Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hvor stor er risikoen for overtrening for en nybegynner?

 

Jeg trente i dag, men hadde en ganske ufullstendig og dårlig økt, fordi jeg måtte vise en kompis teknikk osv. Derfor tenker jeg å gå og trene i morgen, men er litt usikker på om jeg da risikerer overtrening.

 

Jeg tok f.eks ca. 3 sett med 5 reps på bicepscurl med EZ-stang (stang + 15kg). Kan jeg da ta 5x5 biceps i morgen, eller blir det overtrening?

Vet du hva overtrening betyr? Tenk litt. Skulle kroppen din liksom kollapse hvis du trener armer to dager på rad?

 

Denne uka har jeg trent totalt 23 sett rygg fordelt på 3 økter i uka, pluss bakside skuldre da som også tar på øvre rygg. Jeg har holdt tilsvarende treningsmengde i 9 uker nå. Overtrening i følge noen, men så lenge som jeg blir sterkere og vokser i en grad jeg selv er fornøyd med så må vel det være greit?

 

Hvis du føler deg bra, så kan du mest sannsynlig trene. Jeg sier ikke at du skal trene samme muskelgruppe hver dag selv om du føler du kan, men du kjenner jo fort når kroppen er sliten og trenger en hviledag. Dette er ikke så komplisert som noen skal ha det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er risikoen for overtrening for en nybegynner?

 

Jeg trente i dag, men hadde en ganske ufullstendig og dårlig økt, fordi jeg måtte vise en kompis teknikk osv. Derfor tenker jeg å gå og trene i morgen, men er litt usikker på om jeg da risikerer overtrening.

 

Jeg tok f.eks ca. 3 sett med 5 reps på bicepscurl med EZ-stang (stang + 15kg). Kan jeg da ta 5x5 biceps i morgen, eller blir det overtrening?

Vet du hva overtrening betyr? Tenk litt. Skulle kroppen din liksom kollapse hvis du trener armer to dager på rad?

 

Overtreningsbegrepet blir brukt om litt forskjellige ting rundt omkring, også her i tråden. Det EirikYeah tenker på er vel heller om det er hensiktsmessig med tanke på restitusjon å trene det samme to dager på rad, enn overtrening i form av overbelastning av nervesystemet og hele kroppen som går på en krasj (som er det som egentlig ligger i overtreningsbegrepet)

 

Jeg kan ta helt feil, dette kan vel bare EirikYeah svare på :)

 

Jeg hadde ikke kastet bort tiden min på å trene samme gruppe to dager på rad, føler jeg bare "flytter" restitusjonsfasen en dag. Er nok av nyttige øvelser jeg gjør alt for sjelden, å finne alternativer burde være et lite problem :p

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange kjører 5x5 programmet slik at de etter oppvarming kjører en slags pyramide, hvor de f.eks tar

 

5 x 50kg

5 x 52.5kg

5 x 55kg

5 x 57.5kg

5 x 60kg

 

Vanligvis pleier jeg bare å ta 5x5 med f.eks 55kg. Er det noe forskjell på disse to strategiene resultatmessig? Er den ene bedre enn den andre?

 

Det er å jobbe seg opp mot et toppsett. Dette vil gi mer intensitet, altså du vil kunne løfte tungt på toppsettet. Kjører du 5x5 på en bestemt vekt får du inn mer volum og vil sannsynligvis løfte litt mindre enn du ville gjort på et toppsett.

 

I en versjon av 5x5 programmet jeg kjører er det en intensitetsdag og en volumdag. Så du kan fint kombinere disse to metodene.

Lenke til kommentar

@Fredrik

 

Det er ikke så rart, siden triceps er en mye sterkere muskel enn biceps, og står for mye mer av bevegelsen selv.. Biceps er tross alt ikke den eneste albuefleksjonsmuskelen, er ikke sikker på om den er sterkere enn brachialis engang.

 

Bicepsisolasjon er vel mest en kosmetisk greie, uten at det er noe galt i det :D

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

@Fredrik

 

Det er ikke så rart, siden triceps er en mye sterkere muskel enn biceps, og står for mye mer av bevegelsen selv.. Biceps er tross alt ikke den eneste albuefleksjonsmuskelen, er ikke sikker på om den er sterkere enn brachialis engang.

 

Bicepsisolasjon er vel mest en kosmetisk greie, uten at det er noe galt i det :D

 

Klar over forskjellene mellom triceps og biceps i forhold til størrelse etc, og det er vel også det som gjør at jeg kunne ønske meg litt mer isolasjon der. Rett og slett av forfengelige grunner, egentlig.

Lenke til kommentar

Bicepsisolasjon er vel mest en kosmetisk greie, uten at det er noe galt i det :D

Nå er det ganske mye trening som bare er for synets skyld, eller kanskje dette bare gjelder meg :whistle: Personlig trener jeg fordi jeg synes det ser bra ut, styrken kommer mer som et pluss. Tror ikke jeg har gjort noe fysisk anstrengende på en evighet, med unntak av trening, og jeg tviler på at jeg får bruk for den fysiske styrken min i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Bicepsisolasjon er vel mest en kosmetisk greie, uten at det er noe galt i det :D

Nå er det ganske mye trening som bare er for synets skyld, eller kanskje dette bare gjelder meg :whistle: Personlig trener jeg fordi jeg synes det ser bra ut, styrken kommer mer som et pluss. Tror ikke jeg har gjort noe fysisk anstrengende på en evighet, med unntak av trening, og jeg tviler på at jeg får bruk for den fysiske styrken min i overskuelig fremtid.

 

Samme med meg. Trener for å se og føle meg bedre ut, samt kanskje gjøre kroppen mer rustet for påkjenninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...