig pleier jeg kjøre benk, skråbenk + pushups / benk med manualer når jeg vil ha en skikkelig bryst-økt.

 

Jeg mener også å ha lest (skal se om jeg finner kilde) at benk i seg selv kun aktiverer den midterste delen av brystet. Skal du trene alt må du ha skråbenk incline/decline i tilegg.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...