KjellV Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hele poenget med RYP er at det er et helkroppsprogram, så alle øvelsene skal kjøres hver økt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Helkroppsprogram. Ahhh... anbefalt eller ikke, forresten? Grunnprogrammet óg E.M. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Mange som bare trener grunnprogrammet om og om igjen og, der har du hele regla med noen uker for styrke og noen for volum. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ahhh... anbefalt eller ikke, forresten? Grunnprogrammet óg E.M. RYP og 5x5 er de mest populære nybegynnerprogrammene enkelt og greit fordi de fungerer veldig bra. Anbefales, uten tvil. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Var snakk om dette med ekstrisk og sånt i går. Kan det være lurt å ta noen økter hvor man lesser på med mere vekt en du egentlig klarer å løfte, og få en partner til å hjelpe deg, men å ta det igjen på å holde igjen på vei ned? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Strengt tatt er det alltid lurt å holde igjen på veien ned, tommelfingerregel er å bruke dobbelt så lang tid på den eksentriske delen av løftet i forhold til den konsentriske. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ja, riktig. Faen jeg som alltid har tenkt at selve løftet er viktigst Lenke til kommentar
Raste Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Endelig begynt å trene igjen etter flere mnd avbrekk. Følelsen av å bli støl er herlig. Planen er å kjøpe inn Kreatin for økt muskelstyrke og kanskje proteinpulver etterhvert. Satser å gå opp noen kg i muskelmasse like før jul siden jeg har gått ned endel etter sykdom osv. Det er det som er målet i allefall. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 GP og EM er ganske like, sistnevnte kutter ut et par øvelser og øker vektene mer. Man må da også spise mer / være sikker på at man er i overskudd. GP tok meg ifra 75-95 alene , siden lineær progresjon fungerer utmerket i begynnelsen sammen med helkroppsprogram så ser jeg ikke vitsen med å ikke trene det mens man kan. Etter x år og vektene begynner å bli tunge og baseøvelser er hoveddelen av programmet så blir det splitt, mer arbeid og unilineær progresjon. For eks 5x5. Man kan jo kaste seg på det ifra begynnelsen, men det blir bare mer arbeid ut av vinduet. Er en del 14-18 som hopper rett på den, mer avansert = tøff Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Man kan jo kaste seg på det ifra begynnelsen, men det blir bare mer arbeid ut av vinduet. Tenker du her på for eksempel Stronglifts 5x5 med lineær progresjon, eller er det ikkelineær (progresjon) som er nøkkelordet? Lenke til kommentar
War Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Tenker på de som hiver seg på splitter med for eks ulineær progresjon og tenker RPE. I begynnelsen vil de få like god om ikke bedre resulteter av helt vanlig 3dagers helkroppsprogram uten noe hokkuspokkus. Man burde utnytte det mens man kan. SL er vel et styrkeprogram der muskelmasse ikke prioriteres i samme grad. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Da er vi enige Personlig setter jeg styrke høyere enn volum og SL har derfor en høyere stjerne hos meg enn RYP. Hva man setter høyest er selvsagt individuelt og begge programmene er meget bra. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Mange som bare trener grunnprogrammet om og om igjen og, der har du hele regla med noen uker for styrke og noen for volum. Lurer også på, hvorfor er ikke markløft med i RYP? Er det bra eller dumt å ta det med? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 I nye versjonen er strake markløft tatt bort, fordi det var en teknikkmessig vanskelig øvelse. Ikke noe problem å legge til markløft, men kutt tilsvarende ned på knebøyen din. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Ikke noe problem å legge til markløft, men kutt tilsvarende ned på knebøyen din. Kutte tilsvarende ned? Nå er jeg ikke helt med.. Hva menes med "mage"? Hvilke øvelser skal gjøres for mage? Trodde knebøy o.l. gjorde susen, jeg? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Knebøy og markløft overlapper litt hverandre i aktivering, og felles for begge er at de er belastende for nervesystemet ditt ved tunge løft i tillegg. Derfor bør du vurdere å f.eks bytte på knebøy og markløft, eller gjøre som SL 5x5 sin nyeste versjon gjør, at man i prinsippet bare har 1 sett markløft i tillegg til de 5 settene knebøy. Mage kan du vel neste gjøre som du føler selv. Planken og variasjoner av denne er gode alternativer som bygger opp kjernemuskulaturen din i tillegg til det du får ut av baseløftene. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Knebøy og markløft overlapper litt hverandre i aktivering, og felles for begge er at de er belastende for nervesystemet ditt ved tunge løft i tillegg. Derfor bør du vurdere å f.eks bytte på knebøy og markløft, eller gjøre som SL 5x5 sin nyeste versjon gjør, at man i prinsippet bare har 1 sett markløft i tillegg til de 5 settene knebøy. Mage kan du vel neste gjøre som du føler selv. Planken og variasjoner av denne er gode alternativer som bygger opp kjernemuskulaturen din i tillegg til det du får ut av baseløftene. Skjønner. Tror jeg. På planken, kan jeg der f.eks trene til jeg klarer holde 30 sek og så utvide så lenge jeg kan, eller er det bedre å ta planken i 10 sekunder med vekter på ryggen, og når jeg klarer det legger jeg på mer vekt? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Mjæ, statisk trening blir det jo uansett. Men start med noe sånt som 3 sett med f.eks 1 minutt hver. Når du kommer dit at dette ikke lengre er noe problem kan du heller ta problemstillingen da. Vil råde deg til å være forsiktig om du ønsker vekter på ryggen. Det setter mye større krav til formen din under utførelsen. Du skal ha en rett kropp, og legger du 10kg over korsryggen er jeg redd du påfører deg mer vondt egentlig. Men det er bare hva jeg tror, jeg vet ikke hva det i praksis kan gjøre med deg. Endret 7. september 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Er har funnet ut at magetrening i slutten av programmet er håplaust. Etter mykje belastning er eg ikkje i stand til å kjøra planke, rollout og liknande. Det går jo for så vidt, men eg ristar som eit ospelauv i vinden. Synest og det til tider er vanskeleg å få belastningen på riktig plass. Skal ikkje mykje forskjell til før korsryggen tar belastningen i staden for magen, eller armane. Sjølv med heilt rett kropp. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Synes det går stort sett greit. Magen får jo uansett litt juling gjennom baseøvelsene, så forventer ikke mirakler heller. Forøvrig merker du jo fort om korsryggen belastes. Endret 7. september 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå