Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle tro man fikk PT-utdannelse av å studere artiklene på iform...

Hadde de nå iallefall gjort det om ikke annet

Ser PT på NTNU som har 5 år på skole si at proteintilskudd er farlig, banan etter trening er bra

og programmene de gir ut har ikke progresjon annet en øk 2 kg når du klarer.

Sammen med 3årig ernæringsfysiolog som ikke vet hvor mange kcal det er i protein og sier at

man omgjør fettet man har på kroppen til muskelmasse, derfor lønner det seg å ha litt fett på kroppen sånn som de store styrkeløfterene.

Eneste grunnen til at sånne folk slipper unna med det er at man iallefall ligger i kcal-overskudd pga det fettet man skal skaffe for å så omgjøre.

Får frysninger av mindre.

Alle forfattere av bøkene på pensum kopierer bare av hverandre så de samme feilene går igjen i utgave etter utgave.

Lenke til kommentar

Joda, en banan etter trening er lurt, det. :) Proteiner og raske karbohydrater er det som skal til rett etter trening.

Men jeg er enig i det War skriver. Det er altfor mange PT der ute som ikke bare begår de feilene War nevner, men som også lærer bort teknikker på feil måte eller lar være å rette på kunder som begår tydlige feil.

Lenke til kommentar

Hei. Den siste uken har jeg brukt på å sette opp et kostholdsprogram som fyller inntakskravet av kalorier, fett, karbohydrater og proteiner. Likevel er jeg veldig usikker på om jeg vil ned i vekt, eller bygge masse å bli større. Jeg er en gutt på 16 som er ca. 184 og veier 73,5 kg. Vekten er jo forsåvidt grei, men det har med plassering av fett på kroppen jeg føler meg litt "uheldig" om jeg kan si det. Har litt for mye fett ved hoftene og lårene som jeg gjerne skulle bli kvitt, samt noen prosent fett på overkroppen.

Begynner ikke på RYP før om litt over en uke, ettersom jeg drar på ferie og har en liten ryggpine. Hva sier dere? Kan jeg få vekk fettet som irriterer meg sånn, og likevel spise mye mat? Eller må jeg få ned så mye fett som mulig før jeg evt. begynner å bygge masse?

Beklager om jeg ikke formulerer dette så godt, men jeg håper det meste er forståelig :)

Leangains :) du trenger ikke å blodbulke for å bygge muskler. Ligg ett par hundre kalorier i overskudd, da legger du på deg minimalt med fett.

For øyeblikket, ligger jeg på ca 27 kcal pr kg. Skal jeg komme meg opp i 32-35 kcal pr kg, for å "vedlikeholde" ? Kan jeg likevel få ned fettprosenten om jeg spiser nok kalorier til å "vedlikeholde" evt bygge muskler?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar

Trur du svarte på ditt eget spm.

Vedlikeholder du er det ikke underskudd nok til å miste fett, og ikke overskudd nok til å bygge noe masse.

En av delene kan jo skje, men kun pga du har regnet feil eller ikke vet 100% sikkert hva vedlikeholds-kcal er for din kropp med ditt aktivitetsnivå.

En gylden middelveg gir middels resultater også.

Men du kan bulke uten å legge på deg fett til en viss grad med H&F-C, siden du bruker sultskalaen og dermed justerer kcal-nivået etter aktivitet bedre en ved fastsatte tall ifra utregninger.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

.... men sannsynligheten for noe nevneverdige gains i muskelmasse uten ekstra fettvekt om man ikke er hormonelt forbedret er vel ganske liten? Jeg har vel inntrykk av at stagnasjon og middelmådige resultater er langt vanligere.

EDIT: Ikke av H&F men av det å skulle legge på seg muskel med minimalt av fettvekt

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Større kcaloverskudd så man lagrer en del fett gir større muskelmasse.

fordelen med H&F-C er at de dagene man trenger mer spiser man automatisk mer og motsatt , det blir et mye jevnere kcal-overskudd hele uka , og bakdelen med et lite kcaloverskudd skal taes igjen ved at man kan fortsette å øke i masse i de ukene hvor de "andre som har X kcal pr dag" må deffe.

Så totalen skal bli ganske lik.

Så er det enda en hindring, man kan ikke bestemme at hele overskuddet skal gå til å bygge masse.

Kroppen synes at fett er mye viktigere så i 99% av tillfellene hvor man vil ha så lite underskudd som mulig for å ikke lagre noe fett så får man bare dårlige resultater.

Selv er jeg fan av ren bulk til 18% fett så deff til 10-12% , noe som også passer bra hormonelt for bygging.

Lenke til kommentar

Takk for svar dere! Det jeg egentlig vil frem til er at jeg ønsker og miste fett-prosent og bygge masse, altså jeg kan jo ikke si at jeg ønsker å gå ned i vekt heller. Herifra lurer jeg på hvordan jeg skal basere kostholdet mitt. Skal jeg holde meg til lite karbohydrater og rundt 33-35 kcal pr kg og 2 x egen vekt i antall proteiner, eller må jeg lavere enn som så?

Kanskje litt standard spørsmål jeg stiller, beklager det. Har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke så mye stoff. Er jo bedre å spørre og få mest effekt ut av treningen, enn å stå igjen uten resultat etter alt strevet.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Vil ein legge på seg fett ved å auke kaloriinntaket gjennom karbohydrat?

Eks. 1: 80g fett (720kc), 200g protein (800), 370g karbohydrat (1480kc)

Eks. 2: 80g fett (720kc). 200g protein (800), 270g karbohydrat (1080kc)

Vil eksempel to føre til auke i fettprosent? Om ikkje, kva blir kalorioverskotet lagra som?

Lenke til kommentar

Hva bør jeg kjøre på med av treningsprogram fra og med i morgen av? Har hatt 3 uker fri, deriblant partytur til syden. Må i gang igjen nå.

Ikke nybegynner, så kan kjøre på med det meste. Har brukt 5x5 ved både knebøy og markløft, men jeg vil over til noe annet i knebøy, da forholdet mellom volum og styrke på lårene er litt misvisende.

Tips?

Lenke til kommentar

Men jeg forstår ikke hvorfor feks. karbohydrat inntaket mitt skal fordobles, når jeg har lyst til å vedlikeholde kroppen min i stedefor å gå ned i vekt, ifølge RYP-Kalkulatorene. Jeg vil jo ikke opp i vekt heller, og ikke ned. Forstår egentlig ikke helt hvor jeg skal...

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Tips til noen gode triceps øvelser?

Jeg tar en øvelse før det sier stopp i tankegangen min, så går jeg bare til sirkeltreningen og finner en maskin som trener tricep. Men jeg føler ikke at dem tar så mye på tricep.

Den ene øvelsen jeg tar er "det tauet man drar ned", usikker på hva det heter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...