Brad Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Det er jo brystøvelser det du nevner, så det er kanskje ikke optimalt å trene det i tilleg til brystøvelsene du gjør. Hvertfall ikke dagen etter du har trent bryst? Lenke til kommentar
Brad Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Noen med erfaringer med HST? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Gjelder sittende kabelroing. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Jeg skal innrømme at jeg er ingen ekspert på dette feltet, men antar at bred kabelroing aktiverer flere ryggmuskler/"vingene" ?! Jeg trener kabelroing med smalt grep og det er lettere enn bredt grep. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Gjelder sittende kabelroing. Litt forskjellig aktivering av muskelgrupper. Smalt grep aktiverer meir lats, breidt grep traps og bakside skulder. Det er ikkje snakk om store forskjellar, men du kan godt variera mellom dei to. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Noen med erfaringer med HST? Sliter fælt med å finne program for tiden du? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Noen som har erfaringer med (nett)butikker som selger vektbelter? Jeg må kjøpe et, siden der jeg skal begynne å trene har de ikke belter. Vet ikke helt hva jeg skal gå etter. Bor i Bergen, så har en del butikker å gå i, men kan like gjerne bestille fra nettet. Noen tips ? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Veit da søren om denne maskinen har ett gitt navn, men en dude på treningssenteret mitt klarte og tilbringe over 40min i den maskina der man kan ta cable cross, han skulle trene alt der, biceps triceps og masse andre fancy øvelser, hva er galt med de gamle gode manualene ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Apparater er lettare og tryggare, men ein får ikkje trent støttemusklatur på same måte. Lausvekter er tingen. Eg tar roing og nedtrekk på apparater, resten med lausvekter. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Duden her sto og tok helt vanlige biceps-curls på ene side av denne maskina, tok en og en arm gjorde han og,så det ble stryk på min siste øvelse ettersom han aldri ble ferdig, irriterende. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Gjelder sittende kabelroing. Litt forskjellig aktivering av muskelgrupper. Smalt grep aktiverer meir lats, breidt grep traps og bakside skulder. Det er ikkje snakk om store forskjellar, men du kan godt variera mellom dei to. Har du noen kilde på dette? Jeg har lett etter noen som kan fortelle i klartekst hvordan og hvorfor forskjellen er 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 kan noen gi ett komplett oppvarmingsprogrm for hele kroppen? altså, hvor viktig er oppvarming og hvordan gjøres det for hver enkelte del av mitt vesen. som som det er nå går jeg rett på knebøy etter 5 min på tredemølla og jeg er ufattelig stiv i hamstringsa, klarer ikke løfte benet over kneet før det schtølheten setter inn. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har vært syk i nesten to uker nå, uten trening. Vurderer å trene litt i morgen, med lav intensitet. Forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Har egentlig aldri trent med lav intensitet. Er det bare å løfte lettere vekter? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Har du noen kilde på dette? Jeg har lett etter noen som kan fortelle i klartekst hvordan og hvorfor forskjellen er Kor store forskjellar det er snakk om veit eg ikkje. Det varierar frå øvelse til øvelse. Enkelte apparater er nok like gode som frivekter. Det avheng av konstruksjon og korleis ein kan bevege seg under bruk. Med riktig teknikk og progresjon vil ein sjølvsagt få framgang uavhengig av om det blir brukt frivekter eller apparater. Kan ta chins vs nedtrekk som eit eksempel. På chins får du aktivert fleire støttemusklatur enn på nedtrekk. Sjølve bevegelsen er ganske lik, men det er forskjell på å løfta heile kroppen og å dra ei vekt nedover mens ein brukar beina som motvekt. http://www.nsca-lift.org/HotTopic/download/Machine%20vs%20Free%20Weights.pdf Har vært syk i nesten to uker nå, uten trening. Vurderer å trene litt i morgen, med lav intensitet. Forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Har egentlig aldri trent med lav intensitet. Er det bare å løfte lettere vekter? Tar du for hardt i kan du enda opp med støle musklar dei neste dagane. På to veker mistar du og ein del styrke og musklane er ikkje like klar for ei trening. Kjør gjennom programmet, men med lettare vekter. Stopp før det blir alt for tungt. Endret 26. september 2011 av Zeph Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 kan noen gi ett komplett oppvarmingsprogrm for hele kroppen? altså, hvor viktig er oppvarming og hvordan gjøres det for hver enkelte del av mitt vesen. som som det er nå går jeg rett på knebøy etter 5 min på tredemølla og jeg er ufattelig stiv i hamstringsa, klarer ikke løfte benet over kneet før det schtølheten setter inn. Dersom du har svært lite fleksible hamstrings bør du varme godt opp før du tar knebøy. Fallgruven ved slik stivhet er at hamstringene fort drar med seg hofta innover i bunnen av løftet, og du får "butt wink". Det kan fort gi smerter i korsryggen. Det er derfor en bør tøye godt og mye når en driver med styrke/vektløfting. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 oj nå ble jeg bekymret... butt wink er sånn baby rombe sånn at det ser ut som du har bleie på deg. æsj! Hvordan tøyer jeg vekk dette da? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) @Zeph: Lurer på om du har feilsitert Det om chins vs nedtrekk er jo sitat meg for et par dager siden Var altså smal vs bred kabelroing jeg lurte på om du hadde noen kilder til. Endret 26. september 2011 av Kevlar 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Gjelder sittende kabelroing. Litt forskjellig aktivering av muskelgrupper. Smalt grep aktiverer meir lats, breidt grep traps og bakside skulder. Det er ikkje snakk om store forskjellar, men du kan godt variera mellom dei to. Traps? Hvor er det? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 kan noen gi ett komplett oppvarmingsprogrm for hele kroppen? altså, hvor viktig er oppvarming og hvordan gjøres det for hver enkelte del av mitt vesen. som som det er nå går jeg rett på knebøy etter 5 min på tredemølla og jeg er ufattelig stiv i hamstringsa, klarer ikke løfte benet over kneet før det schtølheten setter inn. Dersom du har svært lite fleksible hamstrings bør du varme godt opp før du tar knebøy. Fallgruven ved slik stivhet er at hamstringene fort drar med seg hofta innover i bunnen av løftet, og du får "butt wink". Det kan fort gi smerter i korsryggen. Det er derfor en bør tøye godt og mye når en driver med styrke/vektløfting. kan du gi en ny beskrivelse? Jeg forstår ikke... Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hva er forskjellen på bred og smal roing? Tar det på forskjellige muskler? Grunnen til at jeg lurer, er at på RYP grunnprog. står det bred roing, mens på treningsrommet har jeg bare smal stang. Gjelder sittende kabelroing. Litt forskjellig aktivering av muskelgrupper. Smalt grep aktiverer meir lats, breidt grep traps og bakside skulder. Det er ikkje snakk om store forskjellar, men du kan godt variera mellom dei to. Traps? Hvor er det? Google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå