jigaplow Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Er det noen hensikt i å trene benk annenhver dag hvis man har et program som tillater det, eller blir det for ofte, og kan skade fremgangen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg trener benk hver dag Og bøy og mark også, forsåvidt. Man trenger bare å venne seg til høy treningsfrekvens og å tilpasse intensiteten til volumet. Så er de vel også blant de minste musklene i kroppen. Jeg skjønner bare ikke fokuset. Leggtrening er litt lol. Utseendet på dem vil variere minimalt uansett hvor mye man trener dem, det er veldig bestemt genetisk, rett og slett fordi de belastes såpass mye hele dagen. Jeg har hatt samme omkrets på leggene i 5 år, og innenfor det tidsrommet har jeg variert ca 10 kg i vekt, og gått fra 0 styrketrening til konkurrerende styrkeløfter med 5 treninger i uken. I tillegg har jeg drevet med friidrett og gjort legg-spesifikke øvelser. Har ingenting å si Men nettopp fordi størrelsen på leggene er så uavhengig av trening kan det være en litt uvitenskaplig indikator på potensiale styrke- og muskulaturmessig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Du trener benk... hver dag? Mister en ikke mye fremgang da? Med tanke på restitusjonstid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Virker ikke sånn Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Du trener benk... hver dag? Mister en ikke mye fremgang da? Med tanke på restitusjonstid. Trener jo ikke samme vekt, rep og sett da Variasjon er tingen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Riktig Både i varianter, mengde og intensitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei greit nok. Men du belaster jo muskelen uansett? Right? Å en belastning fører til en "ødelagt" muskel. Noe som gjør at den trenger tid til å bygge seg sterkere. "Rekker" muskelen dette fra dag til dag? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Det kommer an på om du trener til hypertrofi eller ikke... edit: men dette vet nok First Best mer om... var utsagnet mitt rett? Endret 30. juni 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Det er nok ikke sikkert alle kunne hatt samme frekvens/intensitet som First Best kjører, uten at det hadde hatt innvirkning på fremgangen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei greit nok. Men du belaster jo muskelen uansett? Right? Å en belastning fører til en "ødelagt" muskel. Noe som gjør at den trenger tid til å bygge seg sterkere. "Rekker" muskelen dette fra dag til dag? Det er vel blitt revurdert hvor lang tid en muskel faktisk trenger for å hente seg inn igjen. Det er jo derfor helkroppsprogram har fått en renessanse, blant annet. Det er jo ikke snakk om å makse på hver trening, kjøre til failure, forced reps eller andre veldig nedbrytende treningsformer heller. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nei greit nok. Men du belaster jo muskelen uansett? Right? Å en belastning fører til en "ødelagt" muskel. Noe som gjør at den trenger tid til å bygge seg sterkere. "Rekker" muskelen dette fra dag til dag? dette kommer jo selvsakt ann på hvor tungt man løfter! Alle vet at det er baseøvelser som gir best resultat, det er ikke en myte det er bevist. Tunge baseøvelser er det som gir best resultat, ikke bare for styrke men også for belastning for musklatur. Ved et typisk 5x5program vil du jo ikke ha mer enn 25reps i uken i baseøvelser, klart du trener jo til failure og mer enn det, men hvorfor, det finnes ingen klar forskning meg bekjent som forsvarer failure trening mot fordelene ved å ikke trene til failure. Et "vanlig" 4 dagers styrkeløft program trener du opp til 80 reps i uken! og det uten å bli overtrent, så da kan man jo spørre seg hva som er best? selvfølgelig er det frekvensen som vinner! Så skal du unngå overtrening, ha strukturerte treningsøkter, ha et gjevnt tempo, gjevn fremgang, belastninger som ikke vil gi deg skader... Ja så er et styrkeløft program noe for DEG! og selvføgelig kan man legge til iso-øvelser også "Failure trening stresser Sentralnervesystem og perifert nervesystem i alt for stor grad til at det skal være vits. Da setter du kroppen i Inhibitering, som innebærer at nevrosignalene fra hjerne til nerver og videre til muskelen hemmes. Muskelkontraksjonen du ønsker å utføre, blir utført med lavere kraftutvikling. Og prestasjonene synker. Med failure trening eller så kalt beyond failure trening (forced reps etc.) vil du ikke kunne trene så ofte fordi restitusjon av nervesystemet går tregere. Derfor må mange vente inntil 7 dager før neste trening... Å trene til failure har ingen styrkemessige fordeler . Fra å trene tungt og kjøre seg helt ut er det en utrolig stor forskjell på hvor lang restitusjonstid man trenger. Kan ta en styrkeløfter som eksemplel. En styrkeløfter som har et stevne der han presterer 90% av max vil kunne trene som normalt igjen uken etter stevnet, Men har man gått 100% ut kan det ta alt fra 3 uker til 4uker til man er tilbake til normalen." Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Det skrives om mange reps totalt som overbelastende, tenk nå på at det finnes folk som jobber med 50kgs løft hver dag og de løfter 50kg opptil 1000 granger om dagen... Lossere som losser en fiskebåt f.eks... De jeg kjenner som jobber med dette er de sterkeste og største av kompisene mine... De ler av folk som trener på gym forresten Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Men nettopp fordi størrelsen på leggene er så uavhengig av trening kan det være en litt uvitenskaplig indikator på potensiale styrke- og muskulaturmessig Riktig! Er det ikke gjerne slik at de som gjør det best i sprinting gjerne har muskelfestet ganske høyt oppe på leggen? Mener jeg har lest noe om en slik korrelasjon. Alle vet at det er baseøvelser som gir best resultat, det er ikke en myte det er bevist. Skal bare drive litt pedanteri: Dette er en vitenskap, følgelig er det ikke mulig å bevise noe. At det derimot er enormt mye empiri som peker mot dette; Det ville jeg vært en tosk for å benekte. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Nå skal det sies at de som losser fiskebåt ikke driver med progressivt tyngre fisk uke etter uke 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Du har fan ikkje sedd fesken på yttersia ska æ sei dæ... 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg skjønner, jeg skjønner. Takk for utfyllende informasjon Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 HCHF-diett idag. Pannekaker og bacon til middag! Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 5x5 =/= 25 reps, joakim. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 HCHF-diett idag. Pannekaker og bacon til middag! Høy karb, høy fett? 5x5 =/= 25 reps, joakim. Men det ER jo 25 repetisjoner totalt per øvelse i en økt. Lenke til kommentar
Styrketrenern Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg trener benk hver dag Og bøy og mark også, forsåvidt. Man trenger bare å venne seg til høy treningsfrekvens og å tilpasse intensiteten til volumet. Så er de vel også blant de minste musklene i kroppen. Jeg skjønner bare ikke fokuset. Leggtrening er litt lol. Utseendet på dem vil variere minimalt uansett hvor mye man trener dem, det er veldig bestemt genetisk, rett og slett fordi de belastes såpass mye hele dagen. Jeg har hatt samme omkrets på leggene i 5 år, og innenfor det tidsrommet har jeg variert ca 10 kg i vekt, og gått fra 0 styrketrening til konkurrerende styrkeløfter med 5 treninger i uken. I tillegg har jeg drevet med friidrett og gjort legg-spesifikke øvelser. Har ingenting å si Men nettopp fordi størrelsen på leggene er så uavhengig av trening kan det være en litt uvitenskaplig indikator på potensiale styrke- og muskulaturmessig Du har nok mye rett i det du sier. Enten så har du det, eller så har du det ikke.. men den kan alltid forbedres litt, jeg har fått mine til å vokse veldig mye på 1 år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå