Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei dere. Noen ting rundt kosthold jeg lurer på.

Hvor mye karbohydrater inntar dere under/etter trening. Jeg får i meg 40g. ProZyme og en banan etter trening. That's it. Holder det?

Det er faktisk ikke så intenst viktig hva du spiser etter trening, det er ditt totale inntak som avgjør om du går opp eller ned i vekt/fett prosent.

Lenke til kommentar

Totalen teller jo mest, men man kan med fordel styre litt.

For eks legge noen av karbohydratene til måltidene etter trening om oppfylling av glykogenlagrene er målet om man for eks skal trene tidlig neste dag.

Lenke til kommentar

Vet at det har vært noen diskusjoner rundt dette tidligere, men hvordan fungerer det å trene samme muskelgruppe to dager på rad? Jeg kjører et 5x5 program og har en medium dag (80 % av 1 RM) i dag. Problemet er at jeg skal bort i helgen og får ikke trent på lørdag. Jeg tenker derfor å flytte treningen jeg egentlig skulle ha på lørdag, en tung dag (95 %) med økning, til i morgen. Jeg trener altså da markløft og militærpress på 80 % i dag og 95 % i morgen. Burde jeg gjøre dette eller utsette treningen til tirsdag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er ikke noe problem. Det der minimum 48 timers greiene er bare tull, og mye av det henger igjen fordi det sammenliknes med for eksempel kroppsbyggertrening der man har trening til failure og forced reps og det som verre er. Da sliter man ut både muskel og sentralnervesystemet. På et program som 5x5 er man stort sett langt unna failure, og det er som sagt null problem. Det viktigste er å tilpasse intensitet og mengde til frekvens.

Jeg har trent for eksempel bøy ca hver ukedag det siste året, og i den perioden økt maxen min med nesten 20 kg :)

Lenke til kommentar

Vet at det har vært noen diskusjoner rundt dette tidligere, men hvordan fungerer det å trene samme muskelgruppe to dager på rad? Jeg kjører et 5x5 program og har en medium dag (80 % av 1 RM) i dag. Problemet er at jeg skal bort i helgen og får ikke trent på lørdag. Jeg tenker derfor å flytte treningen jeg egentlig skulle ha på lørdag, en tung dag (95 %) med økning, til i morgen. Jeg trener altså da markløft og militærpress på 80 % i dag og 95 % i morgen. Burde jeg gjøre dette eller utsette treningen til tirsdag?

Hvilken versjon av 5x5 programmet kjører du? Såvidt jeg har sett er vel alle 5x5-varianter basert på en A-B splitt. Og da er det hvertfall null stress å kjører to dager på rad.

Nå vet jeg at Kevlar og Bulava eller hvem det var kommer til å klikke i vinkel, men jeg mener det er bedre å trene to dager på rad for å holde oppe aktivitetsnivået, og så ta seg tre dager fri, enn å trene kun 1 dag å ta seg hele fire dager fri.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg har trent for eksempel bøy ca hver ukedag det siste året, og i den perioden økt maxen min med nesten 20 kg :)

Jeg har trent bøy én gang i uka det siste halvåret, og økt maksen min med 30 kg. Go figure. Eksempelargumentasjon innen noe så individuelt som trening tross alt er, syns jeg har lite for seg :)

Børge fagerli: Hvor mange sett og hvor ofte? Les og bli klok Coa.

Jeg har trent bøy 3 dager i uken det siste året, og økt maksen min med 130kg :devil:

Lenke til kommentar

Nå vet jeg at Kevlar og Bulava eller hvem det var kommer til å klikke i vinkel, men jeg mener det er bedre å trene to dager på rad for å holde oppe aktivitetsnivået, og så ta seg tre dager fri, enn å trene kun 1 dag å ta seg hele fire dager fri.

Jeg respekterer absolutt at det er andre syn på det, prøver bare å preache måtehold. Det er min personlige mening basert på empiriske erfaringer og det jeg har lest av litteratur at det er en mye vanligere nybegynnerfeil å trene for mye enn å trene for lite. Tren smartere, ikke hardere. Hadde man fått best styrke-gains av å trene 5 ganger i uka som nybegynner, hadde kanskje Starting Strength vært et ABABABA-program istedet for A**B**A.

Hadde jeg hatt tid og initiativ skulle jeg satt opp en lang, godt formulert post med kilder i mente, men inntil den tid kommer får jeg bare være en stemme for den konservative haugen når det gjelder treningsfrekvens :)

Les forøvrig artikkelen jeg linket til fra siden til Børge, han snakker også om hvor dårlig statistikk vi faktisk har på dette. (PS: Artikkelen snakker positivt om å trene oftere, den var ikke ment som et stikk mot trene oftere-gutta. Ville bare inkludere litt kilder istedet for synsing i øst og vest som det gjerne blir på forum)

Lenke til kommentar

Joda jeg er enig i at måtehold kan være fint, men føler det veldig ofte er overdreven redsel mot å trene for mye. Faktumer er at man snakker om å trene to dager iløpet av en periode på seks dager. Da skal man overhodet ikke bekymre seg for at disse to dagene kommer etter hverandre. Og det blir for dumt at man skal la være å trene i frykt for å trene for mye.

edit: Ellers er det jo hyggelig å se at børge har fått lov å komme tilbake på lista over kvalifiserte kilder i den tråden her. :p

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...