Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Som jeg ser det, er behovet for isolasjonsøvelser for leggene til stede på grunn av den begrensede belastningen de får ut fra våre vanlige baseøvelser. Det kommer jo frem ut i fra bevegelsen som leggmusklene står for med ankelleddet. Da ser jeg ikke på det som noe problem å isolere de for å også trene de. De får ikke så mye juling fra andre øvelser..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg ønsker å slutte med RYP, har ingenting med fettprosenten jeg stod igjen med etter å ha gått igjenom programmet, men selve programmet i seg selv. Synes ikke det vær særlig motiverende, og de siste ukene var treningene svært kjedelig.

 

Vet ikke hva jeg kan komme med som jeg ikke har sagt i denne tråden allerede. Håper du finner deg et program som har en ordentlig periodisering og progresjon :) Variasjon er fint, men som sagt er program mer enn øvelser. Er veldig glad hvis du dropper det trening.no-programmet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Helt siden barneskolen har jeg vært redd for å vise kroppen min. Jeg har aldri vært overvektig eller lignende, men opp gjenom årene har jeg hatt litt fett, som jeg alltid har vært misfornøyd med. Har fremdeles noe å få vekk, men målet er jo å bygge en fin kropp og opprettholde overskuddet i hverdagene.

 

Grunnen til at jeg ønsker å slutte med RYP, har ingenting med fettprosenten jeg stod igjen med etter å ha gått igjenom programmet, men selve programmet i seg selv. Synes ikke det vær særlig motiverende, og de siste ukene var treningene svært kjedelig.

 

Jeg gikk over til Jim Wendler sitt 5/3/1-program etter å ha kjørt Stronglifts i fire måneder. Jeg så ikke lenger like stor progresjon og begynte å bli litt rastløs. Også dette er et program som sentrerer rundt de store baseøvelsene.

 

Her snakker vi tregere progresjon men til gjengjeld et program man kan tenke langsiktig med, samt gjøre variasjoner når det kommer til tilleggsøvelsene. Basen er den samme, men det fins forskjellige templates for hva du ønsker ut av tilleggsøvelsene. Selv følger jeg "boring but big" som rett og slett bare er høyt volum, men med lavere vekt, av de samme baseøvelsene.

 

Her er en kortfattet versjon som Wendler skrev for mensfitness, men jeg vil anbefale deg til å kjøpe boken om dette høres interessant ut.

Her er en side som er kjekk for kalkuleringen av løftene og selve programmet: http://www.blackiron.../3/1/calculator

 

Om du leser artikkelen vil du se at hver syklus deles opp i fire deler. Den første uken gjør man 5+ repetisjoner, den andre uken 3+ og den tredje uken 1+ på det tyngste settet. Det plusstegnet betyr "mer om du kan" - så det blir plutselig noe å hele tiden strekke seg etter. Nye rekorder hele tiden. :)

I den siste og fjerde uken deloader man og lar kroppen restituere seg før man starter en ny syklus med tyngre vekter, fem kilo ekstra f.eks.

 

Siterer karen sjøl, fra 531-manualen:

 

Break Personal Records (PR's)

This is where the fun of this – and any – program begins and ends. This program allows you to break a wide variety of rep records throughout the entire year. Most people live and die by their 1-rep max. To me, this is foolish and shortsighted. If your squat goes from 225x6 to 225x9, you've gotten stronger. If you keep setting and breaking rep records, you'll get stronger. Don't get stuck just trying to increase your one rep max. If you keep breaking your rep records, it'll go up. There's also a simple way of comparing rep maxes that I'll explain later. Breaking personal records is a great motivator, and it's also a great way to add some excitement into your training. When you do this, the sets and reps carry much more meaning. There's something on the line. You'll have greater focus and purpose in your training. You'll no longer have to just do a set of 5 reps. You'll focus on beating the number and beating the weight.

Endret av kjøtt
Lenke til kommentar

Som jeg ser det, er behovet for isolasjonsøvelser for leggene til stede på grunn av den begrensede belastningen de får ut fra våre vanlige baseøvelser. Det kommer jo frem ut i fra bevegelsen som leggmusklene står for med ankelleddet. Da ser jeg ikke på det som noe problem å isolere de for å også trene de. De får ikke så mye juling fra andre øvelser..

Vel, jeg sitter fortsatt igjen med; Hvorfor? Kanskje det rett og slett bare er en fundamental uenighet om meningen med styrketrening ute og går her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg ser det, er behovet for isolasjonsøvelser for leggene til stede på grunn av den begrensede belastningen de får ut fra våre vanlige baseøvelser. Det kommer jo frem ut i fra bevegelsen som leggmusklene står for med ankelleddet. Da ser jeg ikke på det som noe problem å isolere de for å også trene de. De får ikke så mye juling fra andre øvelser..

Vel, jeg sitter fortsatt igjen med; Hvorfor? Kanskje det rett og slett bare er en fundamental uenighet om meningen med styrketrening ute og går her?

 

Hvorfor? Hvorfor trener du biceps?

Lenke til kommentar

Og nettopp der kommer den fundamentale uenigheten da jeg rett og slett ikke er interessert, eller ser poenget i å ha store legger (det samme går for biceps; Jeg legger heller ekstra trykk på triceps som jo utgjør en markant større del av overarmen). :-)

 

Noen gang sett noen ha mye større triceps i forhold til biceps? Det er ikke særlig pent. Selv om tricepsen utgjør mer av armen betyr ikke det at du ikke må få biceps til å vokse. Når du sier at du ikke ser poenget i å ha store legger ser ikke jeg noen grunn til å diskutere videre.

Lenke til kommentar

Noen gang sett noen ha mye større triceps i forhold til biceps? Det er ikke særlig pent. Selv om tricepsen utgjør mer av armen betyr ikke det at du ikke må få biceps til å vokse. Når du sier at du ikke ser poenget i å ha store legger ser ikke jeg noen grunn til å diskutere videre.

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si, men semantikken din er jo helt på jordet; Triceps ER en større muskel enn biceps. Det er ren fakta og er ikke til å komme unna. Se på Stronglifts 5x5 og mange av de som følger dette. Ingen isolasjonsøvelse for biceps og de har fortsatt ikke uproposjonale overarmer.

Lenke til kommentar

Noen gang sett noen ha mye større triceps i forhold til biceps? Det er ikke særlig pent. Selv om tricepsen utgjør mer av armen betyr ikke det at du ikke må få biceps til å vokse. Når du sier at du ikke ser poenget i å ha store legger ser ikke jeg noen grunn til å diskutere videre.

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si, men semantikken din er jo helt på jordet; Triceps ER en større muskel enn biceps. Det er ren fakta og er ikke til å komme unna. Se på Stronglifts 5x5 og mange av de som følger dette. Ingen isolasjonsøvelse for biceps og de har fortsatt ikke uproposjonale overarmer.

 

Jeg har da ikke sakt noe i mot det? Triceps er 2/3 av armen og biceps er 1/3, men om du ikke får biceps til å vokse vil overarmene dine bli uproposjonale. Flott for de, da får de biceps til å vokse gjennom baseøvelsene. Det er av de som får det til også, men så er det også mange som trenger direkte bicepstrening for å få dem til å vokse.

Lenke til kommentar

Om jeg trener mark i dag, vil det da være dumt å trene chins og roing i morra?

 

"When in doubt, train less." -Stuart McRobert, Beyond Brawn

 

Hvor mange vinnere har fulgt det der tro?

 

Veldig mange. Hvor mange nybegynnere har tenkt "Arnold trente sikkert hver dag!!", gått på gymmen 6 dager i uka og ikke fått en dritt fremgang? Enda fler.

 

Nå er det (dessverre) slik at du ikke kan fremprovosere treningsfremgang ved å trene oftere, og det mange "hardgainers" gjør feil er å trene for mye, ikke for lite. Å trene samme muskelgruppe to dager på rad er et fint eksempel på noe som like gjerne kan skade fremgangen din som å hjelpe den :)

 

For å svare direkte på spørsmålet ditt: VINNERE har struktur og rutine på treningen, de vet hva de driver med og gjør ting med mål og hensikt. De hører ikke på forumfloskler som "vinnere ville bare trent på og driti om det faktisk ødelegger fremgangen deres". VINNERE leser seg opp og setter seg inn i hva som faktisk er viktigst for fremgang av treningsmengde og restitusjon (protip: det er ikke trening).

 

Les gjerne boka til McRobert, eller nøy deg med å lese alle mulige gugl-kilder som denne og denne og denne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...