Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anbefaler du dette?

Treningsmessig så er det vel utholdenheten som får seg en prøve.

Så uten om det man lærer av selvforsvar så bruker jeg det som min kardiotrening.

Passer meg utmerket at man bruker vanlig treningstøy og sokker/ sko helt som man selv vil.

Slipper å be til en ny gud og slipper drakt.

Lenke til kommentar

Dips er egentlig en fy øvelse, den er hard mot kroppen, og som oftest vond og utføre. Og gir en unaturlig løftebane. Så dersom man kjenner ubehag av dips bytt den ut med en gang. Push ups er mye bedre øvelse, og det finnes mange varianter av den.

Men hvorfor skal man trene til failure når det er bevist at det ikke gir noen styrkemessig fordeler? Det eneste man utretter med failure trening er dårligere teknikk, større sjanse for overtrening, motivasjonen synker og skaderisikoen firedobler seg.

Bevist og bevist. Det fins argumenter og prosjekter som peker i begge retninger, hvertfall når det gjelder hypertrofi. Å avfeie failure fullstendig er litt vel bastant :)

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0801/is_10_65/ai_n6237328/ er for eksempel en studie som sier at å løfte til failure på siste settet gir større styrkeøkning enn å ikke løfte til failure i det hele tatt. PS: Den sier også at failure i hvert sett kan gi deg mindre fremgang.

man kan enkelt enkelt justere opp 2,5% fra forrige periode til neste, dette gjør at du får en gjevn progressjon. slipper overtrening, slipper å måtte maxe hele tiden som gjør at du bruker all energien din på restitusjon.. bremser man litt opp vil man få igjen for det seinere... Skadefri, motivert og restituert. Styrken, volumet, fremgangen kommer bare man bruker tid.

et fint eksempel her, ikke jeg som har skrevet btw:

Det går fint ann å trene hver dag flere ganger om dagen. Det hele kommer ann på 3 ting. Mengde, belastning, frekvens...

Ta en styrkeløfter som et eksempel, som trener relativt lette vekter og kjører seg aldri ut(failure trening) Et styrkeløft program går ut i fra at kroppen trenger så mange repetisjoner og sett på en prosentvis andell av ditt maxløft i en øvelse. Så et 3dagers program vil innebære at du løfter mer repetisjoner og sett men alikevel sammenlagt kunne ha like stor mengde som et 6 dagers program. Men her kommer frekvensen inn.

Ved å legge på ekstra treningsdager vil du kunne kjøre mindre sett pr gang så frekvensen blir mye høyere, dette gjør at du også kan legge på mere mengde som igjen vil stimmulere til kraftutvikling.

Dette er grunnen til at de som vil bli sterke trenger et styrkeløft program med fokus på baseøvelser og rå styrke. Her er belastningen nøye tenkt ut på forhånd og belastningsproseten lagt opp slik at man ikke blir overtrent.

Grunnen til at du kan trene så hyppig med så høy frekvens er fordi man aldri tar seg helt ut. Restitusjonstiden du trenger avhenger av hvor mange prosent av failure du tar ut hver trening. Dette er grunnen til at det er så viktig å følge programmene som blir satt opp 100% da det er tenkt nøye ut en progressjon som vil føre til at du ikke blir overtrent og treningseffekten uteblir. Et eksempel er en utdøver som tar ut 95% på et stevne vil kunne komme tilbake til normal trening bare en uke etter stevnet, mens en som tar ut 100% vil ha en negativ effekt opptil 2-3 måneder etterpå.

I motsettning til et typisk byggerprogram der man tar så mange repetisjoner på 12reps man klarer å må vente "en uke" til neste gang man er klar igjen, vil man med et sånn type program kunne trene baseøvelsene nesten hver dag uten å få den negative effekten. Så du kan egentlig si at høy frekvens = høy fremgang.

Du kan lese mer om frekvensprosjektet til norges styrkeløft forbund på denne linken:

http://www.styrkeloft.no/nyheter/frekvensprosjektet/1437-resultater-fra-frekvensprosjektet

Kanskje dette gir deg litt klarere tanker om hvor bra et typisk "styrkeløft program" fungerer både for volum og styrke.

Lenke til kommentar

@Joakimz

Har du feilsitert eller er den bibelen et svar på innlegget mitt? Jeg har ikke sagt noe om frekvens. Med mindre du mener frekvens og utmattelsestrening er direkte relaterte da.

Og trening til failure er ikke det samme som å maxe vektmessig hver økt, tvert imot. Det handler mer om å utnytte lavere vekter til å utnytte muskler, der det er utmattelse og ikke "utilstrekkelig styrke" som gjør at du ikke klarer å flytte stanga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Anbefaler du dette?

Treningsmessig så er det vel utholdenheten som får seg en prøve.

Så uten om det man lærer av selvforsvar så bruker jeg det som min kardiotrening.

Passer meg utmerket at man bruker vanlig treningstøy og sokker/ sko helt som man selv vil.

Slipper å be til en ny gud og slipper drakt.

Aight, kanskje jeg skulle gitt det en sjangse.

Vet ikke om du bor i Oslo området, men har du noen klubber der og anbefale? :)

Lenke til kommentar

Fredrik:

Jeg syntes det ser ganske så bra ut, jeg. Du har mobiliteten til å gå så dypt som du gjør. Vanskelig å komme med noe konstruktiv kritikk her.

Ght0 Ret4rd:

Jeg kjøper en som heter "Økologisk peanøttsmør", intet mer. Det er noe sånt som 98% peanøtter, og litt havsalt i den. Ikke noe tull. Jeg kjøper den på Meny, hvertfall. De har det sikkert i velassorterte dagligvareforretninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...