Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan noen gi ett komplett oppvarmingsprogrm for hele kroppen?

altså, hvor viktig er oppvarming og hvordan gjøres det for hver enkelte del av mitt vesen.

som som det er nå går jeg rett på knebøy etter 5 min på tredemølla og jeg er ufattelig stiv i hamstringsa, klarer ikke løfte benet over kneet før det schtølheten setter inn. :p

Start økta de med rygghev og magen (f.eks planken/sideplanken)ca 3sett. Deretter litt oppvarming av rotatorcuff, deretter litt dynamisk oppvarming (bein først så litt overkropp). og så litt tøying og oppvarming av kneet (enten knebøy strikk i 8tall, knebøy på bosuball eller sidestep med strikk.) deretter noen oppvarmingssett (2-3 lette sett).

Trenger ikke overdrive oppvarminga, det viktigste er at du er varm og teknikken sitter skikkelig uten at du har noen problemer.

kan også legge til sykling dersom du føler for det. bare søk opp noen øvelser for youtube og lag ditt eget "oppvarmingsprogram" som passer bra deg, helst start i den rekkefølgen som jeg skrev lenger oppe, spark foran bak og til siden er også en bra og gjøre før bøy.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte på fredag med myo-reps og to spørsmål oppsto under treningen. Skal jeg ta oppvarmingssett før aktiveringssettet, og skal jeg øke vekten etter aktiveringssettet eller skal jeg bare fortsette med samme vekten og korte pauser?

Lenke til kommentar

kan noen gi ett komplett oppvarmingsprogrm for hele kroppen?

altså, hvor viktig er oppvarming og hvordan gjøres det for hver enkelte del av mitt vesen.

som som det er nå går jeg rett på knebøy etter 5 min på tredemølla og jeg er ufattelig stiv i hamstringsa, klarer ikke løfte benet over kneet før det schtølheten setter inn. :p

Kjør tøyeøvingar. Squat to stand er fin. Eg tar den pluss dynamisk oppvarming for

og
.

@Zeph: Lurer på om du har feilsitert :)

Det om chins vs nedtrekk er jo sitat meg for et par dager siden :p

Var altså smal vs bred kabelroing jeg lurte på om du hadde noen kilder til.

Ups. Las ikkje kva du siterte i farten.

http://myrevolution.no/forum/f4/roing-og-grepvidde-4003/

http://myrevolution.no/forum/f4/sittende-roing-bredt-grep-nedtrekk-smalt-986/

Meiner eg har lese ein studie på det ein gong, men finn den ikkje i farten.

Jeg begynte på fredag med myo-reps og to spørsmål oppsto under treningen. Skal jeg ta oppvarmingssett før aktiveringssettet, og skal jeg øke vekten etter aktiveringssettet eller skal jeg bare fortsette med samme vekten og korte pauser?

Du tar oppvarmingssett før aktiveringssett.

Eg tar følgande oppvarmingssett:

Når eg tar 10-15 reps på aktiveringssettet: 1x5 @ 70-80% oppvarming

Når eg tar 5-10 reps på aktiveringssettet: 1x5 @ 50% og 1x3 @ 70-80% oppvarming

Ny øvelse på samme muskelgruppe: 1x3 @ 70-80%

I tillegg tar eg nokre minutt på mølla først for å få opp pulsen og bli varm, pluss dynamisk oppvarming av heile kroppen.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pressøvingar tar på triceps, draøvingar tar på biceps.

Biceps: Nedtrekk, roing osv.

Triceps: Benkpress, skulderpress, militærpress osv.

Når du rettar ut armen på løftet er det triceps som blir brukt, når du bøyer den frå ein rett posisjon blir biceps brukt.

Du vil sjølvsagt kunna kjenna belastning i heile armen, men ein biceps blir ikkje brukt i benkpress. Prøv med hantelpress på ein arm og trykk på biceps samtidig. Den er litt slapp, mens triceps er spent. Litt spenning vil det vera i heile armen, men det er hovudsakleg eit muskelområde som blir brukt.

Den muskelen vekta beveger seg mot blir belasta. På biceps curl drar du manualen mot biceps. På triceps press pressar du armen mot triceps.

Lenke til kommentar

I dag tok jeg tiden på hvor lenge jeg klarer å holde pusten. Overrasket meg selv med tiden 2 minutter og 31 sekunder, og det uten å presse meg noe særlig. Dette er visst ikke helt elendig, skal jeg tro kompisene mine. Mon tro om jeg klarer 3 minutter? Det skal selvsagt sjekkes.

Lenke til kommentar

I dag tok jeg tiden på hvor lenge jeg klarer å holde pusten. Overrasket meg selv med tiden 2 minutter og 31 sekunder, og det uten å presse meg noe særlig. Dette er visst ikke helt elendig, skal jeg tro kompisene mine. Mon tro om jeg klarer 3 minutter? Det skal selvsagt sjekkes.

Under vann?

Hehe, nei. Sittende behagelig i sofaen ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...