Zlatan92 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Greit, jeg har ikke holdt på med benkpress så lenge nå. Skal jeg holde grep med hele hånda sånn som jeg vill holdt rundt en mikrofon, eller med alle fingrene på den ene siden? Skjønner du hva jeg mener? Jeg har nemlig sett folk gjøre forskjellig. Hehe ja, det grepet du nevner (med alle fingrene på ene siden) kalles suicide grep. For all del ikke bruk dette grepet. Det er meningsløst og farlig (med større vekt). Hold stanga som du holder en mikrofon som du så fint kaller det. Hvor mye tar du i benk da? Og hva prøver du trene? Størrelse eller styrke? Jeg ligger på 60 kg nå med 5x5 rep. Trener opp mye riktig teknikk osv. Tar faktisk mer i benkpress med manualer ATM. Jeg prøver å få en fin blanding av størrelse og styrke. Jeg har alltid vært den glupe pingle gjennom alle år helt til jeg begynte å trene for rundt et år siden. De 439 kronene jeg bruker i måneden på kontingenten føles ut som mitt livs investering. Spørsmålet er jo også hva du er ute etter; Volum eller styrke? Hvordan/til hva bruker man styrke fra brystmusklene? Håndbak? Hvis det så er tilfelle, er det dumt å ikke gå for volum men styrke på brystmusklene.. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg ligger på 60 kg nå med 5x5 rep. Trener opp mye riktig teknikk osv. Tar faktisk mer i benkpress med manualer ATM. Jeg prøver å få en fin blanding av størrelse og styrke. Jeg har alltid vært den glupe pingle gjennom alle år helt til jeg begynte å trene for rundt et år siden. De 439 kronene jeg bruker i måneden på kontingenten føles ut som mitt livs investering. Ikke dårlig! Men rart at du tar mer med manualer enn med stang. Tipper dette er et teknikkspørsmål (slik du selv nevner). Flest folk tar mest i benk med stang. Ellers er det gøy at nok en pingle oppdager denne verdenen, slik som undertegnede Start en treningslogg her på forumet så vi får se progresjon o.l. ! Hvor lenge har du trent btw? Edit: Er ikke håndbak mer biceps? Personlig bruker jeg brystene til dette: http://www.youtube.com/watch?v=tXvnU75lEsQ Endret 24. september 2011 av Corey Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg ligger på 60 kg nå med 5x5 rep. Trener opp mye riktig teknikk osv. Tar faktisk mer i benkpress med manualer ATM. Jeg prøver å få en fin blanding av størrelse og styrke. Jeg har alltid vært den glupe pingle gjennom alle år helt til jeg begynte å trene for rundt et år siden. De 439 kronene jeg bruker i måneden på kontingenten føles ut som mitt livs investering. Ikke dårlig! Men rart at du tar mer med manualer enn med stang. Tipper dette er et teknikkspørsmål (slik du selv nevner). Flest folk tar mest i benk med stang. Ellers er det gøy at nok en pingle oppdager denne verdenen, slik som undertegnede Start en treningslogg her på forumet så vi får se progresjon o.l. ! Hvor lenge har du trent btw? Edit: Er ikke håndbak mer biceps? Jeg har spilt fotball siden jeg var 6. Hadde en periode på ca 2 år da jeg trente aktivt ski i tillegg til fotball i de tidlige tenårene. Da hadde jeg 6 økter i uken. Fotballen fortsatte jeg med helt til jeg brakk kragebeinet på twintip påskeaften 2010, brakk det deretter opp igjen i juni. Begynte å trene i August 2010, og har trent ca. annenhver dag siden den gangen. Var først rehab for å bygge opp muskler i skuldre, men jeg fikk mersmak. Jeg begynte trossalt på 3x5 10kg på brystpress med manualer. Jeg er nå 18 år. Jeg har ikke tid til å skrive noen logg gitt. Kostholdet mitt består for det meste av det jeg får hjemme og det jeg tar meg råd til ellers. Endret 24. september 2011 av ryc Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 *Snip* Jeg har ikke tid til å skrive noen logg gitt. Kostholdet mitt består for det meste av det jeg får hjemme og det jeg tar meg råd til ellers. Awsum. Vi har nesten identisk utgangspunkt. Syns dog godt du kan ta deg tid til en treningslogg Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 *Snip* Jeg har ikke tid til å skrive noen logg gitt. Kostholdet mitt består for det meste av det jeg får hjemme og det jeg tar meg råd til ellers. Awsum. Vi har nesten identisk utgangspunkt. Syns dog godt du kan ta deg tid til en treningslogg Hvor godt er du inne i trening da? Trent lenge? Blitt stor? Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvor godt er du inne i trening da? Trent lenge? Blitt stor? Ligger en hændy link nede på postene mine hvor du kan gå inn på treningsloggen min, med bilder i åpningsinnlegget. Men, jeg har trent siden juni 2010, og har hatt en typisk fotballkropp. Jeg veide 65-68 kg før og nå veier jeg 77-79 kg. Er veldig fornøyd med progresjon, både styrkemessig og volum. Hvor godt inne jeg er... Hmmm... jeg er vel fremdeles en litt over snittet noob Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Hvor godt er du inne i trening da? Trent lenge? Blitt stor? Ligger en hændy link nede på postene mine hvor du kan gå inn på treningsloggen min, med bilder i åpningsinnlegget. Men, jeg har trent siden juni 2010, og har hatt en typisk fotballkropp. Jeg veide 65-68 kg før og nå veier jeg 77-79 kg. Er veldig fornøyd med progresjon, både styrkemessig og volum. Hvor godt inne jeg er... Hmmm... jeg er vel fremdeles en litt over snittet noob Du har i hvert fall lavere fettprosent og mindre underhudsfett enn meg. Jeg er 187cm og spretter mellom 80-83kg. Føler jeg har hatt en grei fremgang med tanke på at jeg ikke greide å løfte ordentlig og presse meg før i begynnelsen av 2011 pga. kragebeinsbruddet. Det ligger heller ikke helt i familien å ha lav fettprosent. Pappa har alltid vært en sterk og bittelitt lubben type, men han tok likevel 180kg i benk før han dro i militæret. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Er du passe kverulant? Klart trener jeg hele kroppen, men det er vel lite poeng å nevne resten av opplegget når det er rutinene mine på bryst jeg vil ha tilbakemelding på? Så lenge du ikkje informerer om noko anna, korleis i alle dagar skal eg vita det? Tar du den tonen så gidd ikkje eg bry meg meir. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Dette er tyngere enn det jeg skal ta i den tyngste uken i 5/3/1. Og dette gjør jeg hver treningsøkt + øker med 2,5 kilo så lenge det lar seg gjøre. Da skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne ha den samme fremgangen med 5/3/1 som jeg har med stronglifts. Hei. Du ba om 4-splitt. 5/3/1 er den beste 4splitten for styrke, og legger tilogmed all progresjon opp for deg gjennom strstd. Stronglifts er ikke en 4-splitt. Første syklus på 5/3/1 regnes etter 90% av 1rm, for at ikke 16-åringer skal skryte på seg et par ekstra kilo og ikke KLARE enkeltrepetisjonssettet i uke 3. I uke 3 har du nemlig "1+"-sett, og der setter du ny maks. Hvor mye progresjon det blir lagt opp til, blir justert av hvor mye styrkeøkning du får første syklus. Hverken mer eller mindre. Hvis du er supersterk og 5/3/1 er altfor lett og du klarer 16 reps på "1+"-settet i markløft uke 3, blir nye 1rm for neste syklus 201 kg. Er det progresjon nok? Jeg begynner med programmet imorgen så får jeg se hvordan det går fremover. På strstd får jeg opp en del forskjellige varianter av programmet, hvilket er å anbefale? Big But Boring og The Triumvirate osv. Er usikker på hvordan opplegget er. Overhead Press - 5/3/1, hva vil 5/3/1 si? Lenke til kommentar
daddydoug Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) God dag Er 17 år har i lengre tid holdt på med utholdenhetskrevende aktiviteter som ski og løping, men nå har jeg også startet med spesifikk styrketrening. Leste en god del før jeg startet og så på flere treningsprogrammer (RYP, 5*5 og WS4SB) jeg endte med å bruke Westside for skinny bastards da det så bra ut og det så ut til at flere hadde brukt det med stor suksess. Lest en god del om kosthold i tillegg og kostholdet mitt består vel av å drikke vel 1 liter melk om dagen og en halvliter litago sjokolademelk, vann, et glass biola, 5 grove skiver med peanøttsmør/makrell i tomat (til lunch og frokost) til middag spiser jeg det jeg lager eller det jeg får servert dette pleier å være allminnelig husmannskost. Jeg er 185cm høy og veier 65kg, da jeg startet å trene for 3 uker siden veide jeg 63kg, målet er å stige til 75-77 kg. jeg trener 4 dager i uka med WS4SB (mandag, tirsdag, torsdag og fredag) i programmet er det ganske mange øvelser å velge mellom og jeg vurderer å bytte til stronglifts 5*5 for å gjøre alt enklere. har flere spørsmål er det greit å ha to bryst øvelser etterhvandre samme økt? for eksempel benkpress så hantelpress like etter? Burde jeg begynne med proteinshake? har ikke så lang vei til Sverige så kan jo handle det med på en harrytur en gang Er 5*5 et vel så bra program som er enklere å måle fremgang? føler at det er flere indikasjonsøvelser i 5*5 stronglifts så det er enklere å se om man blir sterkere jeg liker veldig godt å bli sliten, føler virkelig at jeg blir sterkere da, men skal man ta i alt man orker på hver eneste øvelse? til nå har jeg gjort det, usikker på om det er riktig. takker for svar Endret 25. september 2011 av daddydoug Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Hvis du har muligheten til å trene 4 ganger i uka så tren WS4SB, spesielt siden du driver med ski og løping WS4SB har to brystøvelser etter hverandre i hver økt, så ja, det er greit, men det er ikke satt opp slik i Stronglifts. Proteinshake er veldig praktisk, men om du får i deg proteiner fra en shake eller et bra måltid har lite å si. I forhold til hvor mye du skal kjøre deg ut, så er dette beskrevet i WS4SB. I Stronglifts er vel vektene også satt. 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg begynner med programmet imorgen så får jeg se hvordan det går fremover. På strstd får jeg opp en del forskjellige varianter av programmet, hvilket er å anbefale? Big But Boring og The Triumvirate osv. Er usikker på hvordan opplegget er. Overhead Press - 5/3/1, hva vil 5/3/1 si? Du begynner på programmet imorgen også har du ikke satt deg nok inn i det til at du vet hva 5/3/1 betyr? Da er det bare sette seg ned å lese ikveld. Du finner manualen på nettet. For å svare på spørsmålet så betyr det at du kjører et sett med 5 reps, et sett med 3 reps også et sett med 1+ reps. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg begynner med programmet imorgen så får jeg se hvordan det går fremover. På strstd får jeg opp en del forskjellige varianter av programmet, hvilket er å anbefale? Big But Boring og The Triumvirate osv. Er usikker på hvordan opplegget er. Overhead Press - 5/3/1, hva vil 5/3/1 si? Har du lest noe i det hele tatt? Programmet gir deg alle vektene du skal bruke for hver økt i 4 uker. Trenger jo ikke å tenke en gang, bare gjøre Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Haha, ja det står jo det. Har bare sett på week 1, og det er det 5 reps på alle settene . Da mangler jeg bare en øvelse å erstatte leg curl med på fredag. Forslag? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Haha, ja det står jo det. Har bare sett på week 1, og det er det 5 reps på alle settene . Da mangler jeg bare en øvelse å erstatte leg curl med på fredag. Forslag? http://www.youtube.com/watch?v=XGQ7NFG0x3o 2 Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Personlig bruker jeg brystene til dette: http://www.youtube.com/watch?v=tXvnU75lEsQ Det der var direkte stygt! Hva f***, vil ikke ha jentepupper! :S Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Haha, ja det står jo det. Har bare sett på week 1, og det er det 5 reps på alle settene . Da mangler jeg bare en øvelse å erstatte leg curl med på fredag. Forslag? Får prøve på den, ty! Endret 25. september 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Stygt? Fint med muskeltits da! Edit: Sånn da. Endret 25. september 2011 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 NM i excessive quoting? Lenke til kommentar
faNz Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Hallo. Jeg lurer på en ting: La oss si jeg trener bryst 1-2 ganger i uken. Vil øvelser (for brystet) som benkpress, benk med manualer, kabeltrekk, dumbbell pullover og pushups være for mye? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå