Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det kommer til fredagen skjønner jeg lite. Som eksempel står det, 4 sets of 5, 1 triple, 1 set of 8. Hva vil dette si? Og på Mandagene kjører man en slags pyramide på settene. Det står hva dette er, men ikke hvorfor. Hvilke hensikter har pyramide set vs. flatvekt set?

Ingen? :)

Har du lest programmet i det hele tatt? Hvis du kan engelsk så står alt forklart her.

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Takk skal du ha. Nyttig lesing. En ting til jeg lurer på, før jeg begynner. I alle andre 5x5 eksempler jeg har sett har det vært militærpress med. I linken står det kun "Incline" Slik jeg forstår det er dette nesten det samme? Går det greit om jeg gjør stående militærpress i stedefor incline press ?

Takker :)

"Incline or military".

Velg hva du vil med andre ord. Personlig hadde jeg valgt militærpress for mer direkte trening på skuldre.

Lenke til kommentar

Hvor mange gram kreating er optimalt? Står så mye forskjellig.

Men regner med man ikke trenger så mye som det er anbefalt fra produsentene?

Holder det med 5gram om dagen?

Og hvor mye vann burde man egentlig drikke om dagen? Holder det med 2 liter?

Lenke til kommentar

Æsj, sitter fremdeles fast på 5x5 47.5kg i benkpress. Har ikke klart å øke på en hel måned. Litt kjedelig :(.

Da syns jeg du kan prøve Suicide-benk (nei, ikke suicide-grep ;) ).

PS: Det har sannsynligvis et annet navn, men jeg og en kompis kaller det for det, pga du føler du dauer mens du gjør det :D

Suicice-benk må gjøres med 2 personer.

Før du er ferdig med ditt aller siste sett (i ditt tilfelle 5x5 47.5kg), får du en kompis til å stå bak. Når du har løftet din siste holder du vekten oppe og senker den sakte. Så løfter kompisen din stanga opp, hvor du deretter senker stanga sakte igjen. Gjenta dette til du er F-E-R-D-I-G. Du skal ikke ha mer igjen, finito.

Jeg har brukt den noen ganger når jeg har vært stuck, og den gir garantert støle muskler dagen derpå.

En annen ting kan jo være å kjøre ikke-lin(e)ært slik jeg kjører, istedenfor kun 5x5 (ryp antar jeg?). jeg kjører 2 uker 3 x 10, 2 uker 5 x 5 og 2 uker 3 x 15.

Har fått mange positive tilbakemeldinger på denne.

Lenke til kommentar

Æsj, sitter fremdeles fast på 5x5 47.5kg i benkpress. Har ikke klart å øke på en hel måned. Litt kjedelig :(.

Prøv å utfordre kroppen litt med å gjøre noe nytt.

Hantler i stedet for stang, 8-10 reps, 1-3 reps, supersett etc. Dersom programmet ditt ikke gir deg den progresjonen du ønsker, så kan det være like greit å bytte til noe annet (eventuelt så kan de hende at kostholdet ditt ikke holder mål).

Lenke til kommentar

Da syns jeg du kan prøve Suicide-benk (nei, ikke suicide-grep ;) ).

PS: Det har sannsynligvis et annet navn, men jeg og en kompis kaller det for det, pga du føler du dauer mens du gjør det :D

Suicice-benk må gjøres med 2 personer.

Før du er ferdig med ditt aller siste sett (i ditt tilfelle 5x5 47.5kg), får du en kompis til å stå bak. Når du har løftet din siste holder du vekten oppe og senker den sakte. Så løfter kompisen din stanga opp, hvor du deretter senker stanga sakte igjen. Gjenta dette til du er F-E-R-D-I-G. Du skal ikke ha mer igjen, finito.

Jeg har brukt den noen ganger når jeg har vært stuck, og den gir garantert støle muskler dagen derpå.

En annen ting kan jo være å kjøre ikke-lin(e)ært slik jeg kjører, istedenfor kun 5x5 (ryp antar jeg?). jeg kjører 2 uker 3 x 10, 2 uker 5 x 5 og 2 uker 3 x 15.

Har fått mange positive tilbakemeldinger på denne.

I den sammenheng kan man nevne en norsk(?) studie, der man testet ut effekten av å la personer trene knebøy med eksentrisk og konsentrisk bevegelse i gruppe A, og der gruppe B brukte et spesialapparat som fjernet all belastning på vei opp. Dette fører jo til at man kan trene med høyere belastning, og disse økte også mer i styrke enn gruppe A.

Lenke til kommentar

I den sammenheng kan man nevne en norsk(?) studie, der man testet ut effekten av å la personer trene knebøy med eksentrisk og konsentrisk bevegelse i gruppe A, og der gruppe B brukte et spesialapparat som fjernet all belastning på vei opp. Dette fører jo til at man kan trene med høyere belastning, og disse økte også mer i styrke enn gruppe A.

Dei med kun eksentrisk belastning hadde altså betre utvikling i styrke enn dei med begge delar? Hadde eg aldri trudd. Har du noko kjelde å henvise til?

Tok dei testar på konsentrisk belastning av B-gruppa etterpå for å sjå om auken var tilsvarande der?

Lenke til kommentar

Husker ikke helt. Skal se om jeg finner igjen kilden. Var på fitnessbloggen jeg så de refererte til studien i hvert fall.

Vi er jo mye sterkere til å holde igjen enn å løfte, så belastningen var jo mye høyere.

Det er klart, men var testa dei forskjellen i auka styrke både konsentrisk og eksentrisk? Eller kan den auken B-gruppa fekk i konsentrisk ikkje direkte samanliknast med auken A-gruppa fekk i begge delar?

Lenke til kommentar

Finner den ikke igjen akkurat nå. Men forskningsmessig vil jeg vel tro at de testet ut begge to i knebøy med både konsentrisk og eksentrisk etter perioden med forskjellig trening. Ellers vil det jo være rimelig ubrukelig.

Det er jo heller ikke noe nytt at man f.eks ved chin-ups kan ta assistert opp og senke seg kontrollert ned for å trene opp styrken til å etterhvert klare å dra seg opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ligger du fortsatt i kaloriunderskudd? Hvis det er tilfellet så er det kanskje noe av grunnen.

Du kan jo forsøke å gå ned noen kilo, for så å øke igjen. Eventuelt prøv noen andre øvelser. En hvileuke kan også være en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...