Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er i en viss "mode" er nå. Har tidligere snakket om å begynne med 5x5 sl, men det har aldri blitt noe av. Men nå er jeg altså her igjen. Sitat fra stronglifts.com

 

"You're probably thinking "is that all?!?" or "where's the isolation". Guess what? I was thinking the same thing when I stumbled on this program! And once I tried it I discovered the truth: intensity matters not quantity, and your body works as one piece so no need to work every muscle directly for them to grow (because heavy Bench Presses will trash you triceps and heavy Rows will build giant biceps)."

 

Jeg skjønner at dette stemmer, siden det faktisk står der, men jeg må spørre: Skal jeg virkelig la skråbenk, biceps curls, flyes osv. utgå? Eller er dette noe jeg også burde trene? Føler meg veldig lite glup, spør jo om alt. Men må være sikker :)

 

Du kan kutte ut det ja. I hvertfall til å begynne med. Jeg trente en del isolasjonøvelser før jeg begynte med stronglifts 5x5 og kroppen er mer proporsjonert nå enn den var før. Kort og godt ser jeg bedre ut og løfter tyngre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg spør etter tips til treningsprogram er jeg ikke noen nybegynner. Har trent aktivt i et par år nå, så er ikke problemer med øvelser eller noe.

Jeg vet om folk som har "trent" i 10 år, men likevel er nybegynnere. Har du trent i et par år så vet du vel i så fall selv hva som fungerer nogen lunde for din del :) Grunnen til at jeg henviser til veiledning for nybegynnere er at det er listet opp en drøss med programmer der.

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

Hvilke goder er de tå trene knebøy, uten støttekapsler, som jeg kaller det. Ser sjeldent folk bruke disse støtteapparatene, men likevel, synes jeg det er best av en eller annen grunn. Mer komfertabelt, og du vet at det ikke vil skje uhell.

 

Spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvilke goder er de tå trene knebøy, uten støttekapsler, som jeg kaller det. Ser sjeldent folk bruke disse støtteapparatene, men likevel, synes jeg det er best av en eller annen grunn. Mer komfertabelt, og du vet at det ikke vil skje uhell.

 

Spiller det noen rolle?

Smith-maskin?

 

I så fall: Du må bruke flere støttemuskler for å holde balansen og du vil få en mer naturlig bevegelse under bøyen når stangen ikke bare går rett opp og ned. Dersom du klarer å holde deg uten smith-maskin ville jeg gjort det :)

Lenke til kommentar

Trener du knebøy i smith-maskin og går over til fri med stang, så kan du forvente å måtte ta av en god del av vektene. Det er en mer komplett øvelse uten låst bevegelsesbane, og følgelig er det flere muskler involvert for å støtte og balansere kroppen under bevegelsen. Har man mulighet bør man absolutt gå bort i fra smith og ta fri.

 

... I tillegg er det mye morsommere, og faren for uhell er ganske liten så lenge du ikke er i overkant dum og overvurderer deg selv. Tar du i tillegg knebøyen i et power rack eller lignende har du sikkerhet i form av stenger/bøyler som du kan justere og sette stanga på om du går ned og ikke kommer deg opp.

Lenke til kommentar

Trener du knebøy i smith-maskin og går over til fri med stang, så kan du forvente å måtte ta av en god del av vektene. Det er en mer komplett øvelse uten låst bevegelsesbane, og følgelig er det flere muskler involvert for å støtte og balansere kroppen under bevegelsen. Har man mulighet bør man absolutt gå bort i fra smith og ta fri.

 

... I tillegg er det mye morsommere, og faren for uhell er ganske liten så lenge du ikke er i overkant dum og overvurderer deg selv. Tar du i tillegg knebøyen i et power rack eller lignende har du sikkerhet i form av stenger/bøyler som du kan justere og sette stanga på om du går ned og ikke kommer deg opp.

 

Eventuellt trene med spottere. Smith-maskin er for pingler :)

Lenke til kommentar

Ja så klart, men spottere er jo litt luksus spesielt i knebøy. Men jeg forstår jo at man trenger spottere når man trener med styrkeløft. Problemet er bare at man ofte ikke har to treningspartnere, og der er det kjekt med en justerbar sikkerhet.

 

Brukte selv Smith-maskin tidligere i år før treningsstudioet jeg trente på (når jeg bodde på Gjøvik) fikk seg rack. Var utrolig deilig å kunne gå over til frivekter når racket kom på plass..

Lenke til kommentar

Ja så klart, men spottere er jo litt luksus spesielt i knebøy. Men jeg forstår jo at man trenger spottere når man trener med styrkeløft. Problemet er bare at man ofte ikke har to treningspartnere, og der er det kjekt med en justerbar sikkerhet.

 

Brukte selv Smith-maskin tidligere i år før treningsstudioet jeg trente på (når jeg bodde på Gjøvik) fikk seg rack. Var utrolig deilig å kunne gå over til frivekter når racket kom på plass..

 

Spottere er greit å ha, uansett om man driver med styrkeløft eller ei, jeg klarer ialfall å presse meg mye mer når jeg har spottere. Om man ikke har 2 treningspartnere er det bare å finne seg noen å spør på gymmet :)

Lenke til kommentar

Trener du knebøy i smith-maskin og går over til fri med stang, så kan du forvente å måtte ta av en god del av vektene. Det er en mer komplett øvelse uten låst bevegelsesbane, og følgelig er det flere muskler involvert for å støtte og balansere kroppen under bevegelsen. Har man mulighet bør man absolutt gå bort i fra smith og ta fri.

 

... I tillegg er det mye morsommere, og faren for uhell er ganske liten så lenge du ikke er i overkant dum og overvurderer deg selv. Tar du i tillegg knebøyen i et power rack eller lignende har du sikkerhet i form av stenger/bøyler som du kan justere og sette stanga på om du går ned og ikke kommer deg opp.

 

Men vekten på smith stangen er jo 20 kg iforhold til fristang som ligger på rundt 10 tror jeg?

Lenke til kommentar

Klarer meg egentlig greit uten spottere foreløpig. Så lenge man kjenner kroppen og hva man selv kan prestere de neste repetisjonene. Skjønner at det er lettere å presse seg selv om man føler seg sikker, men jeg føler men uansett sikker med stengene i racket i rett posisjon.

 

Hater å oppholde andre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...