phax Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) God økt idag! Sjelden jeg føler meg sterk når jeg trener tidlig på formiddagen. 5x5 80kg på benken gikk lekende lett. Ingen pers ennå, men ser bra ut for progresjonen fremover. Noterte meg også ny pers på kroppsvekta idag, 79,5kg på morgenvekt. Feit og god Endret 24. september 2011 av phax 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Melder meg forresten inn i "støl i rumpa" klubben... Velkommen! Du får pute i velkomstgave, samt stolheis til å bruke opp og ned trappa. Jeg liker ideen og tankene bak crossfit, men 90% av videoene inneholder råtten form og jeg får vondt inni meg av å se på. Crossfit sucks... Begrunner det med at de færreste har noen progresjon hva styrke og volum angår. Det de fleste opplever er økt kondis, men utover det ingenting annet... Samtidig er crossfitfolk litt "over seg selv" hva holdninger angår, dette starta som en sektlignende treningsmåte i USA som har tatt grunnprinsipper fra militær trening men twista de til noe som ikke funker... Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Du skriver inn på nytt når den tid kommer? Min 1 RM vil ikke øke så mye at det skjer noen store forandringer i programmet og da blir det jo veldig lette vekter igjen ... Etter å ha fylt inn mine løft, er uke 3, som er den tyngste uken, lettere enn det jeg kjører hver bidige treningsøkt nå. Ser bare ikke hvor jeg skal få den store fremgangen fra. Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Den vil ikke øke så mye, men noe øker du vel? Og det er der den store fremgangen kommer fra. Øker du 1RM med omså bare et par kilo hver mnd så blir det veldig mye i løpet av et år. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Ja noe vil den selvfølgelig øke, men den må jo øke mye mer med det jeg driver med nå. Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Hvor lite øker du nå da? Kom med konkrete eksempler på øvelse og før/etter tall. Endret 24. september 2011 av phax Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg øker med 2.5 kilo på hver øvelse så langt det lar seg gjøre. Hvor mye jeg øker i styrke er jeg ikke sikker på. Her 2 av de seneste treningsøktene mine Knebøy 20 KG 1x5 60 KG 1x5 80 KG 1x5 95 KG 1x5 105 KG 1x5 Benkpress 30 KG 1x5 40 KG 1x5 50 KG 1x5 62,5 KG 5x5 Roing 20 KG 1x5 30 KG 1x5 40 KG 1x5 70 KG 3333 ----- Knebøy Deload 20 KG 1x5 60 KG 1x5 80 KG 1x5 95 KG 3x5 Overheadpress 20 KG 1x5 30 KG 1x5 40 KG 1x5 52,5 KG 54444 Markløft 60 KG 1x5 90 KG 1x5 127.5 KG 1x5 Dips 10-8-6 Dette er tyngere enn det jeg skal ta i den tyngste uken i 5/3/1. Og dette gjør jeg hver treningsøkt + øker med 2,5 kilo så lenge det lar seg gjøre. Da skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne ha den samme fremgangen med 5/3/1 som jeg har med stronglifts. Tallene jeg fikk med 5/3/1: Endret 24. september 2011 av Tanner Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Gått fra å klare 17 Pullups til å slite med 3 stk etter et militært opptak. Yey!! Noen som vet om jeg vil få styrken tilbake? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Gått fra å klare 17 Pullups til å slite med 3 stk etter et militært opptak. Yey!! Noen som vet om jeg vil få styrken tilbake? Nei, den er borte vekk for alltid. 9 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Dette er tyngere enn det jeg skal ta i den tyngste uken i 5/3/1. Og dette gjør jeg hver treningsøkt + øker med 2,5 kilo så lenge det lar seg gjøre. Da skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne ha den samme fremgangen med 5/3/1 som jeg har med stronglifts. Hei. Du ba om 4-splitt. 5/3/1 er den beste 4splitten for styrke, og legger tilogmed all progresjon opp for deg gjennom strstd. Stronglifts er ikke en 4-splitt. Første syklus på 5/3/1 regnes etter 90% av 1rm, for at ikke 16-åringer skal skryte på seg et par ekstra kilo og ikke KLARE enkeltrepetisjonssettet i uke 3. I uke 3 har du nemlig "1+"-sett, og der setter du ny maks. Hvor mye progresjon det blir lagt opp til, blir justert av hvor mye styrkeøkning du får første syklus. Hverken mer eller mindre. Hvis du er supersterk og 5/3/1 er altfor lett og du klarer 16 reps på "1+"-settet i markløft uke 3, blir nye 1rm for neste syklus 201 kg. Er det progresjon nok? 2 Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg trener styrke annenhver dag. Jeg har to forskjellige brystprogram som jeg bytter på: - Liggende brystpress med manualer(3x8-10), curlbar smalt grep brystpress(3x10), skråbenk med manualer(3x8-10). - Benkpress (5x5), curlbar smalt grep brystpress (3x10), skråbenk(3x10). Beklager for at jeg er dårlig på navn, men er ikke helt inni det her altså. Høres dette bra ut eller er det andre øvelser eller rutiner jeg burde kjøre isteden? Endret 24. september 2011 av ryc Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Høres dette bra ut eller er det andre øvelser eller rutiner jeg burde kjøre isteden? Det er din kropp, men eg ville trent heile kroppen. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Høres dette bra ut eller er det andre øvelser eller rutiner jeg burde kjøre isteden? Det er din kropp, men eg ville trent heile kroppen. Er du passe kverulant? Klart trener jeg hele kroppen, men det er vel lite poeng å nevne resten av opplegget når det er rutinene mine på bryst jeg vil ha tilbakemelding på? 3 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Er du passe kverulant? Klart trener jeg hele kroppen, men det er vel lite poeng å nevne resten av opplegget når det er rutinene mine på bryst jeg vil ha tilbakemelding på? Da bør du være mer spesifikk. Slik du presenterer det kan det virke som du trener kun bryst. Spørsmålet er jo også hva du er ute etter; Volum eller styrke? Jeg ville uansett trent benk og skråbenk begge dager og lagt til en av di andre øvelsene du tar. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Er du passe kverulant? Klart trener jeg hele kroppen, men det er vel lite poeng å nevne resten av opplegget når det er rutinene mine på bryst jeg vil ha tilbakemelding på? Da bør du være mer spesifikk. Slik du presenterer det kan det virke som du trener kun bryst. Spørsmålet er jo også hva du er ute etter; Volum eller styrke? Jeg ville uansett trent benk og skråbenk begge dager og lagt til en av di andre øvelsene du tar. Greia er at jeg føler det er ekstremt vanskelig å gå fra benkpress til manualer eller omvendt fordi løftemetodene er helt annerledes. Er dette noe som kan trenes? Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Greia er at jeg føler det er ekstremt vanskelig å gå fra benkpress til manualer eller omvendt fordi løftemetodene er helt annerledes. Er dette noe som kan trenes? Hmm, jeg er med på hva du mener uten at jeg helt greier svare spesifikt på det. Men for å vri litt på det ville jeg heller tenkt hvilken øvelse som aktiverer størst del av selve muskelen. I dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at benk aktiverer mer. Når jeg eventuelt trener benk med manualer gjør jeg det etter benk og skråbenk, for å bli helt ferdig Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Greit, jeg har ikke holdt på med benkpress så lenge nå. Skal jeg holde grep med hele hånda sånn som jeg vill holdt rundt en mikrofon, eller med alle fingrene på den ene siden? Skjønner du hva jeg mener? Jeg har nemlig sett folk gjøre forskjellig. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Greit, jeg har ikke holdt på med benkpress så lenge nå. Skal jeg holde grep med hele hånda sånn som jeg vill holdt rundt en mikrofon, eller med alle fingrene på den ene siden? Skjønner du hva jeg mener? Jeg har nemlig sett folk gjøre forskjellig. Hehe ja, det grepet du nevner (med alle fingrene på ene siden) kalles suicide grep. For all del ikke bruk dette grepet. Det er meningsløst og farlig (med større vekt). Hold stanga som du holder en mikrofon som du så fint kaller det. Hvor mye tar du i benk da? Og hva prøver du trene? Størrelse eller styrke? Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Spørsmålet er jo også hva du er ute etter; Volum eller styrke? Hvordan/til hva bruker man styrke fra brystmusklene? Lenke til kommentar
Virke Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Greit, jeg har ikke holdt på med benkpress så lenge nå. Skal jeg holde grep med hele hånda sånn som jeg vill holdt rundt en mikrofon, eller med alle fingrene på den ene siden? Skjønner du hva jeg mener? Jeg har nemlig sett folk gjøre forskjellig. Hehe ja, det grepet du nevner (med alle fingrene på ene siden) kalles suicide grep. For all del ikke bruk dette grepet. Det er meningsløst og farlig (med større vekt). Hold stanga som du holder en mikrofon som du så fint kaller det. Hvor mye tar du i benk da? Og hva prøver du trene? Størrelse eller styrke? Jeg ligger på 60 kg nå med 5x5 rep. Trener opp mye riktig teknikk osv. Tar faktisk mer i benkpress med manualer ATM. Jeg prøver å få en fin blanding av størrelse og styrke. Jeg har alltid vært den glupe pingle gjennom alle år helt til jeg begynte å trene for rundt et år siden. De 439 kronene jeg bruker i måneden på kontingenten føles ut som mitt livs investering. Spørsmålet er jo også hva du er ute etter; Volum eller styrke? Hvordan/til hva bruker man styrke fra brystmusklene? Håndbak? Endret 24. september 2011 av ryc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå