Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg har svaret på dette selv, men er ikke heelt sikker selv.

Når det kommer til pullups, chinups og pullups med smalt grep - varierer styrken min veldig. Tar jeg chinups klarer jeg 10, samme om jeg tar pullups med smalt grep (20 cm mellom hendene). Problemet kommer om jeg flytter ut grepet til skulderbredde + 20cm, her klarer jeg knapt 2 reps. Skulderbredde er ikke mye bedre, men med en gang jeg flytter grepet innenfor skulderbredde - kommer styrken for fullt.

Trodde egentlig at det var lats som hang litt etter, men jeg vet egentlig ikke - kanskje er bare grepet uoptimalt? Eller vil nedtrekk med bredt grep kanskje være lurt å legge inn?

Lenke til kommentar

Faktisk, bredt grep vil gjøre at du bruker mindre armer, men det tar ikke mer på lats enn skulderbredt, men heller mer på øvre rygg. Funksjonen til latsen er blant annet å dra overarmen ned på sidene av kroppen, og foran kroppen. Når man kjører bredt grep så får man ikke overarmen helt ned. Bevegelsesbanen blir mye større med f.eks V-grep. Man får fullstendig strekk i bunn, og man klarer å dra overarmen helt ned mot overkroppen på topp. Bevegelsen blir i bunn og grunn nesten som en pullover (isolasjonsøvelse for lats og bryst) ifht. overarmene, bare at man også bruker armer og større del av rygg.

En god øvelse for lats er incline cobra, altså en-arms nedtrekk på skråbenk. Strekk helt ut på topp, og dra overarmen helt ned til overkroppen, og kjør en liten stopp der. Når man kjenner at latsen kramper sammen fra armhulen og helt ned til midjen når man holder vekta, så gjør man den riktig. Og når man gjør det, så beveger overarmene seg fra topp til bunn helt på siden av overkroppen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har den beste gainern i verden ... ca ... 100% Naturlig tjukkmjølk (tettemelk sjekk wikipedia om du er usikker) fra hjemme. Ekte melk uten kunstige tilsetningsstoffer eller forstyrrelse fra meieri. #winning.

Og ja. Rimelig fett men satan det gjør seg med havregryn

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål angående MYO-reps. Jeg sliter med å løfte flere sett på myo-repsserien. Jeg kan f. eks løfte 18 reps på aktiveringssettet, men nå 9 RPE allerede på første eller andre settet i den påfølgende myo-repsserien. Jeg føler derfor at jeg ikke får fult utbytte av treningen. Er dette normalt eller burde jeg vurdere færre reps eller litt lengre pauser?

Har sett gjennom artikkelserien for svar, men finner ikke helt det jeg er ute etter. Lurer på om jeg skal forsøke og kutte ut 1 rep på hvert sett slik at jeg får fult utbytte av treningen.

Noen innspill?

Lenke til kommentar

hviler faktisk underarmen-- og da også belaster skulderen, på pc stolen. Men dette kan da ikke være hele historien. Hvis jeg kjenner rundt skulderen, på en måte da, så kjenner jeg at det er rimelig tynt rundt hele. Altså jeg kunne trengt noe mere muskulatur eller tykkhet i det område. Når jeg tar sånne sidehev greier jeg drøyt 2 kilo x 20 reps. Hvis jeg tar mere gjør det vondt. WTF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...