Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Har merket at i hantelpress er det stabilisering av venstre arm som først svikter. tenkte dette skulle bli bedre med benkpres så jeg prøvde de i dag. men på fjerde rep på 100kg kjenner jeg at venstre arm begynner å vingle og jeg må trekke med. egentlig ganske irriterende for at jeg føler jeg må ha de siste 2 reps får å få best mulig trenings utbytte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har 3T bytta ut alt av apparater og manualer noe som er bra. Men såklart har de fjerna romaskina... Noen som mener jeg får like bra utnytte av hantler eller skal jeg bytte ut roinga med nedtrekk/pullups?

Du kan jo prøve

eller
? :)

Noen som har tips om hvordan man burde trene seg opp til å sykle birken til neste år? Har fått et "kall", og det er at jeg skal sykle birken :ph34r:

Hva slags trening burde jeg kjøre? 4x4? Langkjøring? :)

Styrke vil selvfølgelig bli trent ved siden av, jeg gir ikke så lett slipp på styrketreninga :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Noen som har tips om hvordan man burde trene seg opp til å sykle birken til neste år? Har fått et "kall", og det er at jeg skal sykle birken :ph34r:

Styrke vil selvfølgelig bli trent ved siden av, jeg gir ikke så lett slipp på styrketreninga :)

Sykla birken iår jeg :D

Jeg vil anbefale å starte med 4x4 vis du skal starte nå. Det er bra for motivasjonen og du får lagt et grunnlag. Men mot sommeren neste år bør du få 5-10 langkjøringer der du bør sykle mellom 5-15 mil. For å venne rompa til å sitte så mye.

Et annet tips: tren myyyyyye på grus! Så å si hele løypetraseen er grus og det suger ekstremt i beina. Grustrening kombinert med lang intervalltrening i motbakker så vil birken gå fint.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

finnes det noen treningssteder i Sandviken ( Bergen) utenom rådyre SATS, eller??

Fitness 1. Koster 250 i måneden, døgnåpent og 10 meter i fra kiwi. De holder til i birkebeinersenteret (like nedenfor støletorget). De har åpent hele året uten unntak 6-24. I tillegg er det helt nytt. De åpnet for et halvt år siden omtrent. Lite folk også. Negativt er at de stort sett ikke har bemanning og dårlig utvalg av apparater.

I tillegg har du vikinghallen som ligger like nedenfor, nesten ved bryggen. Og om du bor lengre ute i sandviken har du jo lehmkuhlhallen (det skrives faktisk slik) ved NHH og stemmemyren.

Lenke til kommentar

Sykla birken iår jeg :D

Jeg vil anbefale å starte med 4x4 vis du skal starte nå. Det er bra for motivasjonen og du får lagt et grunnlag. Men mot sommeren neste år bør du få 5-10 langkjøringer der du bør sykle mellom 5-15 mil. For å venne rompa til å sitte så mye.

Et annet tips: tren myyyyyye på grus! Så å si hele løypetraseen er grus og det suger ekstremt i beina. Grustrening kombinert med lang intervalltrening i motbakker så vil birken gå fint.

Først av alt, få deg en god sykkelshorts.

Jeg er ikke så enig med failern, det er likegreit å bli vandt til treningsmengden så raskt som mulig og så bake på med de hardere øktene etterhvert. Jeg ville startet med langkjøring, du skal tross alt sitte på det lille sykkelsetet i mange timer, og det er viktig å føle seg komfortabel på det. Lårmusklaturen din trenger å bli vandt med aktivitet over lang tid, noe som er viktigere enn et litt høyere oksygenopptak. På langturer kan du gjerne trykke til litt i noen bakker slik at det ikke blir så monotont og det er ganske moro faktisk.

Jeg hater økter som er bestemt intervall på forhånd, værste jeg vet. Finner det mye lettere å ha noen interne konkurranser, med både meg selv eller andre jeg sykler med, i bakker av forskjellige lengder og av forskjellig vansklighetsgrad. Er det f.eks. en dag du føler deg litt dårlig, ta det rolig. Så kommer de dagene der du har planlagt å ta det rolig, men kroppen føles helt topp, da er det godt og ta en hard økt istedenfor.

Når det nærmer seg sommer neste år kan du vurdere mer målrettet trening med mer systematisk hard trening på/rett over terskel, som er området du kommer til å bruke mesteparten av tiden din i et ritt(rett under terskel).

Det viktigste er å trene, uansett hvilken filosofi du følger.

Selv skal jeg delta på Landeveisbirken som går tidlig i juni hvis jeg husker rett, blir spennende å se om jeg klarer å opprettholde treninga igjennom vintern. Det klarte jeg ikke i fjor vinter. :p

Lenke til kommentar

Er det sant, er det å trykke i seg mat som er alt som skal til? ^^

Er jo visse utfordringer med det og da, i forhold til tid, mulighet og ikke minst kostnader.

Ikke om man har GRATIS mat på jobb :tease:

Har selv drukket 2 liter h-melk i dag og spist masse nybakt brød og 2 bokser makrell i tomat på jobb... :!:

Hva jobber du med?

Lenke til kommentar

Er det sant, er det å trykke i seg mat som er alt som skal til? ^^

Er jo visse utfordringer med det og da, i forhold til tid, mulighet og ikke minst kostnader.

Ikke om man har GRATIS mat på jobb :tease:

Har selv drukket 2 liter h-melk i dag og spist masse nybakt brød og 2 bokser makrell i tomat på jobb... :!:

Hva jobber du med?

Har bytta jobb fra fiskeforskning til oljevern...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Først av alt, få deg en god sykkelshorts.

Jeg er ikke så enig med failern, det er likegreit å bli vandt til treningsmengden så raskt som mulig og så bake på med de hardere øktene etterhvert. Jeg ville startet med langkjøring, du skal tross alt sitte på det lille sykkelsetet i mange timer, og det er viktig å føle seg komfortabel på det. Lårmusklaturen din trenger å bli vandt med aktivitet over lang tid, noe som er viktigere enn et litt høyere oksygenopptak. På langturer kan du gjerne trykke til litt i noen bakker slik at det ikke blir så monotont og det er ganske moro faktisk.

Jeg hater økter som er bestemt intervall på forhånd, værste jeg vet. Finner det mye lettere å ha noen interne konkurranser, med både meg selv eller andre jeg sykler med, i bakker av forskjellige lengder og av forskjellig vansklighetsgrad. Er det f.eks. en dag du føler deg litt dårlig, ta det rolig. Så kommer de dagene der du har planlagt å ta det rolig, men kroppen føles helt topp, da er det godt og ta en hard økt istedenfor.

Når det nærmer seg sommer neste år kan du vurdere mer målrettet trening med mer systematisk hard trening på/rett over terskel, som er området du kommer til å bruke mesteparten av tiden din i et ritt(rett under terskel).

Det viktigste er å trene, uansett hvilken filosofi du følger.

Selv skal jeg delta på Landeveisbirken som går tidlig i juni hvis jeg husker rett, blir spennende å se om jeg klarer å opprettholde treninga igjennom vintern. Det klarte jeg ikke i fjor vinter. :p

Enig i det med sykkelshorts.

Grunnen til at jeg sa at han skulle starte med 4x4 var fordi jeg tolket det slik at han ikke hadde trent mye sykkel fra før. Om en da begynner rett på langkjøringen så kan det være en ganske stor motivasjonskiller. Ta heller korte økter i starten 0,5-1 time 2-3 ganger i uken. Det er ikke så mye at du går lei og heller ikke så lite at du ikke ser framgang.

Det du nevner med å ikke legge opp sykkeløkten til punkt og prikke er jeg helt enig i. Jeg hiver meg bare på sykkelen og sykler. Er jeg lite motivert tar jeg meg en liten tur (par km) kjører kanskje et par drag ettersom hva jeg føler.

Men nå må vi også huske på at birken er ikke spesielt utfordrende. Den er bare 9,5 mil og de fleste kommer gjennom uten spesielt mye trening. Men når det er sagt er det selvsagt en mye bedre tur om du slipper å ligge på syregrensa opp til Skramstad :p

Forøvring så er det vanskligere å melde seg på birken enn å ta merket :D Påmeldingen varte vel i 51 sek. ifjor...

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sa at han skulle starte med 4x4 var fordi jeg tolket det slik at han ikke hadde trent mye sykkel fra før. Om en da begynner rett på langkjøringen så kan det være en ganske stor motivasjonskiller. Ta heller korte økter i starten 0,5-1 time 2-3 ganger i uken. Det er ikke så mye at du går lei og heller ikke så lite at du ikke ser framgang.

Tja, hver sin smak kanskje. Tror jeg aldri har hatt en treningsøkt på under timen. Det helt fra starten hvor jeg brukte nesten halvannen time på en lokal ~23km lang runde, jeg var i latterlig dårlig form. Jeg finner det mye lettere å motivere seg for turer som i utgangspunktet skal være lette, og når den først starter kan den fort bli så mye hardere fordi kroppen føles bra. Selvom jeg sier rolige langturer kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg har vanskligheter med å fullføre dem slik, ender som oftest med at jeg tråkker til og får noen naturlige intervaller der det passer seg.

Edit: Når jeg tenker meg om så har jeg hatt økter kortere enn 1 time nå i det siste, men det har vært for å bli vandt med å løpe litt. En aktivitet hvor belastningene er større og jeg vil ikke bli skadd. Har tross alt aldri iløpet av mitt korte liv løpt noe mer enn ytterst nødvendig i gymtimene på skolen, som som oftest endte opp med gange uansett. :p

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Skal myke opp i lysken og "bak" knærne. Tenkte på lett jogg nedover skogen i rundt en halvtime, etterfulgt av tøying. Prøve å få til dette to ganger i uka. Vil dette gi meg litt resultater etter ei stund? Har typiske fotballbein. Stive. Jeg klarer å sparke ganske høyt, men beinet får jeg faen ikke retta ut samtidig. Da er jeg ferdig.

Lenke til kommentar

Deilig med deload på knebøy! Ble en toppsettene ble på 95 kg idag. Treningen ble plutselig utrolig kort når man ikke trenger en times pause mellom vært sett.

Klarte også 5x5 67,5 kg på benken. Brukte vel nesten 10 sekunder på siste reppen på siste sett. 70 kg skal bli tungt!

Lenke til kommentar

Skal myke opp i lysken og "bak" knærne. Tenkte på lett jogg nedover skogen i rundt en halvtime, etterfulgt av tøying. Prøve å få til dette to ganger i uka. Vil dette gi meg litt resultater etter ei stund? Har typiske fotballbein. Stive. Jeg klarer å sparke ganske høyt, men beinet får jeg faen ikke retta ut samtidig. Da er jeg ferdig.

Hei.

Sliter med det samme selv. Spesielt i øvelser som knebøy, hvor det kreves at hofta ikke krummer seg. Det du sier høres ut som en grei økt. Det viktigste er egentlig bare å være litt varm før du begynner tøyingen. Det er mest effektivt om du får noen til å hjelpe deg. Jeg tenker da på det som kalles PNF-tøying (Proprioceptiv Neuromuskulær fascilitering :) ). Du kan lese litt mer om dette her. Selvfølgelig vil vanlig bevegelighetstrening også gå strålende. Da foreslår jeg å lese på exrx.net så du ser hvordan du kan tøye bestemte muskelgrupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er ekstremt oppgitt nå. Sykdommen har virkelig tatt over. Tror jeg har pådratt meg influensa eller noe lignende. I tillegg til dette er jeg lei av RYP. Er ikke motivert lengre til å trene fem ganger i uken, og jeg synes ikke resulatetene er tilstede for å trene så regelmessig. Vet ikke hvaj eg skal gjøre, for å være ærlig. Om jeg skal dra til doktor eller ikke. Om jeg skal kjøre nytt program eller ikke selvom dere sier at man alltid skal fullføre et program. Tror ikke jeg har motivasjonen til å drive med det programet i 5 uker til..

Lenke til kommentar

Om det er influensa eller lignende så går det jo heldigvis over, med mindre dette er noe som har holdt på veldig lenge og som du sliter med å bli frisk fra?

Du MÅ ikke fullføre programmet, om du sliter veldig med motivasjonen og ikke har lyst til å trene det programmet i det hele tatt så er det jo bedre å finne noe nytt eller forandre litt på det, så treningsgleden fortsatt kan være tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...