Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har så lenge jeg kan huske aldri klart å ta en eneste chin-up. Dette må jeg gjøre noe med.

 

Jeg veier 78kg og er 188cm høy. Jeg er nybegynner, men løfter helt greit (50kg benk, 100kg mark, 60kg bøy), men jeg klarer altså ikke chin-ups. Hvordan kan jeg trene til å få dette til? Vil det fungere å trene biceps-curls?

Lenke til kommentar

Så det er bedre å bare gjøre selve øvelsen så mye jeg klarer, fremfor å trene musklene på andre måter? Jeg kan f.eks starte med et lite hopp og dra meg opp og så senke meg ned så sakte jeg klarer.

 

Har kjørt noe lignende med dips. Klarte ikke en eneste dip for en uke siden, nå klarer jeg to :p.

 

Jeg tenker på å investere i et apparat som man kan trene chin-ups i, uten å måtte montere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville også anbefalt å begynne med negative reps, dvs. hoppe opp og gå så sakte du klarer nedover :)

 

Når det gjelder "apparat" til chins, er vel det greieste å skaffe seg en stang du kan sette i døra. Hvis du ikke vil ha en som skal skrus fast, fins det flere typer med skrutvinge som kan monteres opp og ned i en fei.

Lenke til kommentar

Jeg har så lenge jeg kan huske aldri klart å ta en eneste chin-up. Dette må jeg gjøre noe med.

 

Jeg veier 78kg og er 188cm høy. Jeg er nybegynner, men løfter helt greit (50kg benk, 100kg mark, 60kg bøy), men jeg klarer altså ikke chin-ups. Hvordan kan jeg trene til å få dette til? Vil det fungere å trene biceps-curls?

 

Chinups er mandig, men biceps styrke er bare en liten del av en bra chinup ;) Hovedsakelig belastes biceps, brachialis (gjør biceps bredere og "ikke peakete") og lats - traps og magemusklene brukes også i grei grad. Bruker kjenne det i de øverste rutene etter mange chins.

Nedtrekk er en bra øvelse for å trene seg opp mot chins, men når du begynner å klare noen - er det bare å kjøre ren chins fra det :)

 

11 stk atm her i gården :D 2-3 kg lettere hjalp på :p

 

 

Lenke til kommentar

Haha, Styrketrenern. Er ikke så farlig det synes ikke så godt med mindre jeg er naken.

Jamen... Det e jo bare å vise frem KUKEN så e det ingen som ser noen merka... :whistle:

 

Hvor stor kuk har du, doofen?

Det e sny på toppen av han om morran om du skjønne ka æ meine :whistle:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Chins handler om styrke, og ikke kroppsvekt i seg selv. Mye kroppsfett og lite styrke og muskler gjør det vanskelig å ta dem. Mitt inntrykk er at hvis man ser på de som er virkelig gode i chins både med kroppsvekt og påheng så veier de som regel opp mot 100 kg. Jeg tar dobbelt så mange chins nå som jeg veier 95 kg enn jeg gjorde da jeg veide 75 kg. Måten å bli god på chins er å trene chins, og ikke nedtrekk eller biceps (sier ikke at man ikke kan gjøre det i tillegg). Er man helt elendig i chins så er det mengdetrening som gjelder, gjerne ett og ett sett flere ganger om dagen, daglig.

 

ExtremistPullup, innehar verdensrekord med påheng; 92,5 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=BTO9GQ-VzFE

 

88 kg:

http://www.youtube.com/watch?v=XUxJcRceNzo

 

91 kg:

 

http://www.youtube.com/watch?v=zyg2gDg_xIc

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

Chins handler om styrke, og ikke kroppsvekt i seg selv. Mye kroppsfett og lite styrke og muskler gjør det vanskelig å ta dem. Mitt inntrykk er at hvis man ser på de som er virkelig gode i chins både med kroppsvekt og påheng så veier de som regel opp mot 100 kg. Jeg tar dobbelt så mange chins nå som jeg veier 95 kg enn jeg gjorde da jeg veide 75 kg. Måten å bli god på chins er å trene chins, og ikke nedtrekk eller biceps (sier ikke at man ikke kan gjøre det i tillegg). Er man helt elendig i chins så er det mengdetrening som gjelder, gjerne ett og ett sett flere ganger om dagen, daglig.

 

Nedtrekk blir jo samme øvelsen, så jo - en måte å bli god i chins på er å trene nedtrekk.

Lenke til kommentar

Chins handler om styrke, og ikke kroppsvekt i seg selv. Mye kroppsfett og lite styrke og muskler gjør det vanskelig å ta dem. Mitt inntrykk er at hvis man ser på de som er virkelig gode i chins både med kroppsvekt og påheng så veier de som regel opp mot 100 kg. Jeg tar dobbelt så mange chins nå som jeg veier 95 kg enn jeg gjorde da jeg veide 75 kg. Måten å bli god på chins er å trene chins, og ikke nedtrekk eller biceps (sier ikke at man ikke kan gjøre det i tillegg). Er man helt elendig i chins så er det mengdetrening som gjelder, gjerne ett og ett sett flere ganger om dagen, daglig.

 

Nedtrekk blir jo samme øvelsen, så jo - en måte å bli god i chins på er å trene nedtrekk.

Det stemmer i teorien, siden bevegelsen er den samme, men fungerer bare ikke slik i praksis. Det fungerer noe i begynnelsen, men ikke i lengden når man har opparbeidet seg noe styrke. De periodene jeg trener nedtrekk så blir jeg sterkere i nedtrekk, men mengden chins står stille. Jeg vet om mange som har lagt merke til det samme.

Lenke til kommentar

Hei igjen. For morroskyld lurer jeg på dette. Med RYP tar jeg i bruk få øvelser og apparater. Jeg sier ikke at dette gjør treningen ueffektiv, men jeg har lyst, for variasjonens og motivasjonens skyld, å slenge på med noen få øvelser til. Noen som har forslag til hva jeg kan legge på programet?

 

Takker på forhånd, som vanlig ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen. For morroskyld lurer jeg på dette. Med RYP tar jeg i bruk få øvelser og apparater. Jeg sier ikke at dette gjør treningen ueffektiv, men jeg har lyst, for variasjonens og motivasjonens skyld, å slenge på med noen få øvelser til. Noen som har forslag til hva jeg kan legge på programet?

 

Takker på forhånd, som vanlig ;)

 

Følg programmet til punkt og prikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid man kan følge et program som er ferdig satt opp til punkt og prikke. Dersom man føler man trenger flere øvelser så legger man til det, føler man at man har for mye tar man mindre, føler man at man trenger og bytte ut øvelsen med en annen gjør man det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hei igjen. For morroskyld lurer jeg på dette. Med RYP tar jeg i bruk få øvelser og apparater. Jeg sier ikke at dette gjør treningen ueffektiv, men jeg har lyst, for variasjonens og motivasjonens skyld, å slenge på med noen få øvelser til. Noen som har forslag til hva jeg kan legge på programet?

 

Takker på forhånd, som vanlig ;)

Vet ikke nøyaktig hvordan programmet ser ut, men du kan bytte ut f. eks benkpress til skråbenk, knebøy til frontbøy og militærpress til skulderpress. Du bør helst følge programmet slik det er, men det gjør ikke mye om du bytter ut en øvelse med en "lik" en, bare litt forskjellig variant.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid man kan følge et program som er ferdig satt opp til punkt og prikke. Dersom man føler man trenger flere øvelser så legger man til det, føler man at man har for mye tar man mindre, føler man at man trenger og bytte ut øvelsen med en annen gjør man det.

 

Jo, som oftest er det det man skal gjøre. Trenger ikke å fikse noe som ikke er ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...