Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ang smith vs. olympia stang så er det veldig vanskelig å svar hva som er tyngst. Jeg har vært borti smiths maskiner hvor stanga er vektløs (hadde motvekt) og hvor den veide ca 20kg. Så spørs på produsent. Olympia stang er olympia stang og skal være etter olymiske standarder, dvs 20kg!

 

Et lite spørsmål. Jeg løfter mye tungt på jobb. Og idag prøvde jeg å løfte noe som vegde ca. 2-300 kg (noe jeg selfølgelig ikke klarte). Om jeg bruker korrekt markløftteknikk under forsøket, kan jeg skade ryggen på noen som helst måte?

 

Større sjanse at mangel på oppvarming skader ryggen din enn dårlig teknikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti smith selv med motvekt, en wire på hver side som løfter stanga. Rimelig ubrukelige greier... for hva er poenget? Om man uansett ikke skal ta noe vekt kan man ta knebøy bare stående midt på gulvet. Wirene kunne hektes av karabinkroken though.

 

Fått Whey Cooler i posten idag, men ble ivrig og glemte å lese blandingsgreia, så jeg blanda 6dl med en gang med resultatet at det klumpet seg. Så prøver igjen før trening idag og tar det med i drikkeflaska.

Lenke til kommentar

Klarer man ikke 20 kg er vel ikke denne skumle maskinen noe man går bort til.

Med tanke på at denne har en gigantisk stang som ser tung ut.

 

Jeg liker en ide jeg har i hodet mitt.

Like skiver/ størrelse for 5-10-15-20-25-50 kg eller alu-jern-skiver så 5-10-15 skivene ser ut som 25kg skivene.

 

Man får bedre selvtillit av å løfte 60kg i benken når det ser ut som 300.

 

Kanskje slenge inn en mykere stang som bøyer seg av tyngden også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke unormalt å bli stiv i korsryggen etter tunge baseøvelser hvis man ikke er vant med slik, trenger ikke å bety dårlig teknikk. Det beste er uansett å film/spør andre om å sjekke den.

Håper det. Etter seks timer på jobb og en times gåtur med hunden kjennes det fortsatt stivt og vondt. Kjente det først en time etter trening, så det var ikke akutt. Vet at knebøyteknikken ikke er den beste, så kan være det.

 

Noen tips til å forhindre å tippe fremover på knebøyen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg liker en ide jeg har i hodet mitt.

Like skiver/ størrelse for 5-10-15-20-25-50 kg eller alu-jern-skiver så 5-10-15 skivene ser ut som 25kg skivene.

Det er vel ikke akkurat unikt, eleiko har vektskiver med standard diameter helt ned til 2,5 kg, og alustenger ned til 5 (?) kg. Greit for for eksempel ungdom og nybegynnere som skal trene rykk og støt (eller for den saks skyld markløft). Du har ikke lyst på 10 cm lenger løftevei bare fordi du ikke klarer å løfte 20kgsskivene.

 

Den eneste øvelsen jeg vil si smith er GOD til er tåhev :) Er det noen argumenter for å ta foroverbøyd roing i smith?

Jeg har vært vitne til en skikkelig stygg tryning i smithmaskin, og kjenner en annen som har gjort noe liknende. Hendelsesforløpet har vært det samme hver gang, tåhev på stepkasse, for mange kg på stangen og stepkassen har blitt ødelagt. Deretter stang med VELDIG mye vekt i fritt fall mot deg, (leggene er relativt sett så sterke at folk legger på langt mer vekt enn de både kan knebøye eller presse vekk) og i beste fall blir du skremt, i verste fall en stygg skade..

 

Det er lett å ikke respektere vektene som er på stangen, spesielt om man trener med motvekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...