Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Poenget er ikke kroppsvekt kontra vekter, men hva øvelsen krever nevralt av kroppen. Altså, baseøvelser som knebøy, markløft, militærpress, pull-ups og andre som krever at flere store muskelgrupper samarbeider tar mer på sentralnervesystemet, og det er på slike øvelser man bør unngå failure for å ikke forlenge restitusjonstid og pådra seg skader. Det tar mye lengre tid å restituere CNS enn muskulaturen. Det var en grov vitenskapelig forklaring. Hva betyr det i praksis? Jo, unngå failure på baseløft, men du kan trene opp mot failure med lav risiko på isolasjonsøvelser som bicepscurls, triceps extensions, sidehev og lignende.

Det er slik jeg også trener- jeg kjører meg til et stykke fra utmattelse på baseøvelsene/ øvelsene som tar på store muskelgrupper som chins, bøy, mark, militærpress, dips, roing, benk, arnoldpress osv. På øvelser som tar på mindre muskelgrupper kjører jeg meg nesten helt ut. Jeg er fullt klar over det du forklarte ovenfor; at det tar lengre tid å restituere sentralnervesystemet enn muskulaturen.

 

Jeg er klar over teorien bak dette. Det jeg ikke skjønner er at folk kjører seg helt ut på egenvektsøvelser, men ikke kan tenke seg å gjøre det samme på en vekt-øvelse. Noe typisk jeg kan se i en logg er:

 

" Chins: 10-8-5

Dips: 15-12-9

Biceps curls: 8-8-8 "

 

På øvelsen med vekter (her biceps curls) har personen altså ikke tatt seg helt ut på hvert sett, men på de mye tyngre øvelsene med egenvekt (dips og chins) har personen tatt seg helt ut på hvert sett.

 

Spørsmålet mitt til dere som gjør dette er: Hvorfor gjør dere det slik? Jeg er ikke ute etter å henge personer ut eller noe slikt, jeg lurer bare på om det er noen grunn til at det blir gjort slik som jeg har oversett.

Lenke til kommentar
Fortell...

Du finner den ikke på ej-shop lenger.

Det var ikke noe annet en det vi har skrevet her inne i 10 år.

Det er knapt protein i bøtta , her har man tjent store penger på å lure andre.

Etiketten er ikke en gang ublandet råvare, den er ren fantasi.

 

Var det 16 gram laktose pr 100g? Det er 4,5g i helmelk.

Husker ikke alle detaljene nå , men den ble trukket ifra markedet.

 

Har foresten sett den bøtta tatt inn fra 7 selskap, også i utlandet og alle etikettene var forskjellige.

Man måtte jo justere litt på den for selv råvaren kan ikke ha vørt mer en 30g protein pr 100.

Lenke til kommentar

90+

Det var funnet spor av erteproteinisolat i 90+ bøttene, og det har vært store avvik i både smak og farge fra batch til batch. Analyser viser at proteininnholdet varierer fra 69-73 % (det står vel 89% på bøtta?). Det viser seg også at det inneholder konsentrater IKKE isolater som de reklamerer med. De har brukt over 10 % fyllmiddel for å fylle på *noe* i stedenfor protein.

 

Flere store nettbutikker i Norge har sjekke dette opp og sluttet å selge denne varen. Det er altså bare rein svindel.

Lenke til kommentar

 

4,5 kg protein, 3 bokser med grønn te ekstrakt, 1 boks med Tribulus, 1 Pro Shaker og treningshansker (til tunge løft) for 1100,-

 

Fornøyd :)

 

 

Kunne noen sett over øvelsene jeg har satt opp i treningsloggen min her.

 

Hvor bestilte du proteinet fra? Bare spør ettersom gymgrossisten tar 1049,- for den posen der og du fikk alt det for bare en femtilapp mer.

 

Kjøpte det fra Bodybuilding.com

Er utrolig billig der, så får du en venn eller lignendes i USA som kan sende den til deg med lav verdi og som gift. Kan tjene masse penger på det. Er ca. halve prisen der.

 

Ang. hanskene. Jeg bruker de kun når jeg tar tunge løft i markløft eller roing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er jo nå man virkelig har tid til å trene :D Aldri skjønt at det å gjøre mindre av en fritidsaktivitet er riktig respons når man har mer fritid :D

Lenke til kommentar

Jeg kjører to underkroppsøkter i dag. Digg med ferie ja :)

 

Det er slik jeg også trener- jeg kjører meg til et stykke fra utmattelse på baseøvelsene/ øvelsene som tar på store muskelgrupper som chins, bøy, mark, militærpress, dips, roing, benk, arnoldpress osv. På øvelser som tar på mindre muskelgrupper kjører jeg meg nesten helt ut. Jeg er fullt klar over det du forklarte ovenfor; at det tar lengre tid å restituere sentralnervesystemet enn muskulaturen.

 

Jeg er klar over teorien bak dette. Det jeg ikke skjønner er at folk kjører seg helt ut på egenvektsøvelser, men ikke kan tenke seg å gjøre det samme på en vekt-øvelse. Noe typisk jeg kan se i en logg er:

 

" Chins: 10-8-5

Dips: 15-12-9

Biceps curls: 8-8-8 "

 

På øvelsen med vekter (her biceps curls) har personen altså ikke tatt seg helt ut på hvert sett, men på de mye tyngre øvelsene med egenvekt (dips og chins) har personen tatt seg helt ut på hvert sett.

 

Spørsmålet mitt til dere som gjør dette er: Hvorfor gjør dere det slik? Jeg er ikke ute etter å henge personer ut eller noe slikt, jeg lurer bare på om det er noen grunn til at det blir gjort slik som jeg har oversett.

Fordi folk flest ofte gjør ting uten å vite selv hvorfor.

Lenke til kommentar

Ja, det er digg med mere tid til hobbyen sin. Absolutt. Har selv brukt sommeren på å lese denne, denne (som førte til at jeg nå følger 531 selv), denne og i går kveld begynte jeg på Beyond Brawn, som ble lenket til tidligere her i tråden. Mye matnyttig, og samtlige kan varmt anbefales.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg har gjort mine aller første bakkesprints. 5x60m @ moderat tempo og så 10x60m i full spurt. Er spent på hvilken dimensjon av DOMS-helvete jeg våkner opp i i morgen. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Fordi folk flest ofte gjør ting uten å vite selv hvorfor.

Jeg har sett seriøse personer som har trent i flere år gjøre det nettopp slik jeg beskrev, så jeg tviler på at det er så enkelt...

 

Jeg mener å huske at det til og med sto på et av de eldre strongliftsprogrammene:

"Chins/pull ups: 3x Failure"

Lenke til kommentar

Jeg tror "læren" om at man ikke skal kjøre til failure går mer på at man ikke skal kjøre til failure som hovedmål for økten i seg selv. F.eks. et typisk kroppsbyggerprogram med utallige øvelser og sett til failure på hver muskelgruppe. Det er dette som setter nervesystemet ut av spill, ikke en enkel øvelse i seg selv.

 

Grunnen til at failure sjelden blir kjørt på baseøvelser er vel stort sett teknikk. Chins og dips er ikke teknikkrevende og dermed ikke potensielt skadelig når du blir veldig utmattet. Noe ikke triceps pushdown, sidehev, tåhev eller leg ext. heller er, som også ofte blir kjørt til utmattelse.

 

Jeg vet Mr. Fagerli har nevnt i en artikkel at failure er en teknikk han ofte bruker på forskjellige mindre øvelser.

 

Og til slutt, grunnen til at det virker som om kroppsvektsøvelser oftere blir kjørt til utmattelse enn andre, kan være at de rett og slett er bedre alternativer enn andre teknikklette øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...