Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vanlig å bli ganske utslitt i korsryggen etter knebøy (low bar)? Er helt fin i korsryggen dagen etterpå, men rett etter 5x5 med tunge vekter er jeg helt utslitt i korsrygg, og beina selvfølgelig.

Egentlig ikke. Jeg blir ikke sliten i ryggen av knebøy, men det sies at jeg er flink til og Varme opp før jeg begynner økten og da. Spørsmålet er: - er du flink til og varme opp før øktene dine? Ikke noe galt og bli sliten i beina nei. Ikke alltid man blir sliten i beina da.

Ah ok, da kjører jeg på! :D Varmer alltid opp ja, ikke så altfor mye da. Tok 70 kg i knebøy sist gang nå, og oppvarmingen ble slik:

2x5 20kg, 1x3 40 kg, 1x2 60 kg. Og så 5x5 med 70 kg. Så tar jeg også alltid å trener litt bevegelighet for

og
før jeg begynner.

Takk for svar! :D

Edit: Det var en ting jeg fant utav da, så jeg skal slutte med. Jeg pleier alltid å gå langt ned på knebøyene med low bar, og det var ikke så bra visst.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Edit: Det var en ting jeg fant utav da, så jeg skal slutte med. Jeg pleier alltid å gå langt ned på knebøyene med low bar, og det var ikke så bra visst.

Hvor har du dette fra? Dype knebøy er good stuff, også med low bar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg kan nok prøve det, men tviler på om det jeg kommer til å gjøre det i lengden, siden jeg føler oppvarmingen er ganske grei. Men takk for tipset :D Jeg har lordosis fant jeg ut nylig, så må nok fokusere mye på ryggøvelser tenker jeg og da kommer tipsene du ga til god hjelp!

Edit:

@Discipline, ja var akkurat det jeg fant ut. Har mistet svaien i ryggen av og til, men er bevisst på det nå så det skal ikke skje igjen :)

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Hehe sant det! Men jeg er ganske sikker, det synes godt i speilet, at det er en ekstra overflødig bue. Det er helt likt som han til venstre på bildet der nede. Har ikke fått noen kompiser til å se på det da. Det er ikke så farlig heldigvis da, alt jeg trenger er jo å tøye som det står så løser deg seg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Leste et sted at knebøy ikke var å anbefale for personer som nærmer seg 190 cm. Er dette korrekt? Mener også å ha lest at i slike tilfeller er frontbøy bedre. Noen som har hørt noe lignende?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg tror jeg aldri har opplevd å bli sliten i korsryggen etter knebøy (iallefall ikke etter jeg har rettet på teknikken)

Hmm, jeg fikk beskjed av instruktør at det var helt normalt å bli sliten i hele kroppen, spesielt bein og rygg etter knebøy når du ikke er vant til øvelsen. Ikke første gangen en instruktør feilinformerer om det ikke stemmer.

Leste et sted at knebøy ikke var å anbefale for personer som nærmer seg 190 cm. Er dette korrekt? Mener også å ha lest at i slike tilfeller er frontbøy bedre. Noen som har hørt noe lignende?

Ja, jeg har hørt det samme. Kan dessverre ikke henvise til noen kilder fordi jeg ikke husker hvor jeg har lest/hørt det.

Lenke til kommentar

Det er ikke høyden i seg selv som avgjør om man er bygd for knebøy; det er forholdet mellom lengden på lårbein og lengden på torso. Dersom man har lange lårbein og kort torso har man ikke optimal struktur for øvelsen. Tingen er at det som skiller en høy person fra en lav er som regel lengden på lemmene. Lengden på torso varierer ikke like mye som lemmelengde. Altså, en person på 190 har ofte mye lengre ben men bare litt lengre torso enn en på 175.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg kan nok prøve det, men tviler på om det jeg kommer til å gjøre det i lengden, siden jeg føler oppvarmingen er ganske grei. Men takk for tipset :D Jeg har lordosis fant jeg ut nylig, så må nok fokusere mye på ryggøvelser tenker jeg og da kommer tipsene du ga til god hjelp!

Like greit og varme opp bra hver økt, ikke bare i perioder da problemene kommer :) Dersom du er flink til og varme opp hele tiden kommer nok ikke disse problemene. Isåfall kan det bli være og være etterhvert.

Lenke til kommentar

Er så sinnsykt demotiverende å høre dere si at dere KUN makser 48 kg i knebøy, med ødelagt kne. Jeg er 16 år og løfter ca. 30 kg (uinkludert vekt på stang) på 10RM. Er dette lite for en 16-åring? Har det noe med at nervesystemet mitt ikke har utviklet seg enda? Føler ikke jeg løfter tungt i andre øvelser heller. Ligger på rundt 20 kg (uten vekt på stang) på 10RM under benkpress. Folk beskriver meg som en ganske kraftig kar også..

:blush:

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Det spørs jo mye på treningsbakgrunnen din. Når du først starter med et godt treningsprogram og spiser riktig og nok vil du øke ganske kraftig uansett. Du må bare terpe teknikk og presse deg selv.

Synes ikke vi skal bruke begreper som "lite for en 16-åring" for alle er forskjellige. Enkelte er født muskuløse og presterer fra første stund. Andre må jobbe. Så jeg vil heller anbefale deg å drite i vekten du løfter, og heller jobbe med progresjonen du gjør som et mål. Har økt maksløftet mitt betraaktelig det siste halve året ved konsekvent trening og fokus på progresjon.

EDIT: Har ikke ødelagt kneet mitt, så du ikke tror jeg er hakket før uføre men utfører knebøy. Gjorde noe rart med det for 3 uker siden og er bare i en prosess der jeg gradvis øker belastningen for å være sikker på at det er bra igjen :p

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Jeg forstår jo det, men likvel føler det er relativt lite. Om jeg hadde vært 100 % utrent nå som 16 åring og ventet i 4 år til jeg ble 20 og fremdeles ha trent like lite, hadde jeg vel hatt MYE større kapasitet? Dette har vel med nervesystemet eller noe lignende, tipper jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...