Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teste 1RM i mark i morgen og tenker å gå bort fra vanlig SL 5x5 og med det droppe i hvert fall tung knebøy. Innspill til hvordan jeg bør legge opp økten? Snur om på det og starter med mark og kjører oppvarming med 1x1 fra og med 80-90kg.

Hugol, om du kaster det opp er det jo liten vits. Du kaster nok opp før det gjør noen nytte. Om du mistenker bihulebetennelse bør du vurdere lege for antibiotika, eller i hvert fall kjøpe saltvannsoppløsning for tett nese osv. Ikke vanlig Otrivin.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Takk for tips Fredrik. For å være ærlig er jeg av anti-medisin typen. Forkjølelse og andre lette sykdommer, er naturlige og bruker sin tid på å komme vekk. Dog, skal det sies at jeg er veldig desperat. Om det varer i over to uker, kan jeg fremdeles fortsette på samme uke i programmet?

Lenke til kommentar

Ikke at det var det du spurte om, men bruker alltid v-håndtak jeg, smalt grep. Hvor ligger de faktiske forskjellene mellom bredt og smalt grep i kabelroing? Har egentlig lyst på et helt nytt program der man kan bruke chinups, dips osv.

Prøv, så kjenner du det fort :)

Smalt grep tillater biceps å bli brukt mye mer. Jo bredere du går, dess mindre biceps bruker du. Kan kanskje også forklare hvorfor mange (meg selv inkludert) finner det mye enklere å ta chin ups enn pull ups, fordi man kan ha et smalere grep og bruke mye mer biceps.

Bredt grep "tvinger" deg til å bruke rygg og spesielt lats mye mer, særlig fra bunnposisjon av f. eks pull ups (også hvorfor man kan starte med negative pull ups om man ikke klarer fra bunnen, fordi man gjerne er sterkere "på toppen" og i den eksentriske fasen av løftet).

Lenke til kommentar

Når dere tar roing med stang, holder dere stanga med overhåndsgrep (håndflatene ned mot golvet) eller underhåndsgrep (med håndflatene opp mot taket)?

Alltid overhåndsgrep. Med underhåndsgrep syns jeg robevegelsen blir unaturlig.

Jeg har problemer med at albuene mine går for langt ut til siden. Jeg klarer ikke å holde dem inntil kroppen. Har jeg for bredt/smalt grep, eller har jeg for tunge vekter på?

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med at albuene mine går for langt ut til siden. Jeg klarer ikke å holde dem inntil kroppen. Har jeg for bredt/smalt grep, eller har jeg for tunge vekter på?

Skru ned vekta til du kan ta den med god teknikk. Roing er hovudsakleg ein øvelse for rygg. Om ein belastar biceps samtidig er ikkje dumt, men det kan vera lurt å ikkje strekka heilt ut i topposisjon.

Mitt fokus er på skuldrene. Dei trekk eg bakover og innover så langt dei går, som om nokon hadde to fingre midt på ryggen min. Mykje den same følelsen som ein skal ha ved oppspenning til benkpress. Dra med skuldrene, ikkje armane. Det er ikkje naudsynt å dra heilt inntil brystet heller, avhengig av kor stort bryst og lange armar ein har. Jo lengre du drar, jo meir brukar du biceps. Du skal ikkje dra veldig langt før ryggen har gått så langt som den kan. Jo lengre du drar, jo meir vil albogane svinga utover.

Det same gjeld mange øvingar, som benkpress og skulderpress. Du kan ha ein kort bane som hovudsakleg tar bryst og skuldre, eller strekke heilt ut i topposisjon og belasta triceps meir. Eller trekke lengre ned på nedtrekk og belasta biceps.

Teknikk er viktig. Eg terpar på det heile tida og gjer av og til små endringar for å bli betre. Om ein får inn ein god teknikk frå begynnelsen av blir det lettare etter kvart som ein blir sterkare. Med ein dårleg utgangspunkt vil progresjonen bli tyngre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ikke at det var det du spurte om, men bruker alltid v-håndtak jeg, smalt grep. Hvor ligger de faktiske forskjellene mellom bredt og smalt grep i kabelroing? Har egentlig lyst på et helt nytt program der man kan bruke chinups, dips osv.

Prøv, så kjenner du det fort :)

Smalt grep tillater biceps å bli brukt mye mer. Jo bredere du går, dess mindre biceps bruker du. Kan kanskje også forklare hvorfor mange (meg selv inkludert) finner det mye enklere å ta chin ups enn pull ups, fordi man kan ha et smalere grep og bruke mye mer biceps.

Bredt grep "tvinger" deg til å bruke rygg og spesielt lats mye mer, særlig fra bunnposisjon av f. eks pull ups (også hvorfor man kan starte med negative pull ups om man ikke klarer fra bunnen, fordi man gjerne er sterkere "på toppen" og i den eksentriske fasen av løftet).

Hmm, kanskje jeg skulle variert litt med bredt grep. For smalt grep har blitt veldig tungt i det siste i siste delen av konsentrisk. Mulig ryggen som begrenser?

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg skulle variert litt med bredt grep. For smalt grep har blitt veldig tungt i det siste i siste delen av konsentrisk. Mulig ryggen som begrenser?

http://myrevolution.no/forum/f4/sittende-roing-bredt-grep-nedtrekk-smalt-986/

http://myrevolution.no/forum/f18/smal-vs-bred-nedtrekk-1172/

Har eit par lenker til forskningsrapportar som visar at du nyttar litt forskjellige musklar på smalt og breidt grep. Konklusjonen er, som i lenkene over, at det beste er om ein varierer mellom breidt og smalt grep. Eg byttar mellom kvar treningsperiode. 5-7 veker med breidt, 5-7 veker med smalt. Det er lettare å halda kontroll på antal reps når ein køyrer same breidde over tid. Eg tar meir i både roing og nedtrekk med smalt grep. Smalt grep er "kjekkare" sidan den er lettare og eg kan kjøra ganske stabilt inntil det byrjar gå treigare. Med breidt grep blir alt tyngre og meir ukontrollert.

Om det har noko relevans til at du slit i slutten av konsentrisk veit eg ikkje. Kanskje du auka raskare enn kroppen klarar å køyre øvelsen riktig. Men som sagt, på eit punkt vil ryggen slutte å dra, og slutten av bevegelsen gå mest på biceps. Sånn sett kan ein jo heller anta at det er biceps som byrjar å begrense seg.

Går ein lengre enn

er det stort sett biceps som drar. Albogane litt lengre bak enn ryggen er godt nok for ryggen sin del. Det er sjølvsagt ikkje noko problem å bruka roing som ein øvelse for å trena biceps og, men det er greit å veta kva musklar som blir brukt i kva del av bevegelsen.

Same sak med benkpress her og. Går du langt ned med stanga vil skuldrene blir meir belasta. Stoppar du på 90º er det brystet som tar jobben oppover. Går du ut i full strekk er det triceps som tar mest på slutten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har 1500 å bruke på utstyr til å trene hjemme.

Det blir en av disse, hvilken ville du valg?

Sandsekk

Vekt vest

12 og 16kg kettlebell

Pulsklokke

Målet mitt med treningen er generell fitness, god form.

Etterhvert vil jeg nok kjøpe alt men akkurat nå skal jeg bare ha en av de over.

Lenke til kommentar

Kettlebell! Pump jern som faen (altough jeg føler manualer også bør være et alternativ :) )

Har forresten begynt å ta anbefalt dose av animal pack (før halverte jeg eller fordelte packen utover dagen). Og jeg pisser seriøst neongult! What the deuce?

Bumper forresten denne diskusjonen. Føler det kan komme til nytte.

Btw, kunne det vært en ide og oppdatere førsteposten slik at temaer som er blitt diskutert noen-og-hundre-ganger kan bli henvist dertil?!

Jeg synes det skulle bli laget en egen tråd med kun svar, denne tråden har vokst seg langt forbi et informasjons medium (spesielt med den elendige søkefunksjonen forumet har..) så spørsmål blir bare stilt på ny og ikke søkt opp.

Lenke til kommentar

Jeg har 1500 å bruke på utstyr til å trene hjemme.

Det blir en av disse, hvilken ville du valg?

Sandsekk

Vekt vest

12 og 16kg kettlebell

Pulsklokke

Målet mitt med treningen er generell fitness, god form.

Etterhvert vil jeg nok kjøpe alt men akkurat nå skal jeg bare ha en av de over.

Kettlebells! Da er det lett å trene styrke i hele kroppen.

Lenke til kommentar

Skru ned vekta til du kan ta den med god teknikk. Roing er hovudsakleg ein øvelse for rygg. Om ein belastar biceps samtidig er ikkje dumt, men det kan vera lurt å ikkje strekka heilt ut i topposisjon.

Mitt fokus er på skuldrene. Dei trekk eg bakover og innover så langt dei går, som om nokon hadde to fingre midt på ryggen min. Mykje den same følelsen som ein skal ha ved oppspenning til benkpress. Dra med skuldrene, ikkje armane. Det er ikkje naudsynt å dra heilt inntil brystet heller, avhengig av kor stort bryst og lange armar ein har. Jo lengre du drar, jo meir brukar du biceps. Du skal ikkje dra veldig langt før ryggen har gått så langt som den kan. Jo lengre du drar, jo meir vil albogane svinga utover.

Det same gjeld mange øvingar, som benkpress og skulderpress. Du kan ha ein kort bane som hovudsakleg tar bryst og skuldre, eller strekke heilt ut i topposisjon og belasta triceps meir. Eller trekke lengre ned på nedtrekk og belasta biceps.

Bare for å avklare: Du snakker om teknikk til kabelroing her, ikke sant? Tror EirikYeah snakker om roing med stang :)

Lenke til kommentar

Takk for tips Fredrik. For å være ærlig er jeg av anti-medisin typen. Forkjølelse og andre lette sykdommer, er naturlige og bruker sin tid på å komme vekk. Dog, skal det sies at jeg er veldig desperat. Om det varer i over to uker, kan jeg fremdeles fortsette på samme uke i programmet?

Anit-medisin og bihulebetennelse? Look no further: Nesehorn med saltvann. Hadde bihulebetennelse for noen år siden og har knapt følt meg verre. Skylte bilhulene med en slik 4-5 ganger om dagen og jeg var frisk som en fisk på et par dager. Bruker den alltid når jeg er forkjøla/hint av forkjølelse og i pollensesongen for å fjerne unødig rask.

Noen som tar biceps curl med barbell? Begynte med det for ikke så lenge siden, og får en sinnssyk pump. funker best med litt bredere enn skulderbredt

Jeg tar alltid med barbell/ EZ. Manualer blir for vinglete, rett og slett.

Blir det for vinglete høres det ut som du bruker for tunge manualer. Prøv med 10kg så kan du sikkert stå med samla bein og utføre som en robot ;-) (men det er jo ikke like moro da).

BTW: Noen som vet hvor mye "racket" til benpressmaskinen veier? Det varierer jo sikkert LIITT fra type til type, men det er jo greit å vite om det veier 15 eller 30kg. Det må jo logges riktig i Fitocracy ;-)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Har forresten begynt å ta anbefalt dose av animal pack (før halverte jeg eller fordelte packen utover dagen). Og jeg pisser seriøst neongult! What the deuce?

Drikk mer vann! Helst minst 4l om dagen. (Neongul urin er overskudd av vitaminer fra animal pak-skrapet som går ut i urinen, helt ufarlig, men om det er synlig eller ikke kan fungere som en måler på om du drikker nok vann)

Bumper forresten denne diskusjonen. Føler det kan komme til nytte.

Btw, kunne det vært en ide og oppdatere førsteposten slik at temaer som er blitt diskutert noen-og-hundre-ganger kan bli henvist dertil?!

Jeg synes det skulle bli laget en egen tråd med kun svar, denne tråden har vokst seg langt forbi et informasjons medium (spesielt med den elendige søkefunksjonen forumet har..) så spørsmål blir bare stilt på ny og ikke søkt opp.

Det er allerede et ganske grundig "nybegynnere les her"-emne i dette forumet, tyder ikke på at folk slutter å spørre av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...