Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Trener du knebøy i smith-maskin og går over til fri med stang, så kan du forvente å måtte ta av en god del av vektene. Det er en mer komplett øvelse uten låst bevegelsesbane, og følgelig er det flere muskler involvert for å støtte og balansere kroppen under bevegelsen. Har man mulighet bør man absolutt gå bort i fra smith og ta fri.

 

... I tillegg er det mye morsommere, og faren for uhell er ganske liten så lenge du ikke er i overkant dum og overvurderer deg selv. Tar du i tillegg knebøyen i et power rack eller lignende har du sikkerhet i form av stenger/bøyler som du kan justere og sette stanga på om du går ned og ikke kommer deg opp.

 

Men vekten på smith stangen er jo 20 kg iforhold til fristang som ligger på rundt 10 tror jeg?

 

Vanlig olympiastang som du bruker til knebøy fri er 20kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

 

Men vekten på smith stangen er jo 20 kg iforhold til fristang som ligger på rundt 10 tror jeg?

Olympiastangen veier 20 kg om det var det du mente? Og mange stenger veier 10 kg også ja... Men hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Har fortsatt til gode å finne en 50mm rett stang i decent lengde som ikke er olympia og veier 20kg der jeg har trent i allefall.

De finnes mange steder. Liker å trene med en 10 kilos 50 mm rett stang i mark fordi stangen er mindre der du holder. Vi med små hender klarer å holde bedre da og glipper ikke så lett.

 

Edit: Glemte å skrive at den var 10 kg

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Poenget mitt er at fredrik sier jeg skal bruke mindre vekt. Hvorfor skal jeg det når smithstangen er tyngre enn fristangen?

Du regner med vekten på stangen når du regner ut hvor mye du skal løfte....................

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at fredrik sier jeg skal bruke mindre vekt. Hvorfor skal jeg det når smithstangen er tyngre enn fristangen?

 

Fordi i smithmaskinen aktiveres færre muskler, med frivekt vil du benytte støttemuskulatur du ikke har benyttet i smith. Dette vil begrense deg med kravet til teknikk i vanlig knebøy. Derfor vil du sannsynligvis ende med å ta av vekt.

 

Knebøy med frivekt krever mer av kroppen din, enkelt og greit.

 

Jeg sier ikke du skal bruke mindre vekt, jeg sier at du sannsynligvis ender opp med å gjøre det.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at fredrik sier jeg skal bruke mindre vekt. Hvorfor skal jeg det når smithstangen er tyngre enn fristangen?

Det er jo total vekt du går etter, ikke hvor tung stanga er. Om stanga veier 10kg mindre legger du bare på 5kg ekstra på hver side, voila, så har du samme vekt du bruker i smithmaskinen.

Men som Fredrik nevnte, du vil muligens måtte trene med mindre totalvekt i starten når du går over til frivekter nettopp pga det føles litt annerledes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Et lite spørsmål. Jeg løfter mye tungt på jobb. Og idag prøvde jeg å løfte noe som vegde ca. 2-300 kg (noe jeg selfølgelig ikke klarte). Om jeg bruker korrekt markløftteknikk under forsøket, kan jeg skade ryggen på noen som helst måte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Poenget mitt er at fredrik sier jeg skal bruke mindre vekt. Hvorfor skal jeg det når smithstangen er tyngre enn fristangen?

Den er ikke tyngre, den er mye mye lettere :)

 

Dessuten er det strengt tatt ikke nødvendig å pushe opp mot max på trening om man ikke ønsker det. Det å gi seg med 1-2 reps "i tanken" er like greit, så lenge man øker jevnt likevel.

Lenke til kommentar

Dessuten er det strengt tatt ikke nødvendig å pushe opp mot max på trening om man ikke ønsker det. Det å gi seg med 1-2 reps "i tanken" er like greit, så lenge man øker jevnt likevel.

 

Denne måten jeg trener etter i allefall, og har unngått failure på baseøvelser til nå. Like greit å gi seg når man kjenner at teknikken nærmer seg uakseptabel.

Lenke til kommentar

Hva synes dere? har trent litt løst og fast i en måneds tid nå, mer seriøst enn noen gang før.

 

Ser dere fremgang? Tips, triks?

 

Har gjort øvelser på alt fra knebøy til benkpress pluss ymse apparat. Selv er jeg litt misfornøyd med magen, jeg kunne trent litt mer sit ups og crunch.

 

Har spist litt lite selv synes jeg og har gått ned ca 1-2 kilo...

 

I allefall. Jeg poster bilder :)

 

1 måned mellom bildene... :blush:

Lenke til kommentar

Har sikkert spurt om dette før, men når man makser i noe, tar man med vekten på selve stangen? Altså f.eks 100 kg på vektene + 20 kg stang = 120 kg maks?

Eg må berre spørre. Kvifor i alle dagar skulle ein ikkje ta med stanga? :p

 

Av den enkle grunn at den f.eks var "standard", for den løfter jo alle uansett, liksom.. At den ikke var gyldig.. Men da er det oppklart, igjen. Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...