Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Hvorfor spør du hvis du allerede har bestemt deg?

Greit å høre hva andre mener noen ganger også.

Han spurte om å gjøre enten A eller B, får svar om å gjøre B, men gjør likevel A. Da har du bestemt deg på forhånd, altså null vits i å spørre.

Jeg spurte om jeg burde gjøre A eller B fordi jeg ikke hadde bestemt meg og ville ha gode innspill. Det eneste svaret jeg fikk var "du blir overtrent over tid, ikke av en ekstra økt."

Jeg fant dette svaret lite tilfredsstillende, denne opplysningen var noe jeg visste fra før av. Av mangel på flere innspill måtte jeg ta en egen avgjørelse og jeg valgte verken A (ikke trene) eller B (ta en vanlig økt). Jeg valgte derimot å ta en blanding; øve på teknikk og teste ut nye øvelser.

Så det du skriver stemmer ikke i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte om jeg burde gjøre A eller B fordi jeg ikke hadde bestemt meg og ville ha gode innspill. Det eneste svaret jeg fikk var "du blir overtrent over tid, ikke av en ekstra økt."

Jeg fant dette svaret lite tilfredsstillende, denne opplysningen var noe jeg visste fra før av. Av mangel på flere innspill måtte jeg ta en egen avgjørelse og jeg valgte verken A (ikke trene) eller B (ta en vanlig økt). Jeg valgte derimot å ta en blanding; øve på teknikk og teste ut nye øvelser.

Så det du skriver stemmer ikke i det hele tatt...

:ermm:

Jeg er ikke interessert i svar ala "det er bedre å ta en ekstra dag hvile enn en dag for mye med trening". Jeg er derimot interessert i svar om dette rett og slett vil bli overtrening/overbelasting av nervesystemet.

Du fikk vel akkurat det du spurte om? At du ikke overbelaster nervesystemet på en uke når du har en ukes fullstendig fri etterpå (superkompensasjon), kunne du funnet ut like fort med google. Det du endte opp med var ironisk nok tydeligvis "en ekstra dag hvile enn en dag for mye med trening".

Hvis du vil ha utfyllende svar, ikke still ja/nei-spørsmål du vet svaret på...

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Takk for svar. Er ganske fersk når det kommer til styrke trening, så for meg blir det rart med inntak av 2 shake's om dagen, men det finnes vel folk som drikker opptil tre om dagen?

Shakes er noe som man egentlig burde unngå. Proteinene du finner i egg, melk og kylling er mye bedre! Prøv heller å få et bedre kosthold (som Sir-Andy kom med gode eksempler på hvordan du gjør) så tar du en shake hvis du har dårlig tid/spist lite en dag, ikke baser kostholdet på shaken..

Jeg forstår fult og helt hva du vil frem til. Hver eneste dag prøver jeg å dytte i meg så mye som mulig proteiner fra mat. Spiser aldri mer en 2-3 egg om dagen og middagen blir som ofte fisk eller kjøtt. Vil påstå at det er enklere for dere som vil opp i vekt eller bare ønsker å opprettholde fasongen. For meg som vil ned i vekt er shakes genialt. Masse proteiner delt på lite karbo og kalorier.

Lenke til kommentar

Shakes er noe som man egentlig burde unngå. Proteinene du finner i egg, melk og kylling er mye bedre! Prøv heller å få et bedre kosthold (som Sir-Andy kom med gode eksempler på hvordan du gjør) så tar du en shake hvis du har dårlig tid/spist lite en dag, ikke baser kostholdet på shaken..

Er det tilfelle at proteiner frå mat er betre enn proteinpulver, eller er dette broscience? Er ikkje proteinpulver i praksis mjølk utan fett, krabohydrat, sukker og væske?

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er proteinene foredlet. Dvs. at de for all mål og mening inneholder den samme næringsverdi som protein du finner i ett stykke kjøtt.

Kan tenke på det som D vitamin. Dette er et vitamin kroppen trenger og produserer i huden av direkte solskinn. Du vil ikke bli solbrun av vitaminet men næringsverdien er den samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Men hvordan stiller shaken metthetsfølelsen kontra å spise det samme antallet kalorier gjennom f.eks kylling eller egg?

Veldig lite.

Lenke til kommentar

Men hvordan stiller shaken metthetsfølelsen kontra å spise det samme antallet kalorier gjennom f.eks kylling eller egg?

Veldig lite.

Der er jeg uenig...

Om man tar shaken med lite væske metter den mer enn om man bruker mye væske.

Det er ihvertfall hva jeg og andre har erfart.

Det er seff en sjanse for at dette er en subjektiv ting, men dog...

Om jeg tar en shake og en fiberrik er jeg like mett og mett like lenge som om jeg eksempelvis skulle spist 3dl cottage cheese og en fiberrik...

Lenke til kommentar

Er det tilfelle at proteiner frå mat er betre enn proteinpulver, eller er dette broscience? Er ikkje proteinpulver i praksis mjølk utan fett, krabohydrat, sukker og væske?

Nå er ikke alle proteinpulvere like, isolat vs konsentrat, ert vs whey osv. Men har du et godt produkt fra en god produsent har jeg hvertfall aldri sett noen god kilde på at proteiner fra pulver er noe dårligere enn kyllingbryst.

Når det er sagt, er det andre grunner til å spise "ordentlig" mat enn at proteinkvaliteten skal være noe annerledes :) Men så lenge shakes supplerer, og ikke dominerer kostholdet ser jeg ingen grunn til å "holde seg unna".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jau, er jo selvsagt subjektivt. Da Børge likte å lage proteingrøt for et par år siden og alle gjorde det fikk jeg en oppskrift på en tykk proteinsmørje. Denne mettet greit. Men i de aller fleste tilfeller vil man bli mettere av å spise enn å drikke, og det er jo det som er cluet med for eksempel gainere og næringsdrikker ;) På diett ville jeg ikke anbefalt noen å drikke kalorier, rett og slett av den grunn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...