Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Logg:

-Trente tung trening med bl. a tung mark, 5 sett på tirsdag.

-Trente tung trening med bl. a tung bøy i dag (torsdag).

-Skal trene tung mark i morgen tidlig(??)

-Skal drikke sinnsykt mye i morgen kveld. (Nei, jeg vil ikke begrense alkoholinntaket)

-Reiser på ferie lørdag veldig tidlig og skal være borte i en uke uten mulighet for å trene.

Spørsmålet mitt er om jeg bør trene i morgen tidlig eller om jeg eventuelt heller bør ta lett mark? Skal tross alt være borte i en uke etter dette... Og har spist ekstremt mye i det siste, så har overskudd i kroppen.

Jeg er ikke interessert i svar ala "det er bedre å ta en ekstra dag hvile enn en dag for mye med trening". Jeg er derimot interessert i svar om dette rett og slett vil bli overtrening/overbelasting av nervesystemet.

Edit: Bør nesten nevne at jeg kjører fullkropp og er inne i en periode med harde økter. (Skjøner at dette er et kanskje litt for induviduelt spørsmål for dere å svare på.)

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er deres forhold til "5 om dagen" Klarer dere å få i dere 5 frukt/grønsaker daglig? Lurer også på om jeg trenger like høyt inntak av protein på dager hvor jeg ikke trener som feks. i helgene.

Ja, pleier da det. Pleier alltid å få i meg 3-4 grønnsaker til middag, pluss et par frukt ekstra spredt utover.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i svar ala "det er bedre å ta en ekstra dag hvile enn en dag for mye med trening". Jeg er derimot interessert i svar om dette rett og slett vil bli overtrening/overbelasting av nervesystemet.

Du har en ekstra uke med restitusjon på ferie, mao. skal det være helt uproblematisk. Overtrening skjer over tid, ikke ved én ekstra økt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Er ganske fersk når det kommer til styrke trening, så for meg blir det rart med inntak av 2 shake's om dagen, men det finnes vel folk som drikker opptil tre om dagen?

Shakes er noe som man egentlig burde unngå. Proteinene du finner i egg, melk og kylling er mye bedre! Prøv heller å få et bedre kosthold (som Sir-Andy kom med gode eksempler på hvordan du gjør) så tar du en shake hvis du har dårlig tid/spist lite en dag, ikke baser kostholdet på shaken..

Lenke til kommentar

Er jo snakk om 3g pr kg her da, deff.

MÅ det være 3g pr kg?

Etter egne erfaringer har det holdt med 2...

Undersøkelser tilsier at en gjennomsnittlig størrelse voksen mann trenger bare 80g pr døgn for å beholde muskelmasse. Vel og merke om man ikke trener...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Du har en ekstra uke med restitusjon på ferie, mao. skal det være helt uproblematisk. Overtrening skjer over tid, ikke ved én ekstra økt.

Tre harde fullkroppsøkter på fire dager som innebærer en hard bøy-dag og to mark tror jeg blir litt drøyt. Og når jeg i tillegg skal drikke i kveld tror jeg rett og slett det blir altfor drøyt. Tar meg heller en økt der jeg eksperimenterer med nye øvelser og terper teknikk på øvelser jeg ikke er så godt kjent med.

Lenke til kommentar

Når bønner og feskera i uhorvelige tie har slette sæ forderva på land å på have kan drikke sæ skankelaus kvær hælvettas hælg uten å ta anna skade av det enn at de fyk over nabokjerringa å får juling, må vel før fan vi som ikkje gjør ainna enn å sette på diskusjon.no kunne drikke en cider eller anna jentejus uten å daue...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Etter egne erfaringer har det holdt med 2...

Det MÅ ikke være 3, men uten protein eller styrketrening så ryker 50/50 fett/masse.

Det er også andre grunner til å øke proteinen, TEF gir ca 3kcal pr gram så du får i deg mindre kcal, øker metthetsfølesen

og de kcal du ikke spiser mellom 2 og 3g tilsvarer ca 400kcal som du må få i deg uansett og da må du for eks øke karb tilsvarende som du kutter i proteinen.

Lenke til kommentar

Hva mener du med dette?

de kcal du ikke spiser mellom 2 og 3g tilsvarer ca 400kcal som du må få i deg uansett og da må du for eks øke karb tilsvarende som du kutter i proteinen.

100g proteiner er ca 420 k.cal. Viss man kutter ut 1 gram per kg man veier, så kutter man ut 70 gram protein (om man veier 70 kg). Dette tilsvarer nesten 300kcal. Skal man ha progresjon må man ha overskudd og har nødt til å passe på å få inn disse ved siden av proteinene. DVS spise mer mat

Endret av Sno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si du skal ha 2000kcal

Du velger 3g protein pr kg kroppsvekt

35% fett

resten karb.

Dette blir for en på 70 kg

210g protein /840 kcal

77g fett / 700 kcal

122g karb / 490 kcal

Så vil du velge 2g protein pr kg isteden , da må du flytte de kcal til karb.

210g protein /840 kcal ( - 70g protein / 280 kcal )

77g fett / 700 kcal

122g karb / 490 kcal ( + 70g karb / 280 kcal )

Siden det totale kcal må være likt.

Edit: Ble løst over

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil jo heletiden bli det samme, er du i underskudd på 1500kcal med 2g protein pr kg

så spiser du for eks 80 gram karb , hadde du valgt 3g pr kg hadde du plutselig spist 10 gram karb, eller kuttet litt i fettet også.

Kcalunderskuddet er X kcal, og mindre protein du spiser , høyere må fett eller karb være for at du skal komme i mål.

Lenke til kommentar

Jojo, men misforstå meg rett...

Om man rett å slett bare kutter til 2gr prot og ikke høyner de andre næringsstoffene så har det jo ikke noe å si...

Man får seff mindre næring og mindre mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler etc.) men da vil jo kroppen angripe fettlagrene i større grad...

Eller er jeg heeelt i underskuddståke? :p

(jeg er syk med influensa for tida må vite :p )

Lenke til kommentar

Nå kan du bare ha 1000 i minus pr dag, 500 mat /500 trening.

Du kan godt kutte 300kcal helt plutselig, men da kan du bare trene for 200 kcal.

Formye kutt så forbrenner du mindre fett, kroppen reduserer heller kapasiteten til organene osv en stund før du blir syk og så går fettet.

Børge har utallige ganger reddet mennesker som ikke gikk ned i vekt på en diett.

Løsningen har vært å halvere treningen + dobble spisingen..

Lenke til kommentar

Man får seff mindre næring og mindre mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler etc.) men da vil jo kroppen angripe fettlagrene i større grad...

War svarte 100 ganger bedre enn meg :p

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Nå kan du bare ha 1000 i minus pr dag, 500 mat /500 trening.

Du kan godt kutte 300kcal helt plutselig, men da kan du bare trene for 200 kcal.

Formye kutt så forbrenner du mindre fett, kroppen reduserer heller kapasiteten til organene osv en stund før du blir syk og så går fettet.

Børge har utallige ganger reddet mennesker som ikke gikk ned i vekt på en diett.

Løsningen har vært å halvere treningen + dobble spisingen..

/justere inntaket OPP... /se seg rundt at ingen oppdager feilen :p

Takk for et bra svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...