Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg litt ved å gi meg noen tilbakemeldinger på teknikken i knebøy og markløft? Ligger i loggen.

 

I markløften så prøv å ikke len deg så mye frampå når du skal ned igjen, dette sliter voldsomt på korsryggen, har erfart dette ganske godt når jeg pådro meg en skikkelig strekk av feil teknikk. Tenk at du skal være så vertikal med ryggen som mulig. For hver reps så sett deg også godt ned med rompa så du løfter mest mulig med beina og ikke med ryggen.

 

Du har bra utgangsposisjon på det første løftet (kanskje du kan senke rompa enda litt mer), prøv å ha den på hvert løft. Men når du går ned igjen så "glemmer" du å senke rompa sammen med ryggen, så du belaster korsryggen veldig mye.

 

klarer ikke å se så voldsomt mye av knebøyen, men du har fin og rett rygg som jeg kan se hvertfall.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan utføres dette? Googlingen min gjorde meg ikke mye smartere...

Legge tommelen rundt stanga, alfa og omega i benkpress også.

 

Noen gode alternativ øvelser for markløft untatt knebøy?

Utelukker du frontbøy også? Kjører du knebøy eller hvilke kan du ikke kjøre?

Lenke til kommentar

tommellås

Hvordan utføres dette? Googlingen min gjorde meg ikke mye smartere...

 

Antar hun tenker på hook grip:

HookGrip.jpg

 

Har testet det uten å kunne si at det funket så bra for meg hvertfall, men jeg har vel for små hender til å få et fornuftig grep.

 

Jeg må kjøre mixed på stort sett alle sett over 100kg. Er nødt å legge inn litt grepstrening snart. Men så lenge man veksler på hvilken vei man kjører mixed bør man vel kunne unngå en evt skjevhet i ryggen?

Lenke til kommentar

Hvordan utføres dette? Googlingen min gjorde meg ikke mye smartere...

Legge tommelen rundt stanga, alfa og omega i benkpress også.

 

Noen gode alternativ øvelser for markløft untatt knebøy?

Utelukker du frontbøy også? Kjører du knebøy eller hvilke kan du ikke kjøre?

Knebøy kjører jeg. Men må bytte ut markløft med en annen øvelse i noen uker nå.

 

Har fra før bare kjørt markløft en dag i uka, og det er på tirsdager, hvor økta ser slik ut:

 

Bicepscurl

Markløft

Knebøy

Mageøvelser

Lenke til kommentar

Hvis ryggen krummes under markløft har du dårlig teknikk og løfter for tungt. Løsningen er å trene opp ryggen og terpe teknikk, ikke sette problemet på "pause" med å bruke hjelpemidler.

 

Det jeg sa var at belte kunne hjelpe til slikk at ryggen ikke får så lett krum rygg under tunge løft, det vil ikke da si at jeg hadde fått krum rygg uten belte. Bruker belte på tunge løft, kunne klart meg uten også men synes det er bedre med belte på tunge løft. Så desverre er ikke jeg en av failure gutta og trener for tungt og har jalla teknikk.

Lenke til kommentar

Markløft kan egentlig ikke erstattes med en øvelse, men bulgarske utfall goblet squat osv trener noen av de samme gruppene.

 

Om det bare er en periode du ikke får trene markløft ville jeg ha brukt denne perioden til en prioriteringsfase.

Legg til 1-2 øvelser med 10x3 eller noe på for eks armer? skulder?

Når markløft ikke er der har du muligheten til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Antar hun tenker på hook grip:

HookGrip.jpg

 

Har testet det uten å kunne si at det funket så bra for meg hvertfall, men jeg har vel for små hender til å få et fornuftig grep.

 

Jeg må kjøre mixed på stort sett alle sett over 100kg. Er nødt å legge inn litt grepstrening snart. Men så lenge man veksler på hvilken vei man kjører mixed bør man vel kunne unngå en evt skjevhet i ryggen?

 

Helt riktig. Men som du sier, noen har for eksempel for korte fingre til å få det til. I tillegg må man tørre å la stangen henge etter tommelen og det er ubehagelig de første gangene.

 

Kjører mixed grip selv på stevner og de tyngste løftene, men prøver å bruke en del tommellås på trening. Det finnes veldig mange verre ting å gjøre på trening enn mixed ;)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg ikke belte før jeg kommer over 150kg, på maks løft blir det både belte og reimer hvis jeg skal ta mer en et løft.

 

Belte er bra og har sin funksjon, så si at folk er for svake i kjernemuskatluren pga de bruker belte er feil.

 

EDIT: Snakker selvsagt om markløft.. :)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hook grip skal testes! Har selv begynt med mixed grep etter at vekten rundet 95 kg på mark, men jeg er ikke fornøyd med grepet. Det føles rett og slett unaturlig.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg ikke belte før jeg kommer over 150kg, på maks løft blir det både belte og reimer hvis jeg skal ta mer en et løft.

 

Belte er bra og har sin funksjon, så si at folk er for svake i kjernemuskatluren pga de bruker belte er feil.

 

EDIT: Snakker selvsagt om markløft.. :)

 

Kjærnemuskulaturen til en som løfter 150kg mark er sterkere enn en som løfter 150kg mark med belte. Belte er jo et hjelpemiddel. Belte gir ekstra løftestyrke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Beltet mitt har verdi fordi jeg kan presse magen mot den og dermed lettere stive av hele torso. Det gjør IKKE løftet lettere, men det gjør det mer kontrollert teknisk.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så stor vits og lage så stor diskusjon av dette, Belte eller ikke belte vekta er det samme. belte eller ikke man kan ha sterk kjerne, så 150kg med eller uten belte man kan ha like sterk kjerne.

 

Så bruk belte på tunge løft er en grei regel, man blir sterk selv om man buker belte. Ser ialefall ingen grunn til og trene tungt uten belte i knebøy og markløft. Man blir sterk uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Uten å skulle fyre denne diskusjonen veldig mye lenger er det også greit å merke seg at belte er det eneste tillatte "utstyret" i utstyrsfri styrkeløft. Nettopp fordi man får svært få kg av det, men den skadeforebyggende effekten er rimelig stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...