Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

@Matsemann:

Hvis man ligger helt flatt på flatbenk og spenner ryggen maks på skråbenk, så ja, blir det samme vinkel Men hvis man spenner ryggen i både flatbenk og skråbenk, blir det jo fortsatt en vinkelforskjell, og de som spenner i en øvelse pleier å gjøre det i begge.

Men da kan man kanskje begynne å snakke om flatbenk som decline og skråbenk som flat :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer faktisk å gå til innkjøp av proteinpulver. Med tanke på økonomi og tidsbesparelse kunne det vært greit. Jeg gidder ikke å ha noe drit og har sett på MyoProtein. Noen som har noen innvendinger om smaken på mocca chocolate-varianten?

Upåklageleg smak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Day 1

Overhead Press - 5/3/1

Overhead Press - 5 x 10 at 15 kgs

Chin-ups - 5 sets of 10 reps

Day 2

Deadlift - 5/3/1

Deadlift - 5 x 10 at 45 kgs

Hanging Leg Raise - 5 sets of 15 reps

Day 3

Bench Press - 5/3/1

Bench Press - 5 x 10 at 25 kgs

Dumbbell Row - 5 sets of 10 reps

Day 4

Squat - 5/3/1

Squat - 5 x 10 at 25 kgs

Leg Curl - 5 sets of 10 reps

Dette er programmet jeg hentet fra http://www.strstd.com/ (noen her i tråden tipset om den siden; takk! :) )

Men er det meningen å bare kjøre benk, knebøy, mark og overhead 1 gang i uka hver? Er ikke det litt lite? SL5x5 har jo knebøy 3 ganger i uken...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hadde jeg hatt treningskamerater som gidder å følge etter og hjelpe meg på konsentrisk fase hver eneste repetisjon over en lang periode skulle jeg gjerne gjort det, men det blir fort til at man føler det er mer spinning enn vinning..

edit: Man kan selvfølgelig bruke f.eks brystpressmaskin med mulighet for å løfte av vekta med beina, og bruke beina på veien opp :hmm:

Jeg vet hvilke muligheter jeg har til å gjennomføre dette :)

Det jeg lurte på var om det var noen som faktisk hadde testet dette over en periode ;)

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt treningskamerater som gidder å følge etter og hjelpe meg på konsentrisk fase hver eneste repetisjon over en lang periode skulle jeg gjerne gjort det, men det blir fort til at man føler det er mer spinning enn vinning..

edit: Man kan selvfølgelig bruke f.eks brystpressmaskin med mulighet for å løfte av vekta med beina, og bruke beina på veien opp :hmm:

Jeg vet hvilke muligheter jeg har til å gjennomføre dette :)

Det jeg lurte på var om det var noen som faktisk hadde testet dette over en periode ;)

Ja, jeg rablet vel egentlig litt for meg selv. Interessant å høre om noen har prøvd det :)

Lenke til kommentar

Day 1

Overhead Press - 5/3/1

Overhead Press - 5 x 10 at 15 kgs

Chin-ups - 5 sets of 10 reps

Day 2

Deadlift - 5/3/1

Deadlift - 5 x 10 at 45 kgs

Hanging Leg Raise - 5 sets of 15 reps

Day 3

Bench Press - 5/3/1

Bench Press - 5 x 10 at 25 kgs

Dumbbell Row - 5 sets of 10 reps

Day 4

Squat - 5/3/1

Squat - 5 x 10 at 25 kgs

Leg Curl - 5 sets of 10 reps

Dette er programmet jeg hentet fra http://www.strstd.com/ (noen her i tråden tipset om den siden; takk! :) )

Men er det meningen å bare kjøre benk, knebøy, mark og overhead 1 gang i uka hver? Er ikke det litt lite? SL5x5 har jo knebøy 3 ganger i uken...

SL 5x5 er et helkroppsprogram, mens 5/3/1 er en splitt. Så de er forskjellige programmer fra bunnen av. Det er ingen tvil om at 5/3/1 funker for mange, og at SL 5x5 funke for mange. Det jeg liker med 5/3/1 er at du kan trene oftere i uka, og får plass og tid til mer støtteøvelser enn med SL.

Legger merke til at du kjører "big but boring"-varianten, vil du ha mer støtteøvelser er det jo alternativer på strstd.com :)

Lenke til kommentar

Ref. sjokolademjølkdiskusjonen: Sjokolademelk er bedre enn energidrikk.

Hva gjør jeg feil hvis jeg kjenner det mest bak skuldrene når jeg benker?

Spenner du deg opp? Kor langt ned går du? Når albogane kjem under brystet blir det meir og meir belastning på skuldrene. I teorien er det ikkje behov for å gå lengre ned enn du kjem på floorpress. Då vil du belaste skuldrene mindre. Det er desverre mange skadar som følge av benkpress. Det er egentleg ikkje noko ideell øvelse, men sjølvsagt veldig populær.

http://myrevolution.no/forum/f20/de-beste-ovelsene-for-brystmusklene-2803/

Lenke til kommentar

Ref. sjokolademjølkdiskusjonen: Sjokolademelk er bedre enn energidrikk.

Spenner du deg opp? Kor langt ned går du? Når albogane kjem under brystet blir det meir og meir belastning på skuldrene. I teorien er det ikkje behov for å gå lengre ned enn du kjem på floorpress. Då vil du belaste skuldrene mindre. Det er desverre mange skadar som følge av benkpress. Det er egentleg ikkje noko ideell øvelse, men sjølvsagt veldig populær.

JA spenner meg opp. Presser skulderbladene sammen, skyver brystet opp, spenner magen og klemmer ræva sammen. Går så langt ned at stanga kommer borti brystet

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

SL 5x5 er et helkroppsprogram, mens 5/3/1 er en splitt. Så de er forskjellige programmer fra bunnen av. Det er ingen tvil om at 5/3/1 funker for mange, og at SL 5x5 funke for mange. Det jeg liker med 5/3/1 er at du kan trene oftere i uka, og får plass og tid til mer støtteøvelser enn med SL.

Legger merke til at du kjører "big but boring"-varianten, vil du ha mer støtteøvelser er det jo alternativer på strstd.com :)

Ahh, skjønner! Takk :) Jeg skal seff legge til støtteøvelser, men må få i gang grunnprogrammet først. For meg er det viktigere å komme inn i rytmen og bli disiplinert til å først gjøre basisen, for så å kunne kose meg med bicepscurls etterpå. :cool:

Lenke til kommentar

Er melk med oboy-pulver greit etter trening? Hel- eller lettmelk varierer. Har ikke så mye å si for min del. F.eks. en lynkjapp halvliter, eller en liter jeg slurper i meg før jeg dusjer? Dusjer i garderoben.

O'boy er mest karbohydrater. Ein så liten mengde betyr lite i det store biletet, men det er sjølvsagt litt sukker i det. Mjølka vil stå for det meste av kaloriar, protein og fett i den miksen. Eg vil heller anbefala proteinpulver. Kjøper du sjokoladesmak er det i praksis mykje det same.

Eg tar alltid 4-5dl mjølk med proteinpulver, eit par bananer og nektariner etter trening. Miksen inneheld 50 gram proteiner. Fettmengden avheng av kva mjølk ein blandar med.

Ahh, skjønner! Takk :) Jeg skal seff legge til støtteøvelser, men må få i gang grunnprogrammet først. For meg er det viktigere å komme inn i rytmen og bli disiplinert til å først gjøre basisen, for så å kunne kose meg med bicepscurls etterpå. :cool:

Biceps er ein lite viktig muskel å trena seperat, spesielt i begynnelsen. Den blir aktivert på øvelser som roing og nedtrekk. Same sak med triceps på benkpress, skulderpress osv. Litt avhengig av teknikk sjølvsagt. Baseøvelser er og blir dei viktigaste for å trene heile kroppen. Eg ville heller trent triceps separat, den er 2/3 av armen, mot 1/3 til biceps. Ein stor triceps ser betre ut enn ein stor biceps.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Eg ville heller trent triceps separat, den er 2/3 av armen, mot 1/3 til biceps. Ein stor triceps ser betre ut enn ein stor biceps.

Hurra!

Den er også større så du får fortere større armer.

Isolering/prioritering er noe man gjør i en periode for å rette opp symmetri.

Man kan ikke bare legge på, det krever at man kutter/vedlikeholder et annet sted.

Kan man bare legge på noe i programmet er ikke programmet særlig godt.

Lenke til kommentar

Kan man bare legge på noe i programmet er ikke programmet særlig godt.

Er ikkje heilt einig i det. Eg trur dei fleste greit kunne lagt til ein øvelse her og der utan å ta skade av det. Ikkje noko poeng å trene heilt opp mot grensa heile tida. Treningsmetode er viktigare. Kjører du ein muskel til failure kvar gong vil den sjølvsagt ikkje ha godt av meir belastning, men med eit fornuftig program ser eg ikkje problem med å legge til øvelser ein periode, eventuelt bytte rundt litt.

Lenke til kommentar

Biceps er ein lite viktig muskel å trena seperat, spesielt i begynnelsen. Den blir aktivert på øvelser som roing og nedtrekk. Same sak med triceps på benkpress, skulderpress osv. Litt avhengig av teknikk sjølvsagt. Baseøvelser er og blir dei viktigaste for å trene heile kroppen. Eg ville heller trent triceps separat, den er 2/3 av armen, mot 1/3 til biceps. Ein stor triceps ser betre ut enn ein stor biceps.

Hmm.. Er forsåvidt enig i det, men hvorfor er det da sånn at RYP grunnprogram inkluderer både bicepscurls og tricepspress?

Lenke til kommentar

Er nok dårlig spenn, for og gi mindre stress på skuldrene burde du ha albuene tettere mot kroppen, samt kjør smalt/mellom bredt grep i noen perioder også. Mye spenn i ryggen\svai i ryggraden\korsryggen vil gi deg en kortere løftebane, som igjen gir mindre stress på skuldrene og aktiverer brystmuskelen på best mulig måte. Noe som ofte funker er å utelukke bunnposisjonen(Der strekken på skuldrene er verst) er å trene med kloss (5-10cm kloss man legger på brystet for å gi en kortere løftebane). Man burde også treffe nedre del av brystbeinet. Tren med stopp i bunn posisjon, dette gjør at du ikke strekker så mye som vanlig og at stanga ikke "borrer" seg ned i brystet.

Husk også på og vær flink med oppvarminga før benk.

Lenke til kommentar

Hmm.. Er forsåvidt enig i det, men hvorfor er det da sånn at RYP grunnprogram inkluderer både bicepscurls og tricepspress?

Det må du nesten spørra dei om.

Det er like mange teoriar og meiningar som treningsprogram der ute. Einige vil folk aldri bli.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Biceps er kanskje ikke den muskelen som det er mest "funksjonelt" å trene i forhold til bruksområde og bevegelse, men så kan man vel mange være enige i at man ikke trener kun for funksjon. En pen, muskuløs kropp bør være symmetrisk, og biceps er enten vi liker det eller ikke en del av den ligningen.

Så, kjør på med bicepsøvelser om man ønsker å bli sterkere og større, men balanser det opp mot alt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...