Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig begynt å trene igjen etter flere mnd avbrekk. Følelsen av å bli støl er herlig. :D

 

 

Planen er å kjøpe inn Kreatin for økt muskelstyrke og kanskje proteinpulver etterhvert. Satser å gå opp noen kg i muskelmasse like før jul siden jeg har gått ned endel etter sykdom osv. Det er det som er målet i allefall. :)

Lenke til kommentar

GP og EM er ganske like, sistnevnte kutter ut et par øvelser og øker vektene mer.

Man må da også spise mer / være sikker på at man er i overskudd.

 

GP tok meg ifra 75-95 alene , siden lineær progresjon fungerer utmerket i begynnelsen sammen med helkroppsprogram så ser jeg ikke vitsen med å ikke trene det mens man kan.

Etter x år og vektene begynner å bli tunge og baseøvelser er hoveddelen av programmet så blir det splitt, mer arbeid og unilineær progresjon.

For eks 5x5.

 

Man kan jo kaste seg på det ifra begynnelsen, men det blir bare mer arbeid ut av vinduet.

Er en del 14-18 som hopper rett på den, mer avansert = tøff

Lenke til kommentar

Tenker på de som hiver seg på splitter med for eks ulineær progresjon og tenker RPE.

I begynnelsen vil de få like god om ikke bedre resulteter av helt vanlig 3dagers helkroppsprogram uten noe hokkuspokkus.

 

Man burde utnytte det mens man kan.

SL er vel et styrkeprogram der muskelmasse ikke prioriteres i samme grad.

Lenke til kommentar

Knebøy og markløft overlapper litt hverandre i aktivering, og felles for begge er at de er belastende for nervesystemet ditt ved tunge løft i tillegg. Derfor bør du vurdere å f.eks bytte på knebøy og markløft, eller gjøre som SL 5x5 sin nyeste versjon gjør, at man i prinsippet bare har 1 sett markløft i tillegg til de 5 settene knebøy.

 

Mage kan du vel neste gjøre som du føler selv. Planken og variasjoner av denne er gode alternativer som bygger opp kjernemuskulaturen din i tillegg til det du får ut av baseløftene.

Lenke til kommentar

Knebøy og markløft overlapper litt hverandre i aktivering, og felles for begge er at de er belastende for nervesystemet ditt ved tunge løft i tillegg. Derfor bør du vurdere å f.eks bytte på knebøy og markløft, eller gjøre som SL 5x5 sin nyeste versjon gjør, at man i prinsippet bare har 1 sett markløft i tillegg til de 5 settene knebøy.

 

Mage kan du vel neste gjøre som du føler selv. Planken og variasjoner av denne er gode alternativer som bygger opp kjernemuskulaturen din i tillegg til det du får ut av baseløftene.

 

Skjønner. Tror jeg.

 

På planken, kan jeg der f.eks trene til jeg klarer holde 30 sek og så utvide så lenge jeg kan, eller er det bedre å ta planken i 10 sekunder med vekter på ryggen, og når jeg klarer det legger jeg på mer vekt?

Lenke til kommentar

Mjæ, statisk trening blir det jo uansett. Men start med noe sånt som 3 sett med f.eks 1 minutt hver. Når du kommer dit at dette ikke lengre er noe problem kan du heller ta problemstillingen da.

 

Vil råde deg til å være forsiktig om du ønsker vekter på ryggen. Det setter mye større krav til formen din under utførelsen. Du skal ha en rett kropp, og legger du 10kg over korsryggen er jeg redd du påfører deg mer vondt egentlig. Men det er bare hva jeg tror, jeg vet ikke hva det i praksis kan gjøre med deg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Er har funnet ut at magetrening i slutten av programmet er håplaust. Etter mykje belastning er eg ikkje i stand til å kjøra planke, rollout og liknande. Det går jo for så vidt, men eg ristar som eit ospelauv i vinden. Synest og det til tider er vanskeleg å få belastningen på riktig plass. Skal ikkje mykje forskjell til før korsryggen tar belastningen i staden for magen, eller armane. Sjølv med heilt rett kropp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...