Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Har nesten ikke gjort annet... Trekker da mot hoftene. Bør jeg trekke stanga lenger opp mot skuldrene?

 

Flere øvelser? Noe som isolerer?

 

Å trekke mot brystkassa vil aktivere skuldrene mer ja, men nå er stangroing hovedsakelig en ryggøvelse så utfør den sånn den skal gjøres. Trekk mot hofta. Ser for meg at å trekke kroppsvekt opp mot brystkassa fort vil føre til at jeg går på tryne :p

 

Bruk heller andre øvelser som facepulls eller lignende for å trene skuldrene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det ser ut som det er bakside skuldre eller deltoid posterior du peker på

 

posterior-deltoids.jpg

 

 

Denne muskelen er liten og svak i forhold til latsen din, og har såvidt jeg skjønner som oppgave å trekke armen din bakover når armen er i en posisjon over parallell med skulderen, så latsen ikke kommer til. Ved roing til hofta har ikke den "mye å bidra med", siden den er såpass svak i forhold til lats.

 

Dette er latissimus dorsi, "lats" på norsk

 

250px-Latissimus_dorsi_.PNG

 

 

Øvelser der bakside skuldre kommer til sin rett er f.eks

 

fremoverbøyd sidehev

bent-over-lateral-raise.jpg

 

og facepulls.

cable-face-pull_470x360.jpg

 

Jeg ville kjørt facepulls i romaskin istedet for stående, så du er sikker på at du får kjørt den synkront og ikke må sette et bein foran det andre stående.

 

Husk på at bakside skulder er svak i forhold til latissimus, og at disse øvelsene må kjøres lett og strikt for å treffe den, kjører du for tungt, lavt og slurvete blir det fort andre muskler som tar over.

Lenke til kommentar

Ser dette ut som ein grei Myo-reps start? Har lese artiklane inn og ut, dette var det eg kom fram til.

 

Dag 1

 

Knebøy – 5x5

Benkpress – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Roing – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Bicepscurl – 20-25 +10 - (5-10 pust pause)

 

Dag 2

 

Markløft – 5x5

Skulderpress – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Nedtrekk – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Mage

 

Dag 3

 

Knebøy – 5x5

Benkpress – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Roing – 20-25 +15 - (5-10 pust pause)

Tricep extension – 20-25 +10 - (5-10 pust pause)

 

 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tromsø. Har aldri vært i Nord Norge og vet ikke helt hva jeg skal forvente. Fått meg en billig hybel da, så det hjelper litt på budsjettet.

Send PM om du lurer på noe om byen :)

Det kommer jeg nok til å gjøre :)

 

Klarte å bruke det som var 1 RM i knebøy for en drøy måned siden når jeg kjørte knebøy 5x5 i dag. Kjenner at det går fremover, jeg har kommet opp på eller over 95 % av 1 RM i alle øvelsene, og kjenner at jeg har endel å gå på. Utrolig deilig følelse.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Jeg har meldt meg på landeveisbirken sommern neste år som skal hjelpe meg med motivasjonen igjennom den kommende vinteren. Har jo nesten hatt treningsfri fra i fjor høst til langt utpå våren i år. Skal igjen delta på Øyern rundt for andre gang her i området 14. august på slutten av sommern i år.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...