Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg har vært vitne til en skikkelig stygg tryning i smithmaskin, og kjenner en annen som har gjort noe liknende. Hendelsesforløpet har vært det samme hver gang, tåhev på stepkasse, for mange kg på stangen og stepkassen har blitt ødelagt. Deretter stang med VELDIG mye vekt i fritt fall mot deg, (leggene er relativt sett så sterke at folk legger på langt mer vekt enn de både kan knebøye eller presse vekk) og i beste fall blir du skremt, i verste fall en stygg skade..

 

Det er lett å ikke respektere vektene som er på stangen, spesielt om man trener med motvekt.

Jeg har aldri skjønt "vanlig dødelige" som tåhever 200 kg. Jeg selv har grei størrelse på leggene uten å ha trent dem noe særlig, men de få gangene gangene jeg har giddet å gjort tåhev har jeg klart å nå failure på 15 reps med kanskje 60 kg totalt, og da kjører jeg sakte eksentrisk fase med markert stopp både i bunn og topp. Men igjen, at folk trener med alt for mye vekt i hvilken som helst øvelse er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært vitne til en skikkelig stygg tryning i smithmaskin, og kjenner en annen som har gjort noe liknende. Hendelsesforløpet har vært det samme hver gang, tåhev på stepkasse, for mange kg på stangen og stepkassen har blitt ødelagt. Deretter stang med VELDIG mye vekt i fritt fall mot deg, (leggene er relativt sett så sterke at folk legger på langt mer vekt enn de både kan knebøye eller presse vekk) og i beste fall blir du skremt, i verste fall en stygg skade..

 

Det er lett å ikke respektere vektene som er på stangen, spesielt om man trener med motvekt.

Jeg har aldri skjønt "vanlig dødelige" som tåhever 200 kg. Jeg selv har grei størrelse på leggene uten å ha trent dem noe særlig, men de få gangene gangene jeg har giddet å gjort tåhev har jeg klart å nå failure på 15 reps med kanskje 60 kg totalt, og da kjører jeg sakte eksentrisk fase med markert stopp både i bunn og topp. Men igjen, at folk trener med alt for mye vekt i hvilken som helst øvelse er ikke noe nytt.

 

Mulig det er akillesen som tar seg av det meste av belastninga hvis de ikke utfører det som deg.

Lenke til kommentar

Leste med interesse dette;

For example, someone who weighs 180 pounds can expect to gain anywhere from 3-7 pounds of lean mass over a 6-week period. For every pound of muscle you gain, expect to add anywhere from 0.5 to 1 pound of fat. So, if you want to add 10 pounds of lean muscle, expect to gain roughly 15-20 pounds in weight.

 

Remember that muscle growth is not a linear process, and you won't keep growing at the same rate forever. Over the course of a year, it's rare for most people to add more than 25 pounds of muscle, although it's certainly not unrealistic to gain more than 25 pounds in weight.

 

So, if you're a beginner on a decent training and nutrition program, you might be able to gain 25 pounds of muscle in your first year of training. In year two, we can cut that number in half, giving you a gain of 10-12 pounds. In year three, the gains will be halved again, giving you 5-6 pounds of new muscle

 

 

References

1. Kraemer, W.J., Adams, K., Cafarelli, E., Dudley, G.A., Dooly, C., Feigenbaum, M.S., Fleck, S.J., Franklin, B., Fry, A.C., Hoffman, J.R., Newton, R.U., Potteiger, J., Stone, M.H., Ratamess, N.A., & Triplett-McBride, T. (2002). American College of Sports Medicine position stand. Progression models in resistance training for healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34, 364-380

2. Paddon-Jones, D., Leveritt, M., Lonergan, A., & Abernethy, P. (2001). Adaptation to chronic eccentric exercise in humans: the influence of contraction velocity. European Journal of Applied Physiology, 285, 466-471

3. Volek, J.S., Duncan, N.D., Mazzetti, S.A., Staron, R.S., Putukian, M., Gomez, A.L, Pearson, D.R, Fink, W.J., & Kraemer WJ. (1999). Performance and muscle fiber adaptations to creatine supplementation and heavy resistance training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1147-1156

4. McLester, J.R. Jr., Bishop, P., & Guilliams, M.E. (2000). Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects. Journal of Strength and Conditioning Research, 14, 273–281

5. Strauss, R.H., Lanese, R.R., & Malarkey, W.B. (1985). Weight loss in amateur wrestlers and its effect on serum testosterone levels. Journal of the American Medical Association, 254, 3337-3338

6. Forbes, G.B. (2000). Body fat content influences the body composition response to nutrition and exercise. Annals of the New York Academy of Sciences, 904, 359-365

7. Van Etten, L.M., Verstappen, F.T., & Westerterp, K.R. (1994). Effect of body build on weight-training-induced adaptations in body composition and muscular strength. Medicine and Science in Sports and Exercise, 26, 515-521

8. Candow, D.G., & Burke, D.G. (2007). Effect of short-term equal-volume resistance training with different workout frequency on muscle mass and strength in untrained men and women. Journal of Strength and Conditioning Research, 21, 204-207

 

 

Det skal altså godt gjøres å legge på seg mer enn 10 - 11 kilo ren muskelmasse på et år, videre mer enn 5-6 kilo etter to år med trening og ikke mer enn rundt 3 kilo etter tre år med trening.

 

Hvordan vil f. eks et 5x5 program fungere når man har tre-fire år med trening bak seg? Vil det i det hele tatt være mulig å øke noe særlig når man ikke har noen mulighet til å legge på seg mer enn et par kilo muskelmasse på et helt år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil f. eks et 5x5 program fungere når man har tre-fire år med trening bak seg? Vil det i det hele tatt være mulig å øke noe særlig når man ikke har noen mulighet til å legge på seg mer enn et par kilo muskelmasse på et helt år?

 

Uten å gjøre opp noen mening om spørsmålet ellers, vil jeg bare påpeke på "et par kilo muskelmasse" ikke er så rent lite - Se for deg en bøtte med to kilo kyllingfilet :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...