Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trener man samme musklatur i benkpress og push up da?

Vel ja, men man kan jo kjøre forskjellige grep i begge øvelser som flytter belastningen :)

Og de fleste trener tyngre og færre reps i benkpress enn de gjør i pushups.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Det er ein pressøvelse med hendene framfor seg, er vel neppe den store forskjellen.

Utfordringa med push-ups kan vere å auke belastning. Kroppsvekta er stort sett lik heile veien, då må du bruke lausvekter eller endre posisjon for å få progresjon. Å ta 50 push-ups er det ikkje noko poeng i.

Lenke til kommentar

Uff. 3 uker uten styrketrening har gjort utslag på kg'ene :-( Første settet på pyramiden klarte jeg bare 2 reps. Fikk pressa ut 5 neste (med samme vekt), men så klarte jeg bare 3. Trodde jeg skulle klare å holde meg på den samme vekta, men den gang ei.

Et lite spørsmål: Jeg har i noen måneder trent 5x5 pyramide. Aner ikke om det er noe som "offisielt" heter det, men jeg tror jeg misforsto kompisen som foreslo at jeg skulle teste 5x5. Dette er hvordan jeg gjør det:

• 5 ganger X kg
  • 5 ganger X +2.5 kg
  • 5 ganger X +2.5+2.5 kg
  • 5 ganger X +2.5 kg
  • 5 ganger X kg

Klarer jeg dette begynner jeg på X +2.5kg neste gang slik at toppen av pyramiden også er 2.5kg tyngre enn forrige gang. Er dette noe jeg har kokt sammen i misforståelsen eller er det flere som gjør det slik? Jeg synes jeg har hatt god fremgang på denne måten og har stort sett klart 5x5 hver gang og dermed gått opp 2.5kg hver gang jeg har trent. Det er vel egentlig det viktigste, men om noen har noe vettugt å si om dette så er jeg åpen for forslag.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Det stemmer jo i teorien men gjør det lettere for deg selv.

5x5 er egentlig samme vektene hele vegen , men man øker etter den gitte progresjon man har regnet ut.

For nybegynnere og de som trenger så kan man kjøre 5x5 med pyramide for å lette programmet/treningsmengden.

Da skal siste settet være den vekten du har i programmet den dagen.

Under der er det ikke så nøye.

Skal du ta benkpress 50kg så er 5x5 sånn

50x5 50x5 50x5 50x5 50x5

Og i pyramide for eks

40x5 42x5 44x5 48x5 50x5

Men sånn kan man ikke holde på å lete frem småskivene , så i realiteten blir det kanskje

40x5 40x5 45x5 45x5 50x5

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trener frykelig mye fotball for tiden, og lurer på gode øvelser for fotballen generelt...

Driver nå med stander Biceps, triceps, benk, militærpress, nedtrekk, tåhev og knebøy.

Er andre øvelser som anbefales på det sterkeste? utenom markløft? (Liker ikke markløft grunnet jeg får fryktelig vondt i ryggen av det og det føles så en veldig unaturlig bevegelse å trene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...