Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Var det ikke du som hatet Scooby? :p Synes du forresten at noen andre brystøvelser kan relateres bedre til hverdagen?

Har forresten aldri skjønt hvorfor folk mener øvelser du tar i gymmet skal kunne relateres til hverdagen med mindre de driver med fysisk arbeid (Det var vel du som drev og jobbet med fisk, så da har sikkert du behov for det). Selv har jeg ikke bruk for noe som helst styrke mer enn gjennomsnittsmannen. De eneste øvelsene som har hjulpet meg noe som helst i hverdagen er markløft og knebøy, etter jeg begynte med disse to har rygg og kneproblemer forsvunnet totalt. Men så gjør ikke jeg annet enn å lese teori heller da.

Nei nei, jeg synes Scooby med sin mildt sagt spesielle stil er litt kul :cool:

Jeg må jo innrømme at jeg ikke gjør det noe bra i benk og det bidrar nok til at jeg synes det er en dusteøvelse :p

Men jeg klarer samtidig helt seriøst ikke å se at det er en øvelse av relevans...

Som Sir-Andy sier (mulig med ironi, men dog sant) så er chins og skulderpress også egentlig ikke nødvendig.

Jeg har som deg også opplevd at ryggproblemer (jeg kunne ikke stå lenge i ro og f.eks. fiske) har forsvunnet etter at jeg begynte å trene markløft.

Synes du forresten at noen andre brystøvelser kan relateres bedre til hverdagen? Kabelpress... ?

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roing kan jeg også relatere til den samme "sporten" så det blir også fokusert på. Horisontale pressøvelser er også noe nyttige, men ikke i SÅ stor grad til snøscooterkjøring...

Ser ikke hvordan horisontale press eller dra-øvelser er mer nyttige en benk, hvis du skal tenke på den måten? :p

edit: Var delvis ironisk ja. De er ikke noe bedre en benk hvis du skal relatere til hverdagen, men det vil være tullete å kutte de ut.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Er poenget å ta øvelser som relateres til kvardagen?

edit: ikke misforstå meg alle som har svart, alle øvelsene som er nevnt til nå av meg og dere er med på å forebygge skader andre steder i kroppen. Det er et ubestridelig faktum som gjør til at man bør trene disse øvelsene... Samt at man kan få rar holdning av å f.eks. trene kun bryst eller kun rygg...

Enig der, men nå er ikke benkpress den værste øvelsen man kan gjøre, med mindre man har problemer med skuldrene. Som mange får av dårlig teknikk og lite rotatorcuff trening. Og lite rygg trening som du nevner.

Men det finnes jo øvelser man burde holde seg unna også, som kan føre til skader og sånt samt at det gir dårlig aktivering. F.eks Dips ser jeg på en veldig unaturlig øvelse som de fleste får vondt av som er veldig hard mot spesielt albuer, skuldre, bryst. Egentlig en øvelse man burde holde seg unna, med mindre man ikke har noe problemer med den.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan horisontale press eller dra-øvelser er mer nyttige en benk, hvis du skal tenke på den måten? :p

edit: Var delvis ironisk ja. De er ikke noe bedre en benk hvis du skal relatere til hverdagen, men det vil være tullete å kutte de ut.

Høh? Draøvelser i alle horisontale former er jo relaterbare til hverdags? Som foroverbøyd enarms roing f.eks... Er den horisontal eller vertikal? Blir litt forvirra nå :p

F.eks Dips ser jeg på en veldig unaturlig øvelse som de fleste får vondt av som er veldig hard mot spesielt albuer, skuldre, bryst. Egentlig en øvelse man burde holde seg unna, med mindre man ikke har noe problemer med den.

Den øvelsen synes jeg er rar for min egen del, den kjennes KUN i triceps når jeg tar den. Er ikke det litt sært?

Lenke til kommentar
F.eks Dips ser jeg på en veldig unaturlig øvelse som de fleste får vondt av som er veldig hard mot spesielt albuer, skuldre, bryst. Egentlig en øvelse man burde holde seg unna, med mindre man ikke har noe problemer med den.

Den øvelsen synes jeg er rar for min egen del, den kjennes KUN i triceps når jeg tar den. Er ikke det litt sært?

Er det ikkje avhengig av teknikk og kor lang bevegelse du har? Du kan minimalisere aktivering av triceps på både benkpress og dips.

Lenke til kommentar

Høh? Draøvelser i alle horisontale former er jo relaterbare til hverdags? Som foroverbøyd enarms roing f.eks... Er den horisontal eller vertikal? Blir litt forvirra nå :p

Rettelse: mente vertikal :p

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Er nå ferdig med ferien, men skal på guttetur en hel uke om 7 dager. Om jeg trener 5 av disse dagene for å fullføre uke 1 og så tar en uke ferie, før jeg kommer tilbake og forsetter på uke 2. Vil jeg da miste mye effekt?

Slik jeg forstår deg er du på begynnelsen av et nytt treningsprogram? Det går sikkert fint å starte på uke 2 etter ferien, men jeg tror strengt tatt jeg bare ville tatt uke 1 på nytt igjen og fått en fersk start. Du er sannsynligvis noe sliten etter en uke med fyll og lite søvn uansett. En uke fra eller til spiller ingen rolle i det lange løp.

Tenkte det samme ja, men håper dette ikke har noe negativ innvirkning på motivasjon. Var forøvrig på spinning i dag. Ble lei av å løpe, så prøvde noe nytt og jeg må si meg ganske positiv. Var faktisk flertall menn også noe som jeg fant imponerende :)

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker folk belter og straps? Man hindrer jo sin egen styrkeutvikling ved å bruke slike ting. Straps gir svakere hender, og belte gir svakere støttemuskulatur. Jeg skjønner at det er fristende da det legger til noen ekstra kilo, men da kan man likegodt ha en kompis som løfter litt på hver side av stanga hver gang. Hvis du klarer å marke 100kilo (eksempel) med belte, men ikke uten. Da klarer du ikke å marke 100 kilo.

Innvendinger? Kommentarer?

Lenke til kommentar

Uten belte strammer man magen inn, med belte presser man magen ut imot belte for å skape et trykk.

Belte /straps er noe man bruker så lite som mulig når man ikke klarer uten.

Man kan jo fortsatt trene musklen man trener selv om grepet ikke kalrer mer alene.

Feilen her er de som tar på seg belte i garderoben og bruker dette på alt.

Jeg bruker ikke løftereimer og kan løfte 300 kg i grepet selv på 5 mnd deff.

Ser andre bruke drareimer på 120kg mark.

Jeg anbefaler uten så lenge man klarer, da vil grepet bli sterkere også.

Lenke til kommentar

Har aldri brukt reim, stropp eller belte så langt, men så løfter eg heller ikkje så tungt og har aldri tatt maksløft.

Ut frå det eg har lese på nettet er det ikkje noko poeng i å bruke belte heile tida, men heller ta det på under veldig tunge maksløft.

Eg ser stadig folk som tar på seg belte for å ta skulderpress sitjande og gjerne går med det resten av treninga. Benkpress, militærpress osv.

Uten belte strammer man magen inn, med belte presser man magen ut imot belte for å skape et trykk.

Er det ikkje eit poeng å puste inn med magen og gjere den stor under td. markløft?

Lenke til kommentar

Inn med magen så henger jo beltet løst.

Med belte på så skaper man trykk og stabilitet ved å presse magen ut imot beltet, pga beltet sitter stramt så flytter egentlig ikke magen seg.

Uten belte så må man jo stramme magen for å støtte ryggen , min går iallefall inn da.

Kan hende noen spenner den utover, men da kjenner jeg at det spenner muskeler i ryggen og bruker mer energi på å holde den rett.

Det er vel ikke noe rett og galt så lenge man skaper stabilitet, men drareimer kan man fort trene av seg ved å legge inn grepstrening 1-2ganger i uka.

Tar 30 sek pr gang.

Lenke til kommentar

Som nybegynner brukte jeg aldri belte eller reimer, men da man begynner og komme opp i litt vekter og løfte tungt kan man bruke belte under tunge løft, bruke det helst minst mulig. Reimer bruker jeg aldri under markløft, bare ved markløft/bredt grep. Ellers har det hendt jeg har brukt det på nedtrekk også. Da ryggen begynner og bli veldig sterk burde man også legge til litt kjerne trening som hindrer vond rygg.

Beltet hjelper vel også på slikk at ryggen ikke krummes, så ikke noe problem med og bruke belte. Vil jo uansett anbefale flytende kalk under tung mark!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvorfor bruker folk belter og straps? Man hindrer jo sin egen styrkeutvikling ved å bruke slike ting.

Dette er bare tull. Jeg bruker belte på de tyngste vektene, men har upåklagelig corestyrke :)

Bruker av og til reim på en hånd under markløft med mange reps. Dette gjør at jeg kan holde med overhåndsgrep gjennom hele settet i stedet for mixed grip (som gir skjev rygg :p )

Lenke til kommentar

Hvis ryggen krummes under markløft har du dårlig teknikk og løfter for tungt. Løsningen er å trene opp ryggen og terpe teknikk, ikke sette problemet på "pause" med å bruke hjelpemidler.

Jeg forstår argumentet med at en person kan være voldsomt sterk i armer, rygg og ben. Men svak i grepet og derfor bruker stropper for å kunne fortsette å øke vektene. Men det finnes folk der ute som løfter langt mer uten hjelp av stropper fordi de har råkraftige never. Det virker som en løsning som kun fører til at man gjør seg avhengig av hjelpemidler. Jeg leser og forstår (tror jeg) argumentene dine War. Men det koker fortsatt ned til at man bruker beltet for støtte muskulatur som er for svak for oppgaven. Dette er en oppgave som mage og rygg musklene skal stå for.

Edit: FirstBest. Hva upåklagelig core styrke betyr aner jeg ikke. Blandet grep gir kun skjev rygg hvis du ikke varierer. Løfte 50/50 så går det helt fint.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ok. Et belte er ikke en erstatning for coremuskulatur, det er en treningsmyte som trolig har oppstått fordi man har sett gymrotter stående og dra på alt for tunge vekter med belte eller noe. Når man har et belte har man, som War nevner, noe å presse magen mot. Dette fører til at man stabiliserer overkroppen ytterligere. Om jeg ikke "jobber mot" beltet gir det ingen verdens ting. Dessuten tror jeg at du kommer til å endre mening om akkurat dette med belte når du begynner å nærme deg 2,5-3 ganger kroppsvekt i markløft.

Forøvrig går ikke magen min innover når jeg aktiverer buktrykket, så jeg har kanskje en annen teknikk en War, vet det ikke sikkert..

Ang mixed er det ikke bare det rent estetiske som har noe å si men også selve belastningen på ryggen. Overhåndsgrep gir en tryggere belastning for ryggen enn mixed. Eller så kan du prøve tommellås, det er vondt som f men grepet sitter som støpt når du har lært teknikken. Selv på rimelig glatte stenger, og uten magnesium.

Lenke til kommentar

Skal prøve å låse tommelen neste gang. Jeg har egentlig lyst til å kjøre kun overhåndsgrep, så hvis jeg får til det blir jeg glad. Takk for svar. Det var det jeg var ute etter. Jeg vil ikke starte en krig mot stropper og belter selv om det kanskje virket slik. Vi får se om jeg endrer mening. Første mål er 2x kroppsvekt i mark, og der er jeg 10kg unna enda så får vi se hva neste mål blir deretter.

Lenke til kommentar

Jeg må jo innrømme at jeg ikke gjør det noe bra i benk og det bidrar nok til at jeg synes det er en dusteøvelse :p

Men jeg klarer samtidig helt seriøst ikke å se at det er en øvelse av relevans...

Det er en øvelse av relevans da den gir deg pupper, og pupper drar damer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...