Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva syns folket om denne 3splitten:

1: bryst, rygg, mage.

2: skuldre, bein.

3: mage, armer.

 

Kan kjøres 3-4 ganger i uken, alt etter hva jeg har tid til.

 

Helt ærlig så syns jeg ikke den er noe særlig. Bryst og rygg på samme dag, og en dag 3 med bare armer? Det blir jo en veldig lang økt og en veldig kort en.

 

Var litt skeptisk selv, men var Geir B. Paulsen som satt det opp til meg så tenkte jeg skulle gi det en sjangse.

Lenke til kommentar

Hva syns folket om denne 3splitten:

1: bryst, rygg, mage.

2: skuldre, bein.

3: mage, armer.

 

Kan kjøres 3-4 ganger i uken, alt etter hva jeg har tid til.

 

Helt ærlig så syns jeg ikke den er noe særlig. Bryst og rygg på samme dag, og en dag 3 med bare armer? Det blir jo en veldig lang økt og en veldig kort en.

 

Var litt skeptisk selv, men var Geir B. Paulsen som satt det opp til meg så tenkte jeg skulle gi det en sjangse.

Seriøst? Har Geir Borgan Paulsen satt opp et program på totalt 7 ord? Hvis det involverer mer tekst enn de tre dagene hadde det vært utrolig interessant å se :)

 

Og hvis du var skeptisk da han satte det opp kunne du vel kommet med innvendingene til han med en gang, regner med han tåler det :p

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Kan det ikke være fordelaktig å trene bryst og skuldre samtidig, i forhold til oppvarmingen skuldre får gjennom brystøvelser?

Tja. Du kan også ende opp med slitne forside skuldre, pecs og triceps etter brysttreningen, som går ut over skuldertreningen.

 

Jeg har alltid kjørt skuldre på samme dag selv og det har funket helt fint, men hvis du vil prioritere skuldrene høyere, setter de pris på egen dag :) Både tidsmessig og utmattelsesmessig.

Lenke til kommentar

Hva syns folket om denne 3splitten:

1: bryst, rygg, mage.

2: skuldre, bein.

3: mage, armer.

 

Kan kjøres 3-4 ganger i uken, alt etter hva jeg har tid til.

 

Helt ærlig så syns jeg ikke den er noe særlig. Bryst og rygg på samme dag, og en dag 3 med bare armer? Det blir jo en veldig lang økt og en veldig kort en.

 

Var litt skeptisk selv, men var Geir B. Paulsen som satt det opp til meg så tenkte jeg skulle gi det en sjangse.

Jeg har trent en lignende tre splitt i 9 uker nå, bare med 2 gjennomkjøringer i uka.

 

Dag 1: Underkropp, fokus på forside lår (hovedøvelse frontbøy)

Dag 2: Rygg, bakside skuldre, biceps/underarmer

Dag 3: Skuldre, bryst, triceps (hovedøvelse push press)

Dag 4: Underkropp, fokus på hofte (hovedøvelse markløft)

Dag 5: Rygg, bakside skuldre, biceps/underarmer

Dag 6: Bryst, skuldre triceps (hovedøvelse benk)

 

Logikken for denne rekkefølgen for min del er at det funker best å trene underkropp i syklusen først, når man er mer eller mindre uthvilt, siden underkropp gjerne involverer hele kroppen. Rygg kjøres dagen etter underkropp, slik at ryggen får minst en dag hvile under pressøkta. Direkte ryggtrening (pull-ups, roing etc) fungerer dagen etter markløft, men ikke omvendt. Dette gjelder for min del, og kan hende det ikke passer for andre.

 

Hvis du vil kjøre tresplitt ville jeg ha gjort det sånn som noen andre skrev ovenfor.

 

Dag 1: Bein, mage

Dag 2: Rygg, bakside skuldre, biceps

Dag 3: Bryst, skuldre, triceps

 

Da blir arbeidsmengden rimelig likt fordelt på alle tre dager, og du kan egentlig trene slik du føler for og ta hviledager når du trenger. Bein kommer før rygg, hvis ikke kommer knebøy til å suge. Bryst, triceps og skuldre er på samme dag, men ønsker du å kjøre skuldre separat så gjør det på beindagen slik at du ikke overlapper med to tunge presstreninger på rad. Eneste ulempen jeg har lagt merke til for min del med denne rekkefølgen er at det ikke alltid er like lurt å slite bakside skuldre ut for mye dagen før du skal trene press. Press over hodet kan oppleves som noe ustabilt, men kroppen venner seg til det meste. Til syvende og sist gjelder det bare å regulere treninga riktig og ikke grille baksiden av skuldrene dagen før press.

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

Driver med et nytt program for tiden. Trenger tips til hvilke øvelser jeg burde ha på høy rep dag for overkroppen.

Sånn er oppsettet:

Mandag:

Upperbody body power.

Tirsdag:

Lower body power

Onsdag:

Fri

Torsdag:

Upperbody hyperthropy

Fredag:

Lowerbody Hyperthropy

 

Vet hva jeg skal gjøre på alle dagene bortsett fra torsdag. Programmet er egentlig over 5 dager, men jeg kutter det ned til 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...