Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor stor er risikoen for overtrening for en nybegynner?

Jeg trente i dag, men hadde en ganske ufullstendig og dårlig økt, fordi jeg måtte vise en kompis teknikk osv. Derfor tenker jeg å gå og trene i morgen, men er litt usikker på om jeg da risikerer overtrening.

Jeg tok f.eks ca. 3 sett med 5 reps på bicepscurl med EZ-stang (stang + 15kg). Kan jeg da ta 5x5 biceps i morgen, eller blir det overtrening?

Lenke til kommentar

Tror den veier alt fra 7-10 kg. Men spiller det noen rolle så lenge du ikke skal registrere noen rekordeløft med den? Jeg har pleid å ta utgangspunkt i at den er 10 kg for enkelhets skyld.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av noen manualer, så jeg må vite sånn ca. hvor mye jeg løfter til vanlig ;).

Lenke til kommentar

Hvor stor er risikoen for overtrening for en nybegynner?

Jeg trente i dag, men hadde en ganske ufullstendig og dårlig økt, fordi jeg måtte vise en kompis teknikk osv. Derfor tenker jeg å gå og trene i morgen, men er litt usikker på om jeg da risikerer overtrening.

Jeg tok f.eks ca. 3 sett med 5 reps på bicepscurl med EZ-stang (stang + 15kg). Kan jeg da ta 5x5 biceps i morgen, eller blir det overtrening?

Liten sjans for å bli overtrent, men er vell ikke anbefalt å trene samme muskelgruppen 2 dager på rad (biceps)?

Lenke til kommentar

Jeg skal selvsagt trene andre ting enn biceps ;). Jeg fokuserer litt på biceps for tiden fordi jeg er ganske svak i armene i forhold til f.eks lår. Jeg tar snart min egen kroppsvekt i knebøy, men klarer ikke en halv chin-up. Det er uakseptabelt :p.

Jeg ser at mange kjører 5x5 programmet slik at de etter oppvarming kjører en slags pyramide, hvor de f.eks tar

5 x 50kg

5 x 52.5kg

5 x 55kg

5 x 57.5kg

5 x 60kg

Vanligvis pleier jeg bare å ta 5x5 med f.eks 55kg. Er det noe forskjell på disse to strategiene resultatmessig? Er den ene bedre enn den andre?

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvor man kan ha telefonen sin med musikk hen når jeg trener?

Har ikke shorts med lommer, og en sånn greie til å ha på armen blir for stress når man bruker armene ganske så mye.

Du må få deg en sånn liten MP3 spiller med "Clip" på. shorts med lommer funker også :) eller noen andre ideer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617332

http://www.dinside.no/832779/sandisk-sansa-clip%2B

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg skal selvsagt trene andre ting enn biceps ;). Jeg fokuserer litt på biceps for tiden fordi jeg er ganske svak i armene i forhold til f.eks lår. Jeg tar snart min egen kroppsvekt i knebøy, men klarer ikke en halv chin-up. Det er uakseptabelt :p.

Jeg kan vedde havregrøten jeg sitter og spiser nå på at det ikke er biceps som er flaskehalsen i chinsene dine. Det er en grunn til at SS, SL, ikke inkluderer en eneste isolasjonsøvelse for biceps, det er en liten verdiløs pyntemuskel (for å sette det på spissen:P)

Du trener og gjør selvfølgelig akkurat som du selv vil, men vil du ta flere chinups hadde jeg ikke stått med curls hver dag, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hvor man kan ha telefonen sin med musikk hen når jeg trener?

Har ikke shorts med lommer, og en sånn greie til å ha på armen blir for stress når man bruker armene ganske så mye.

Skaff deg shorts med lommer. Eller bruk treningsbukse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...