Discipline Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har vært vitne til en skikkelig stygg tryning i smithmaskin, og kjenner en annen som har gjort noe liknende. Hendelsesforløpet har vært det samme hver gang, tåhev på stepkasse, for mange kg på stangen og stepkassen har blitt ødelagt. Deretter stang med VELDIG mye vekt i fritt fall mot deg, (leggene er relativt sett så sterke at folk legger på langt mer vekt enn de både kan knebøye eller presse vekk) og i beste fall blir du skremt, i verste fall en stygg skade.. Det er lett å ikke respektere vektene som er på stangen, spesielt om man trener med motvekt. Jeg har aldri skjønt "vanlig dødelige" som tåhever 200 kg. Jeg selv har grei størrelse på leggene uten å ha trent dem noe særlig, men de få gangene gangene jeg har giddet å gjort tåhev har jeg klart å nå failure på 15 reps med kanskje 60 kg totalt, og da kjører jeg sakte eksentrisk fase med markert stopp både i bunn og topp. Men igjen, at folk trener med alt for mye vekt i hvilken som helst øvelse er ikke noe nytt. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ikke klar for tunge løft igjen i knebøy. Drøyer en ukes tid. Får heller trene litt på step-up og lignende som Julie foreslo, i tillegg til overkropp. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har vært vitne til en skikkelig stygg tryning i smithmaskin, og kjenner en annen som har gjort noe liknende. Hendelsesforløpet har vært det samme hver gang, tåhev på stepkasse, for mange kg på stangen og stepkassen har blitt ødelagt. Deretter stang med VELDIG mye vekt i fritt fall mot deg, (leggene er relativt sett så sterke at folk legger på langt mer vekt enn de både kan knebøye eller presse vekk) og i beste fall blir du skremt, i verste fall en stygg skade.. Det er lett å ikke respektere vektene som er på stangen, spesielt om man trener med motvekt. Jeg har aldri skjønt "vanlig dødelige" som tåhever 200 kg. Jeg selv har grei størrelse på leggene uten å ha trent dem noe særlig, men de få gangene gangene jeg har giddet å gjort tåhev har jeg klart å nå failure på 15 reps med kanskje 60 kg totalt, og da kjører jeg sakte eksentrisk fase med markert stopp både i bunn og topp. Men igjen, at folk trener med alt for mye vekt i hvilken som helst øvelse er ikke noe nytt. Mulig det er akillesen som tar seg av det meste av belastninga hvis de ikke utfører det som deg. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Du har ikke lyst på 10 cm lenger løftevei bare fordi du ikke klarer å løfte 20kgsskivene. Det sliter jeg med på oppvarminga så begynner rett på 60. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg varmer opp med bare stang og stopper ca der det er naturlig i forhold til skivene som ikke er der. Men tror vi har skiver ned i 10kg med rett størrelse Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Da var alle pakkene kommet, men ikke så moro og betale btw til de som lurte, så smaker whey cooler godt!! Lenke til kommentar
Brad Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Kan jeg legge til skråbenk også på den dagen jeg trener declined benchpress? Eller burde jeg kun velge en av dem? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er helt umulig å svarepå uten kontekst. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vil muskelfestene styrkes ved styrketrenings også? Lenke til kommentar
Brad Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det vart litt for mye med skråbenk i tilleg til de andre øvelsene i dag. Etter declined benkpress, t-bar row og skråbenk vart skulderpress alt for hardt. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Leste med interesse dette; For example, someone who weighs 180 pounds can expect to gain anywhere from 3-7 pounds of lean mass over a 6-week period. For every pound of muscle you gain, expect to add anywhere from 0.5 to 1 pound of fat. So, if you want to add 10 pounds of lean muscle, expect to gain roughly 15-20 pounds in weight. Remember that muscle growth is not a linear process, and you won't keep growing at the same rate forever. Over the course of a year, it's rare for most people to add more than 25 pounds of muscle, although it's certainly not unrealistic to gain more than 25 pounds in weight. So, if you're a beginner on a decent training and nutrition program, you might be able to gain 25 pounds of muscle in your first year of training. In year two, we can cut that number in half, giving you a gain of 10-12 pounds. In year three, the gains will be halved again, giving you 5-6 pounds of new muscle References 1. Kraemer, W.J., Adams, K., Cafarelli, E., Dudley, G.A., Dooly, C., Feigenbaum, M.S., Fleck, S.J., Franklin, B., Fry, A.C., Hoffman, J.R., Newton, R.U., Potteiger, J., Stone, M.H., Ratamess, N.A., & Triplett-McBride, T. (2002). American College of Sports Medicine position stand. Progression models in resistance training for healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34, 364-380 2. Paddon-Jones, D., Leveritt, M., Lonergan, A., & Abernethy, P. (2001). Adaptation to chronic eccentric exercise in humans: the influence of contraction velocity. European Journal of Applied Physiology, 285, 466-471 3. Volek, J.S., Duncan, N.D., Mazzetti, S.A., Staron, R.S., Putukian, M., Gomez, A.L, Pearson, D.R, Fink, W.J., & Kraemer WJ. (1999). Performance and muscle fiber adaptations to creatine supplementation and heavy resistance training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1147-1156 4. McLester, J.R. Jr., Bishop, P., & Guilliams, M.E. (2000). Comparison of 1 day and 3 days per week of equal-volume resistance training in experienced subjects. Journal of Strength and Conditioning Research, 14, 273–281 5. Strauss, R.H., Lanese, R.R., & Malarkey, W.B. (1985). Weight loss in amateur wrestlers and its effect on serum testosterone levels. Journal of the American Medical Association, 254, 3337-3338 6. Forbes, G.B. (2000). Body fat content influences the body composition response to nutrition and exercise. Annals of the New York Academy of Sciences, 904, 359-365 7. Van Etten, L.M., Verstappen, F.T., & Westerterp, K.R. (1994). Effect of body build on weight-training-induced adaptations in body composition and muscular strength. Medicine and Science in Sports and Exercise, 26, 515-521 8. Candow, D.G., & Burke, D.G. (2007). Effect of short-term equal-volume resistance training with different workout frequency on muscle mass and strength in untrained men and women. Journal of Strength and Conditioning Research, 21, 204-207 Det skal altså godt gjøres å legge på seg mer enn 10 - 11 kilo ren muskelmasse på et år, videre mer enn 5-6 kilo etter to år med trening og ikke mer enn rundt 3 kilo etter tre år med trening. Hvordan vil f. eks et 5x5 program fungere når man har tre-fire år med trening bak seg? Vil det i det hele tatt være mulig å øke noe særlig når man ikke har noen mulighet til å legge på seg mer enn et par kilo muskelmasse på et helt år? 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det vil selvsagt være mulig å øke, men ikke i samme tempo som nybegynnere opplever. Ellers et bra innlegg som de fleste på dette forumet burde lese å memorere. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvordan vil f. eks et 5x5 program fungere når man har tre-fire år med trening bak seg? Vil det i det hele tatt være mulig å øke noe særlig når man ikke har noen mulighet til å legge på seg mer enn et par kilo muskelmasse på et helt år? Uten å gjøre opp noen mening om spørsmålet ellers, vil jeg bare påpeke på "et par kilo muskelmasse" ikke er så rent lite - Se for deg en bøtte med to kilo kyllingfilet 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Bare meg som synes det er sykt vanskelig å ta knebøy med bare stanga? Synes det er vanskelig å gå ned med så lett vekt, når jeg kommer opp på 40kg går det helt fint. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvor mange år og kg osv kan være så mangt. Opp til 90 iallefall burde mange klare rippa. 90-100 osv så er det snakk om 6 kg opp, 4 i deff og kanskje 2 kg maks etter 1 år superbulk og mye pes. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er oats det samme som havregryn? Lenke til kommentar
Styrketrenern Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er oats det samme som havregryn? boats du tenker på? Boats er engelsk for båter Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er oats det samme som havregryn? Jepp. Oats = havre Oatmeal = havregraut Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Er oats det samme som havregryn? boats du tenker på? Boats er engelsk for båter 7 Lenke til kommentar
Brad Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hva mener dere om å kjøre markløft å knebøy på samme dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå